گروه اجرایی نمایش «فصل شکار بادباک‌ها» با همکاری مجموعه تئاتر شهر پنجشنبه ۲۵ تیرماه با حضور تماشاگران و هنرمندان از مقام هنری فریماه فرجامی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون تقدیر کرد.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از مهر: جلال تهرانی نویسنده و کارگردان نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» که این روزها با بازی بهنوش طباطبایی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته است، خطاب به تماشاگران گفت: از طرف خودم و گروه نمایش، اجرای امشب این اثر نمایشی را با افتخار به بازیگر بزرگ معاصر تئاتر و سینمای کشورمان بانو فریماه فرجامی تقدیم می کنم.

سیدمحمد جعفریان مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر هم در این مراسم توضیح داد: مجموعه تئاتر شهر بسیار مفتخر است که همراه با گروه اجرایی نمایش «فصل شکار بادبادک ها» در مراسم تجلیل بانو فریماه فرجامی مشارکت می کند، ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا به سهم خود از این پس در تکریم و تجلیل از بزرگان تئاتر و سینمای کشورمان برنامه های این چنینی را برگزار کنیم و تلاش خود را انجام خواهیم داد اتفاقاتی این چنین در تئاتر شهر بیشتر بیفتد.

چرا از واژه « بسیار خوشحالم» استفاده نمی کنم

امین تارخ مدرس و بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون نیز که در این مراسم حضور پیدا کرده بود با تقدیر از برگزار کنندگان این برنامه نکوداشت بیان کرد: با اینکه چندان تمایل ندارم که در این مراسم از عنوان «بسیار خوشحالم» استفاده کنم اما با توجه به شرایطی که امروز با آن روبه رو هستم بسیار خوشحالم در برنامه ای حضور دارم که به افتخار هنرمند عزیز فریما فرجامی در تالار اصلی تئاتر شهر برپا شده است  و جا دارد از جلال تهرانی و دوستانش تشکر کنم که چنین برنامه ای را تدارک دیدند. جلسه ای که سالها بود منتظر برگزاری آن بودیم اما نمی دانم چه اتفاقی اقتاد که از یاد همه ما رفت.

وی ادامه داد: اگر امروز در این فضای خوشحال کننده، کمی هم افسرده هستم به این جهت است که هر چقدر امشب قبل از ورود به تالار چشم انداختم بازیگری را ببینم که به عشق دیدار خانم فریما فرجامی در تالار حضور داشته باشد، کسی را ندیدم. من امروز متاسفم که بگویم نه بازیگر جوانی دیدم، نه بازیگر میانسال دیدم، نه بازیگر کهنسالی را در سالن مشاهده کردم. به اعتقاد من آنها باید امروز به یک مقوله فکر کنند که اگر جوانند، میانسالی در انتظار آنهاست و اگر میانسالند کهنسالی در انتظارشان نشسته است. بنابراین لازم است احترام کسوت را نگه داریم. این موضوع هم فقط یک جمله ساده نیست که بخواهیم فقط از آن در مطبوعات یاد کنیم. این موضوع نکته بسیار مهمی است و به اعتقاد من زمان آن رسیده که برای خودمان احترام قائل شویم. اینها جملاتی است که قطع به یقین باید به آنها عمل کرد و قدرش را دانست.

متاسفم که من این مراسم را برگزار نکردم

این بازیگر تصریح کرد: من امروز خودم را مهمان مراسم می دانستم اما وقتی با این فضای صمیمی مواجه شدم به این نتیجه رسیدم که نه میزبان بودن مهم است و نه مهمان بودن. همین جمع کوچک، در عین حال بزرگ است که من و شما آن را با کمال افتخار به دل، روح و روان بزرگ فریماه فرجامی تقدیم می کنیم. به اعتقاد من برگزاری این مراسم یک تصمیم تصادفی نبوده است و اتفاقا با تحقیق و جستجو هم نبوده است. این مراسم نتیجه یک تصمیم دلی بوده که خوشحالم بالاخره این اتفاق افتاد؛ مراسمی که هم به جا، هم معقول و هم بسیار متین اجرا شده است. البته این مراسم در زمانی اتفاق افتاد که بسیاری از ما به آن فکر نمی کردیم حتی برای خود من هم متاسفانه این شرایط ایجاد نشد که برگزار کننده خودم باشم اما به هر حال خیلی خوشحالم که این فضا در تالار اصلی تئاتر شهر ایجاد شد.

تارخ در ادامه صحبت‌های خود با تقدیر از مقام هنری فریماه فرجامی گفت: زمانی که در دانشگاه فارابی به عنوان کتابدار مشغول به کارآموزی و تحصیل بودم از دوستان خود شنیدم که بانویی خوش سیما و خوش آتیه وارد دانشگاه شده که به شدت می تواند در سینما حرف هایی برای گفتن داشته باشد. من تا مدتی سعادت دیدار وی را نداشتم تا اینکه این فرصت پیش آمد و من با بانو فریماه فرجامی آشنا شدم. البته از همان دیدار اول او را بازیگر خوش چهره با فیزیکی بسیار مناسب در سینما دیدم که با دو چشم سبز رنگ خود، جنگل های زیبای دنیا را به ما نشان داد؛ چشم هایی که گویی فریادی بود در این دنیا که ظهور بازیگری را نوید می داد.

او می توانست ملکه سینمای ایران باشد

این مدرس بازیگری افزود: آنچه فریما فرجامی در دنیای بازیگری از خود بر جای گذاشت همانی بود که ما در فیلم های «سرب» و «مادر» دیدیم.   به اعتقاد من باید این بازیگر را با بزرگانی چون اینگرید برگمن و سوفیا لورن مقایسه کرد که علاوه بر زیبایی مولفه های هنری بسیار ارزشمندی دارد که می توانیم در مقام این مقایسه قرار بگیریم. فریماه فرجامی هنرمندی بود که هرگز در دوران بازیگری خود از زیبایی خود استفاده نکرد. او در دنیای سینما از تمرکز، مهربانی و صداقت خود بهره گرفت. من افتخار داشتم که در فیلم های مادر و سرب با او همبازی باشم و به وضوح این مولفه های ارزشمند را در او مشاهده کردم. فرجامی زمانی در فیلم «سرب» بازی کرد که ما با برهوتی از بی بازیگری در سینما روبه رو بودیم. او در این شرایط می توانست تبدیل به ملکه سینمای ایران شود و هر شرطی را برای حضور در یک اثر سینمایی اعمال کند. اما او سرش را تراشید و گفت زیبایی مهم نیست. او هوش سرشاری داشت که توانست با این هوش بازیگری از زندگی جدا کند. و اتفقا همین موضوع بود که ماندگاری اش در سینما را ثبت کرد. بنابراین از همین روست که فرجامی را می توان با سوفیا لورن و اینگرید برگمن مقایسه کرد.

این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: اگر بخواهم منتی سر سینما بگذارم  باید بگویم فریماه فرجامی حق واقعی خود را از سینما نگرفت و این منت بزرگی روی سینماست. البته شاید این سینما بود که حق خود ر از فریماه فرجامی نگرفت. سینما قدر فریماه فرجامی را دریافت نکرد. موضوعی که دیگر برای فهم این مطلب دیر شده و ما کاری را نمی توانیم انجام دهیم. و ای کاش او زبان به اعتراض باز می کرد و حرف های بیشتری می زد. متاسفانه زمانی از این بازیگر برگزیده سینمای ایران، از صداقت، سادگی و فروتنی محض وی در یکی از برنامه های تلویزیونی با هدف جلب مخاطب آنچنان سواستفاده شد که به جهت اینکه نیت پاکی در آن وجود نداشت نه تنها تماشاگری بیشتری پیدا نکرد بلکه همه را دل آزرده کرد و مردم به نوعی با این برنامه قهر کردند. حالا من در حضور شما عزیزان از جانب صدا و سیما و بازیگران سینمای ایران از سو استفاده ای که از فریماه فرجامی شده بسیار پوزش می طلبم.

ناخوشی بر آنانی که بیراهه را، راه جلوه دادند

تارخ در بخش پایانی صحبتهای خود متنی را در تقدیر از بانو فریما فرجامی قرائت کرد.

در این متن آمده است: «سالها قبل در شهر ما در کنارمان دو شیزه ای زیبا می زیست با چشمانی سبز سرکش که پچ پچ های کوتاهی داشت. این پچ پچه ها بعدها به غریوی دلنشین بدل شد و بر صحنه درخشید و ظهور بازیگری بزرگ را نوید داد. به یاد دارم دوشیزه زیبای شهرمان را که همچون ملکه عاطفه و احساس، بازی را از بازیگری جدا کرد و تنها زندگی را با قدرتی آسمانی همراه با چاشنی نمایش بر صحنه برد او همچون سادگی ذاتی اش ساده زندگی کرد و می کند و سادگی را از همه باور کرد.

درود بر آنانی که سادگی او را ارج نهادند و ناخوشی بر آنانی که لاشخور وار بر گرد او چرخیدند و بی هیچ احساسی به پاک ترین احساسات او صدمه زدند و بیراهه را، راه جلوه دادند، صدماتی که تا چند گاه پیش نیز ادامه داشت. خوش نیارند آنانی که با ظاهری رفیقانه بیراهه به او نمودند، آنانی که به صداقت این بانو رحم نکردند و بر صفحه سیما، صفا و صداقتش را به گونه ای دیگر نمایش دادند. اما و اما او  و همه می دانند خاصه آنانی که چنان اندیشیدند، می دانند آن عزیز عرصه بازیگری همیشه در دل و جان مردم ایران و همکاران و همدلان راستینش جایی بس گران دارد. فریماه فرجامی همیشه بزرگ بوده، هست و خواهد بود.»

پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر هم در این مراسم با تقدیم هدیه ای از طرف کارکنان مجموعه به فریماه فرجامی گفت: در کنار قرار گرفتن بانو فرجامی در یک قاب تصویر برای من موهبت و افتخار بزرگی است که تا پایان عمر آن را فراموش نخواهم کرد و من در کنار شما عزیزان با افتخار اعلام می کنم که این حضور را ارج می نهیم و می گوییم باعث افتخار ماست که امشب از بانوی شایسته سینما و تئاتر ایران به سهم خود تقدیر کوچکی را انجام می دهیم.

فریما فرجامی هم در صحبتهایی کوتاه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: من عاشقم فقط همین. من عاشقانه در کنار شما هستم و به خود می بالم که امشب در کنار شما و تماشاگران حضور دارم.

 

اخبار مرتبط:

«سعادت لرزان مردمان تیره روز» چهارم مرداد به صحنه می‌رود

گزارش تصویری نمایش «فصل شکار بادبادک‌ها» کارگردان: جلال تهرانی

تجدید چاپ دو کتاب نیستان در حوزه تئاتر و نمایشنامه

«نمی‌دونم فردا چی می‌شه!» در هلند اجرا شد

برگزاری سومین سالگرد درگذشت حمید سمندریان

«سال ثانیه» به مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد می‌رود

معرفی طرح های برگزیده بخش خرسالان و خیابانی جشنواره تئاتر کودک

فراخوان پنجمین جشنواره منطقه ای نمایشنامه نویسی «قلم سبز»

اجرای دو اثر نمایشی جدید در تئاتر شهر

فراخوان اجرا در تماشاخانه سه‌نقطه در سال

پرفورمنس «خارش» برای دانشجویان نیم بها شد.

سالن خصوصی تئاتر «هما» افتتاح شد

«هامون بازها» را با توکل و توسل اجرا می‌کنیم

تمدید مهلت ارسال آثار به بخش پوستر جشنواره «مریوان»

آثار برگزیده سه بخش جشنواره آیینی سنتی معرفی شدند