حسن لوئیان خیمه‌شب‌باز و شعبده‌باز پیشکسوت اصفهانی 21 تیرماه در سکوت خبری چشم از جهان فروبست.

 

سایت خبری تئاتر: حسن لوئیان متولد 1304 در شهر اصفهان بود. او در خردسالی پدرش را از دست داد و در هفت سالگی کار در قهوه‌خانه را شروع کرد.  آن روزگار قهوه‌خانه‌ها عصرگاه محل اجرای نقالی، شعبده‌بازی، خیمه‌شب‌بازی و دیگر بازی‌ها و نمایش‌های سنتی ایرانی بود. شعبده‌بازی و خیمه‌شب‌بازی "سیدحبیب حقه باز" حسن لوئیان را به خود جذب کرد و پس از آن او شاگردی حبیب حقه‌باز را شروع کرد. کودک شاگرد در کنار سیدحبیب دستیاری شعبده‌بازی، سپس نشستن پای خیمه و به مرور بازی با عروسک‌ها را فراگرفت. او همچنین مدتی نیز با ابوالقاسم حقه‌باز از دیگر نمایشگران اصفهان همکاری کرد و پس از مرگ سیدحبیب اسباب استاد به شاگردش رسید و حسن لوئیان با کسب پسوند صنفی به حسن حقه‌باز معروف شده و با اسم و رسم بیشتری کار را پی گرفت.

اجرای خیمه‌شب‌بازی در چند فیلم سینمایی، حضور در جشن فرهنگ و هنر اصفهان از تجربه‌های دهه پنجاه او بود. مجالس عروسی، شب نیمه شعبان، ایام ماه رمضان پس از افطار و در چند دهه اخیر حضور شهربازی ملک شهر اصفهان، مناسبت‌ها و مکان‌هایی بودند که از حسن لوئیان برای اجرای نمایش دعوت می‌کردند، اما مهم‌ترین تأثیر حسن لوئیان در تاریخ نمایش ایران تحولی بود که او در خیمه‌شب‌بازی معاصر ایجاد کرد و با تغییر در خیمه‌شب‌بازی دستکشی "پهلوان کچل عراقی" و اقتباس از "حاج آقاسورمه ای" سیاه‌بازی سنتی اصفهان، شخصیت مبارک را به جای پهلوان کچل نشانده و نمایش "حاج مبارک" را طراحی کرد.

هم‌اکنون دو مجموعه از عروسک‌های نخی و دستکشی مرحوم لوئیان با قدمت 80 تا 110 سال در موزه اسباب‌بازی و عروسک کاشان نگهداری می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

اجرای نمایش" پیوند خونی" در خانه نمایش اداره تئاتر

نمایش «اتاق 498» به صحنه می‌رود

«پینوکیا» به ایرانشهر رسید

«صندلی‌ها» در سالن انتظامی خانه هنرمندان

گزارش تصویری نمایش «خرده جنایت های زن و شوهری» کارگردان: محمدرضا ستاری

آغاز بازبینی بخش صحنه ای جشنواره آیینی و سنتی در اداره تئاتر

«خروس» با 8 اجرا در خانه موزه استاد عزت‌اله انتظامی

بازسازی تئاتر شهر به کجا رسید؟

در بزرگداشت فریماه فرجامی چه گذشت؟

پیش‌فروش بلیت نمایش «تارتوف» آغار شد

فرزانه کابلی نمایش «پایکوبان» را ویژه بانوان اجرا می‌کند

نمايش «نامه هاي شبانه» تا 31 تیرماه تمدید شد