مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با حضور در جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان همدان تاکید کرد: حذف بخش بین‌الملل جشنواره‌های تئاتری به دلیل کمبود بودجه، ظلم به ملت ایران است.

پایگاه خبری تئاتر: اشنا گفت: بدون تعارف در عرصه سیاسی دچار مشکل هستیم و دنیا با نگاهی خشم‌آلود و با بی‌اعتمادی به مردم شریف ما نگاه می‌کند و فقط با خلق آثار هنری است که می‌توان این نگاه خطا را تصحیح کرد.

او با اشاره به جایگاه تئاتر به عنوان هنری اصیل، اضافه کرد: تئاتر هر کشوری جزو شاخصه‌های فرهنگی آن است به همین دلیل تعامل هنری با گروه‌های تئاتری دیگر کشورها از اول در ذهنم بود و امروز هم همچنان بر آن اصرار دارم و در همین راستا باید ارتباطمان را با دنیا تنگاتنگ‌تر کنیم، حتی اگر از نظر مالی مشکل داشته باشیم.

آشنا افزود: برخلاف این نگاه که بخش بین‌الملل را به دلیل کمبود بودجه حذف کنیم، معتقدم این کار، ظلم به ایران است چون با این شیوه هنر ایران را در داخل خاک کشور محدود می‌کنیم و این درست نیست. به همین دلیل امسال تمام آثار خارجی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بدون استثنا در کشور خودشان بازبینی شدند و دبیر جشنواره فرصت داشت تا به طور کامل آثار را بررسی و مناسب‌ترین‌ها را انتخاب کند که خوشبختانه همه از بخش بین‌الملل راضی بودند.

وی ادامه داد: این شیوه را باید در دیگر جشنواره‌ها هم پیگیری کنیم به این معنا که یک سال فعالیتهای دیگر کشورها را رصد کنیم و آثار را ببینیم اما متاسفانه وقتی گروهی می‌خواهد برای مهمترین رویدادهای تئاتری کشور تصمیم‌گیری کند، مدام انتقاد می‌شود که مدیران خوشگذرانی می‌کنند و بودجه کشور هدر می‌شود در حالیکه این کار، سرمایه‌گذاری برای فرهنگ و هنر کشور است.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره افزایش نیافتن بودجه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان علی‌رغم افزایش هزینه‌ها توضیح داد: بی شک کل کشور به لحاظ بودجه دچار مشکل است و تئاتر هم از کمبود و شفاف نبودن بودجه رنج می‌برد، چراکه این وضعیت، مانع برنامه‌ریزی بلند مدت و حتی برنامه ریزی یک ساله چنین فعالیتهایی می‌شود و به همین دلیل در برگزاری جشنواره‌ها و دیگر رویدادهای بزرگ بین المللی، در اما و اگر گیر کنیم و دچار تردید شویم که آیا اصلا انجام بگیرد یا نه!

آشنا گفت: واقعا این روش را نه می‌پسندیم و نه شایسته تئاتر می‌دانیم. گرچه مشکلات کشور را می‌دانیم و نمی‌خواهیم تافته جدا بافته باشیم اما بی‌توجهی و بی‌مهری به تئاتر کشورمان را هم نمی‌پذیریم.

او با تشریح شرایط بودجه این دوره‌ی از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: با وجود افزایش هزینه‌ها، جشنواره را با همان بودجه سال گذشته برگزار می‌کنیم، اما شکرگزارم که این جشنواره با همتی جمعی برگزار شد، چون امکان داشت به دلیل مشکلات بزرگی که بود، برگزار نشود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره تفاهم‌نامه میان وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت آموزش و پرورش که سال گذشته مطرح شده بود گفت: این طرح، یکی از کارهایی است که به سامان نرسید البته پیگیر شدیم و دکتر صالح‌پور را به عنوان نماینده مرکز انتخاب کردیم تا رایزنی و پیگیری‌های لازم را برای اجرایی کردن قانون انجام دهد، چون براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 1378 ، آموزش و پرورش مکلف است بخش هنری را در مدارس توسعه دهد.

وی یادآور شد: گرچه در حال حاضر جشنواره تئاتر دانش آموزی برگزار و یکسری فعالیتها انجام می‌شود اما باآنچه مد نظر ماست، متفاوت است. مرحله مقدماتی تفاهم نامه اولیه بین دو وزیر انجام شد و در شرایطی بود که فوریتش به سرانجام می‌رسید اما با تغییر دولت روبرو شدیم اما همچنان پیگیری می‌کنیم و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.

قادر آشنا در پایان گفت‌وگویش درباره دائمی شدن دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: داریم به اینجا می‌رسیم که به ناچار باید به‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره‌ی تئاتر کودک تن دهیم، بویژه اینکه هر سال تخصصی‌تر می‌شود


منبع: خبرگزاری ایسنا