نشست خبری نمایش «کافه فرانسه» صبح امروز 6 مردادماه با حضور مهران رنجبر نویسنده و کارگردان، حمیدرضا نعیمی و آیدا آب پرور بازیگران اثر در تئاتر باران برگزار شد.

 

سایت خبری تئاتر: مهران رنجبر در نشست خبری نمایش «کافه فرانسه» گفت: «این اثر نمایشی فضای اجتماعی داخل کشور و فضای اجتماعی که ایرانیان در خارج از کشور دارند را روی صحنه نشان می‌دهد.»

وی افزود: ««کافه فرانسه» نقد اجتماعی نسبت به فضای شبه روشنفکری که در ایران بوجود آمده دارد. من برای دیده شدن این اثر از بازیگر سوپراستار سینما در نمایشنامه‌ام استفاده نکردم.»

تئاتر برای من از سینما و تصویر مهم‌تر است

وی با اشاره به دغدغه‌ها و دلهره‌هایی که نسبت به اجرای این اثر نمایشی دارد یادآور شد: «از دوره دانشگاه تا امروز همواره دغدغه تئاتر داشته‌ام و همین امر باعث می‌شود که به تئاتر توجه بیشتری داشته باشم. تئاتر برای من تفریح، سرگرمی و یا منبع درآمد نیست. تئاتر برای من از سینما و تصویر مهم‌تر است و من برای اجرای تئاتر چندین فیلم‌نامه را رد کرده‌ام.»

رنجبر اظهار کرد: «این اثر نمایشی که فانتزی و گروتسک است داستان دو فردی را روایت می‌کند که سالها در پاریس زندگی می‌کنند و در حالی که روی توالت فرنگی نشسته اند و روزنامه به دست دارند درباره مسائل مختلف صحبت می‌کنند. یکی از دو کاراکتر نمایش مراد و دیگری حشمت نام دارد که بر اثر زندگی در یک کشور خارجی نامشان به موناکو و لیان تغییر پیدا کرده است.»

وی در سخنانش تاکید کرد: «ما دغدغه سیاسی نداریم بلکه دغدغه ما برای اجرای این نمایش انسانی است. در این اثر نمایشی اتفاقی می‌افتد که به شدت اعتقاد قلبی من است و مستلزم این است که مردم بیایند و از این نمایش دیدن کنند. معتقدم باید تلاش کنیم تا تئاترمان سرگرمی و اندیشه داشته باشد و نه اینکه به هر قیمت تماشاگر را بخندانیم.»

خصوصی بودن مستقل بودن تئاتر باران برای من اهمیت بسیار زیادی داشت

وی درباره تئاتر باران و اجرای این اثر در این سالن نمایشی بیان کرد: «در دوره‌ای تئاترشهر مدیریت بسیار عجیبی داشت و افرادی چون حسین پاکدل و منتظری آن را مدیریت می کردند اما امروزه شرایط به گونه‌ای شده که تئاتر باران از خیلی از سالن‌های نمایشی بهتر است. خصوصی بودن مستقل بودن تئاتر باران برای من اهمیت بسیار زیادی داشت.»

تاکنون هیچ استفاده‌ای از وجهه تصویری‌ام نکرده‌ام

وی که به واسطه بازی در نقش کیانوش در سریال تلویزیونی «آوای باران» شهرت خوبی بدست آوده است، در سخنانش یادآور شد: «به واسطه چند سالی که کارهای تصویری کرده‌ام می‌توانستم نمایش را در چندین سالن روی صحنه ببرم اما تاکنون هیچ استفاده‌ای از وجهه تصویری‌ام نکرده‌ام.»

وی در ادامه سخنانش به بیانات رهبری اشاره کرد و افزود: «وقتی رهبری درباره اهمیت تئاتر صحبت می‌کند نمی‌دانم که چرا از تئاتر حمایت نمی‌شود.»

«کافه فرانسه» شکل خاصی از فانتزی را به اوج خود رسانده است

آیدا آب‌پرور عنوان کرد: « «کافه فرانسه» شکل خاصی از فانتزی را به اوج خود رسانده است. مهران رنج‌بر نمایشنامه این اثر را در سال 1387 به نگارش در آورده که با یکسری تغییرات امسال روی صحنه خواهد رفت. این نمایش به شدت فضای خاص و جذابی برای مخاطب دارد به طوری که تماشاگری که از سرتاسر شهر به انقلاب می‌آید و در شلوغی مرکز شهر و با دغدغه‌های روزانه وارد سالن می‌شود به فضایی پرتاب می‌شود که او را از حال و هوای روزمره و دغدغه‌های شلوغ و چرک این شهر دور می‌کند.»

نقد این اثر نه نقد تند است و نه نقد توهین‌آمیز و نه هجو

وی ادامه داد: «مخاطب این اثر در طول مدت زمان 60 دقیقه اجرای نمایش حتی به ساعت خود نگاه هم نمی‌کند. نقد این اثر نمایشی نه نقد تند است و نه نقد توهین‌آمیز و نه هجو، بلکه آدم‌هایی را به تصویر می‌کشد که هر روزه از صبح تا شب با منیت خود نفرت پراکنی می‌کنند.»

وی درباره طراحی صحنه و نور این نمایش تشریح کرد: «طراحی این کار بسیار اغراق‌آمیز و دور از رئال است. هر تماشاگر می‌تواند برای یک بار که شده به تماشای «کافه فرانسه» بنشیند و 60 دقیقه تفریح کند ولی حداقل یک دقیقه به خود و اطرافیان بیندیشد.»

رنجبر در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه چرا فضای نمایش با ملیت دو کاراکتر اصلی نمایش متفاوت است تصریح کرد: «نمایش قصه دو ایرانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و ادعای روشنفکری دارند در حالی‌که یکی از آنها به دلایلی خرافی به ایران باز می‌گردد. در این اثر تماشاگران 50 دقیقه نسبت به کارها و دیالوگ‌های دو بازیگر می‌خندند ولی در 10 دقیقه پایانی نمایش نسبت به موضوع اجتماعی تاسف می‌خورند.»

آب‌پرور در تکمیل این سخنان گفت: «ما در این نمایش تلنگری به افرادی وارد می‌کنیم که بیست سال در پاریس زندگی کرده‌اند ولی همچنان ذهن و رفتارشان همچون افرادی است که در ایران هستند.»

رنجبر همچنین درباره استفاده از قصه‌ای از امیرحسن چهل‌تن در این اثر عنوان کرد: «وی یکی از بهترین نویسندگان ایرانی است که سالها در خارج از کشور زندگی می‌کند. قلم این نویسنده در فضای هوشنگ گلشیری است و این در حالی است که بسیاری از دانشجویان وی را نمی‌شناسند. بخش کوچکی از نمایش «کافه فرانسه» از داستان چهل‌تن است چراکه من خیلی به وی علاقه‌مند هستم.»

حمیدرضا نعیمی که دیگر بازیگر این اثر نمایشی است، در این نشست با اشاره به مشکلات تئاتر گفت: «اگر جریان مدیریت تئاتر را کنار بگذاریم که هیچگاه به سامان نبوده مسئله اصلی در تئاتر کارگردانی است. کارگردان‌های ما کارگردانان به روزی نبودند و در بسیاری جاها خلاق عمل نکردند و در کنار نمایشنامه‌نویس هیچ‌گاه به درستی نمی‌توانستند قرار بگیرند و به همین دلیل وقتی به کارهای حمید سمندریان، رکن‌الدین خسروی باز می‌گردیم می‌بینیم بهترین بازی‌ها متعلق به این افراد است، چراکه نگاه علمی به مقوله بازیگری تئاتر داشتند.»

اگر جرأت دارید بیایید و بازیگر من شوید

وی با بیان اینکه بازیگری در تئاتر با سینما و تلویزیون فرق دارد، با اشاره به سخنان لیلا حاتمی درباره تئاتر و بدون ذکر نام او عنوان کرد: «اگر جرأت دارید بیایید و بازیگر من شوید، مطمئن هستم به آشپزخانه پناه خواهید برد و الحق نقش زنی در آشپزخانه را به خوبی بازی خواهید کرد.»

وی درباره این بازیگر تاکید کرد: «اولین مشکل این بازیگر فن بیان است و این در حالی است که بازیگری در تئاتر را ساده تشخیص دادند، البته این بازیگر سینما حق دارد که چنین سخنی به زبان آورد چراکه تا الان زیردست افرادی چون سمندریان و رفیعی نبوده است. من می‌خواهم تا این بازیگر بیاید و یاد بگیرد که بازی در تئاتر یعنی چه.»

لیلا حاتمی چندی پیش گفته بود: «بدون اینکه بخواهم به گروهی خاص اهانت کنم، سلیقه خود را می‌گویم و آن هم این است که به نظرم سینما با فاصله خیلی زیادی جلوتر از تئاتر قرار دارد. این مسئله را هم بعد از شغلم درک نکردم و از 5 سالگی چنین نظری داشتم. حتی در این‌باره با لیلی [رشیدی] خیلی بحث می‌کردیم، چون من دنیا را در کادر سیاه و روشن و نور کلوزاپ می‌بینم؛ به همین دلیل است که می‌خواستم با حضور در این نمایش در دنیای لیلی [رشیدی] که تئاتر را بیشتر دوست دارد شریک شوم.»

بازیگران ما دچار گرفتگی عضلات هستند

نعیمی که از جمله کارگردانان فعال و پیشکسوت حوزه تئاتر است همچنین در ادامه بیان کرد:‌ «بازیگرانی که از فهم موسیقی، رقص و فن بیان فراری باشند در آثار من جایی ندارند. متأسفانه بازیگران ما از 40 سالگی دچار نقرس می‌شوند و این ناشی از آب و هوا، نبود امنیت شغلی و آرامش، نداشتن شناخت کافی از شمشیربازی، رقص و سلفژ است که در دانشگاه‌های ما نیز تدریس نمی شود. اکثر بازیگران ما دچار گردفتگی هستند.»

دولت هیچ نقشی در تئاتر ما ندارد

وی با بیان اینکه قشر هنرمند است که مدیون تماشاگر است گفت: «بیشترین تلاش ما برای تماشاگر است چراکه ما به تماشاگران بدهکار هستیم و این مخاطب است که بلیت 20 هزار تومانی ما را خریداری می کند. دولت هیچ نقشی در تئاتر ما ندارد و ما را رها کرده است و خانواده تئاتر پدر و مادر مشخصی ندارد و حتی نمی‌توانیم بگوییم شغلمان چیست.»

نعیمی افزود: «در چنین رهاشدگی می ‌بینیم جز تماشاگرانمان هیچ کسی را نداریم که نسبت به آنها مسئول باشیم. اگر مخاطب نباشد ما هم نیستیم ولی اگر دولت نباشد تاثیری در نبودنمان ندارد و ما هستیم.»

نمایش «کافه فرانسه» تا 6 شهریور ماه هرشب ساعت 18 در تئاتر باران روی صحنه می‌رود.

 

اخبار مرتبط:

افتتاح«سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» در تماشاخانه باران

مرادخانی «چشم در برابر چشم» را تماشا کرد

سیامک صفری به رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه «گیتی» پیوست.

«جنگ شب‌ها می‌رسد» در فرهنگسرای ارسباران

اجرای «رقص کاغذپاره‌ها» در تماشاخانه دراما

«به مراسم مرگ داداش خوش آمدی» در بوسنی اجرا می‌شود

گزارش تصویری نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» کارگردان: محسن علیخانی

علی سرابی با «چهار فصل» در کانادا به سر می‌برد

خوانش «پزشک نازنین» در در تماشاخانه فانوس

اجرای «ننه دلاور و فرزندانش» درنمایشخانه انتظامی

نسیم ادبی و حامد کمیلی با اتاق «۴۹۸» به روی صحنه می‌آیند

اجرای «تاراج‌نامه» در تالار محراب

از ترانه‌های محلی تا هامون بازها / موزیکال یا نئوآتراکسیون؟

درباره‌ نمایش «اولئانا» به کارگردانی علی‌اکبر علیزاد/ درباب منفور بودن قدرت