چارسو پرس: رضا تیموری کارگردان و مدیر فیلمبرداری باسابقه در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با سه نسل مختلف فیلمسازی همکاری کرده است.
رضا تیموری کارگردان و مدیر فیلمبرداری باسابقه که یکی از چهرههای شاخص سینمای مستند در یک دهه اخیر بوده است، درباره کارهای اخیر خود گفت: «اجاق نواز» فرهاد ورهرام، «رخ» سام کلانتری و «قلعه خاموش» حنیف شهپرراد از جمله کارهایی بوده که به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشته ام و در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارند.
فیلمبردار «بانو قدس ایران» درباره ویژگی های هرکدام از این سه فیلمساز که از نسل های مختلفی هستند، توضیح داد: فرهاد ورهرام ازجمله معدود فیلمسازانی است که با نسل های بعد از خود هم ارتباط خوبی داشته و حقیقتا ذهن جوان و پویایی دارد. فرهاد ورهرام در کنار کوله باری از تجربه مملو از پویایی و نشاط است. سام کلانتری از مستندسازان نسل بعدی است که سینمای مستند را خیلی حرفه ای و با پروداکشن جدی میبیند و احترام ویژه ای برای مستند قائل است. چهار کار با سام کلانتری انجام دادم، سینمای مستند برای سام کلانتری بسیار جدی است و برای آن تلاش می کند. حنیف شهپرراد از نسل جدیدتر است که بسیار فعال و پر جنبش و جوش است. ممکن است اختلاف هایی داشته باشیم ولی به نوعی با نسل ما گره خورده و به خوبی می توان با او همکاری کرد.
تیموری در بخش دیگری از صحبت های خود مطرح کرد: من متولد اواسط دهه پنجاه هستم و نسل ما دوپاره شده است و برخی تنها می توانند با نسل قبل و یا نسل بعدی خود کار کنند. ولی نکته ای که وجود دارد این است که در دل مستند و سفرهایی که برای آن انجام می شود، یاد می گیریم با آدم های مختلفی تعامل داشته باشیم و بتوانیم با طیف های مختلفی از آن ها کار کنیم.
این فیلمبردار باسابقه افزود: اینکه با آدم های مختلف کار کنیم مربوط به نسل نیست و به ذات سینمای مستند ربط پیدا می کند. زبان مشترک ما سینما و مردم است و این دقیقا چیزی است که ما را کنار همدیگر نگه می دارد.
رضا تیموری در پایان درباره پرکاری خود در دوره های مختلف «سینماحقیقت» گفت: تقریبا از اولین دوره برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» هر سال حداقل 3 یا 4 کار داشته ام. نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از دوستان فیلمساز به سینمای مستند آمدند تا جای پای خود را سفت و محکم کرده و بعد به سراغ سینمای داستانی بروند. ولی من برخلاف این دوستان از سینمای داستانی و به خاطر حال خوب سینمای مستند به آن ورود پیدا کردم و در هیچ دوره و زمانی هم قصد رفتن از آن را نداشتم. از دوره ای به بعد هم با بسیاری از عزیزان باتجربه و حرفه ای مانند فرهاد ورهرام، ارد عطارپور و… همکاری کردم که علاوه بر لذتبخش بودن این همکاری، بسیار از آن ها آموختم و این برای من بسیار خوشایند است.
رضا تیموری فیلمبرداری مستندهای «میدان بیحصار»، «جایی برای فرشتهها نیست»، «بانو قدس ایران»، «در جستجوی خانه خورشید»، «کامیون آبی» و … را در کارنامه دارد.