مستند «رخ» روایتی متفاوت از زندگی علی اکبر صادقی ارائه می‌دهد و سعی دارد آنچه را که در عمق ذهن این نقاش وجود دارد را بیرون بریزد.
چارسو پرس: مستند «رخ» در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به نمایش درآمده است.

این مستند سعی کرد به عمق ذهن علی اکبر صادقی سفر کند تا بیشتر با مفاهیم نقاشی این نقاش آشنا شویم.
در جریان این‌ مستند علی اکبر صادقی به خواب‌ها و رویاهایی که می‌بیند اشاره می‌کند و بخشی از آنها را الهام‌بخش آثار نقاشی خود می‌داند.

سام کلانتری -کارگردان مستند «رخ»- در مورد اینکه چرا به سراغ علی اکبر صادقی رفته است به ایسنا گفت: من با خانواده صادقی به واسطه پسرش آرش سال‌ها است که ارتباط دارم، این پروژه را هم من و آرش صادقی به عنوان تهیه کننده انجام دادیم. ایده ساخت این‌ مستند سال‌ها در ذهن من و آرش بود اما شرایط آن فراهم نشده بود تا زمان کرونا که این مهم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: ما در روایت پرتره علی اکبر صادقی به دنبال یک کار متفاوت بودیم، یعنی سعی داشتیم به جای نشان دادن بیوگرافی کلاسیک زندگی این نقاش به عمق ذهن او برویم تا بیشتر با رویاها و آنچه در ذهن اومی‌گذرد آشنا شویم.

این مستندساز خاطرنشان‌ کرد: آنچه در این مستند کار را برای ما سخت کرده بود، این بود  که رویاهای استاد صادقی را باید به تصویر تبدیل می‌کردیم.

بیشتر بخوانید:  مطالب بیشتر سینمای مستند


البته دوران‌ کرونا را هم نباید فراموش کنیم. تمامی تیم ما تست کرونا داد و سپس به خانه استاد صادقی رفتیم و در همانجا خودمان را قرنطینه کردیم.


کلانتری با بیان اینکه مستند «رخ» تلاش می‌کند استاد صادقی را براساس رویاهایشان روایت کند نه زندگی هنری ایشان یادآور شد: اینکه ما چقدر توانسته‌ایم به درون ایشان ورود کنیم و تفکرات‌شان را بیرون بریزم را باید مخاطب پاسخ دهد. 

وی با بیان اینکه تولید مستند «رخ» یک سال و نیم به طول انجامید، تصریح کرد: ساخت رویاهای نقش اصلی داستان ما ابجکت به ابجکت جلو رفته و نقاشی و کاراکترها ساخته شد. اما رندر این‌ کار بسیار زمان‌بر شد. 

این مستندساز ابراز کرد: سناریو و طراحی این مستند را با همکاری آرش صادقی انجام دادیم.

پوستر فیلم مستند «رخ»

«خانه شماره ۳۷»، «خاطراتی برای تمام فصول» و مانکن‌های قلعه حسن خانی بخشی از آثار کارنامه مستندسازی سام کلانتری است.

او همچنین فیلم مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» را پیش از این ساخته است که جایزه بهترین فیلم مستند سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داده است.