معصومه ماندنی، هرچند که مدت ها است در تئاتر اصفهان فعالیت می کند، اما نامش به یک باره پس از اجرای "خیال بی خیال" جشنواره سر زبان ها افتاد. او پیش از این بیشتر در تئاتر کودک حضور داشت و البته قطعا آن هایی که "زنی که تابستان گذشته رسید" را به تماشا نشسته باشند، او را به یاد می آورند.

پایگاه خبری تئاتر: نسیم خادم عباس:

 بازی شما در "خیال بی خیال" به دل خیلی ها نشست. درباره این نقش توضیح دهید.

ابتدا قصد نداشتم در این نمایش بازی کنم؛ چرا که شخصا علاقه ای به اجراهای جشنواره ای ندارم. اما با اصرار دوستان و گروه خوبی که جمع شده بود، نقش را قبول کردم. اما درباره خود نقش باید بگویم، معادل چنین شخصیتی را در جامعه زیاد می بینیم؛ اما این کاراکتر بسیار از کاراکتر خودم دور بود.

شیطنت و انرژی اکنون شما اصلا با نقش آرامی که دیدیم قابل مقایسه نیست

بله؛ این کاراکتر "خاطره" بسیار با من فاصله داشت؛ اما آن را با تمام وجودم زندگی کردم. در واقع من این نقش را ایفا نکردم، بلکه آن را روی صحنه زندگی کردم.

برای رسیدن به این نقش چقدر از کاراکترهای واقعی موجود الگو گرفتید؟

به هیچ وجه از نمونه های دیگر الهام و الگو نگرفتم. سعی کردم خودم به این کاراکتر برسم

کارگردان و بازیگران مقابل شما در این رسیدن به نقش تاثیری داشتند؟

قطعا حضور کارگردان و بازیگران بسیار خوبی که در کنار من حضور داشتند در این امر تاثیر بسزایی داشت.

 

آیا صحبت هایی که پیرامون کپی بودن کار در طول جشنواره مطرح شد، در روحیه شما برای اجرا تاثیری داشت؟

از صحبت های پیش آمده ناراحت شدیم که چرا دوستان ما چنن حرف هایی را مطرح کردند. اما اجازه ندادیم در اجرا تاثیری بگذارد و بدون توجه به حرف و حدیث ها، کارمان را انجام دادیم. حتی یک بار به احسان فاضلی معترض شدیم که آیا چنین اتفاقی روی داده؟ و حتی امین زارع این مساله را مطرح کرد که بارها و بارها با احسان فاضلی درباره صحنه و میزانسن صحبت کردیم.

و نظر خودتان درباره این صحبت ها چیست؟

به هیچ وجه این صحبت ها را قبول ندارم. هر کسی که متن نمایشنامه را مطالعه کند، به نکاتی خواهد رسید که در اجرای ما و اجرای قبلی این متن، ایجاد شباهت کرده. برای مثال چیدمان عناصر به حسب اهمیتشان، یا استفاده از رنگ های خاصی که مفهوم و تاثیر روانی مشخصی دارند، به یقین به ذهن هر خواننده ای متبادر خواهد شد. این ها مسائلی است که برای اجرای درست متن باید در اجرا حضور داشته باشند. به همین دلیل وجود این عناصر دلیل بر کپی بودن کار نیست. ضمن اینکه شباهت ها فقط در طراحی صحنه کار وجود داشته. آیا تماشاگران میان بازی ما و بازیگران نمایش قبلی شباهتی دیدند؟ منِ معصومه ماندنی، با بازیگر اجرای دیگر، متفاوت هستیم. به همین ترتیب دیگر بازیگران و بخش های نمایش "خیال بی خیال" مستقل و متفاوت هستند و به هیچ وجه حرف های پیش آمده مورد قبول نیست.

 

آیا برنامه خاصی برای اجرای منطقه ای دارید؟

بله، قطعا تلاش خواهم کرد تا در دور بدی جشنواره، بیشتر و بیشتر به نقش نزدیک شوم و آن را به درستی به نمایش بگذارم. مثلا به نظر خودم مادرانگی این نقش باید بیشتر شود. لحظه فرو ریختن این زن، ذهن من را بسیار درگیر کرده و هر روز برای آن اتود می زنم.