گروه تئاتر «گیتی» برای حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر برنامه‌ای را تدارک دیده و قرار است از امشب، 26 مردادماه تا دوم شهریور،‌ هفت نمایشنامه خوانش شوند؛ نمایشنامه‌هایی از سوفوکل و شکسپیر و چخوف گرفته تا ماتئی ویسنی‌یک رومانیایی‌ تبار که تا به حال اثری از آن در ایران اجرا نشده است.

 

سایت خبری تئاتر: این برنامه که به صورت همت عالی بلیت فروشی می‌شود و عواید آن با هماهنگی خانه تئاتر برای چند هنرمند بیمار تئاتر که عمدتا خارج از تهران ساکن هستند، صرف می‌شود، به سرپرستی و کارگردانی روح‌الله جعفری تا دوم شهریور هرشب ساعت 21 در تالار «چهارسو» مجموعه‌ی تئاترشهر برپا خواهد شد.

«آنتیگونه»

این نمایشنامه‌ی سوفوکل که توسط نجف دریابندری ترجمه شده است،‌ دوشنبه ۲۶ مردادماه اولین اثری است که در «چهارسو» خوانش می‌شود.

بازیگران این نمایشنامه‌خوانی به ترتیب ورود به ماجرا و خواندن نقش، رویا میرعلمی، ویدا جوان، شهاب ایلکا، کاظم هژیرآزاد، سیامک صفری، حمیدرضا لازمی، امیر جنانی، فرزین صابونی و سحر تهرانچی هستند.

در «آنتیگونه» علاوه بر حضور سیامک صفری که فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» از هومن سیدی را بر پرده سینماها دارد، فرزین صابونی هم نقش‌خوانی دارد که هر شب سریال «تعبیر وارونه‌ی یک رویا» با بازی او از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

«مکبث»

در دومین شب این رپرتوار یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نمایشنامه‌های دنیا خوانده می‌شود که اثری از ویلیام شکسپیر با ترجمه داریوش آشوری است.

به این ترتیب در 27 مردادماه مریم راسخ، فاطمه جوان بختی، مهرآسا صمدی، شهاب ایلکا، جواد مولانیا، امیر رجبی، مسعود میرطاهری، مجید رحمتی، فریدون محرابی، یعقوب صباحی، حمیدرضا لازمی، نگار عابدی، غزل میرزایی، مهران خوشبین، امیر جنانی، روح الله کمانی، هیراد محمدی، علیرضا مدنی، سامان کرمی، حمیدرضا حاجی ملّاحسینی، امیر عدل‌پرور، رضا بهرامی، فریبا فصیحی، طوفان مهردادیان، سارا الله یاری، وحید آجرلو، فرزین محدث، ارسلان جولایی، امیر مولانیا، شهرام قراگوزلو، کهبد تاراج، هومن بنایی و مهبد قناعت‌پیشه «مکبث» را برای علاقه‌مندان و حاضران در این برنامه خیریه می‌خوانند.

«باغ آلبالو»

«باغ آلبالو»ی آنتون چخوف که آتیلا پسیانی هم آن را برای اجرای عمومی در پاییز آماده می‌کند، یکی دیگر از نمایشنامه‌هایی است که در این برنامه گنجانده شده است.

این اثر که 28 مرداد اجراخوانی می‌شود، با ترجمه سیمین دانشور انتخاب شده است و وحید آقاپور، فروغ قجابگلو، حسین جمالی، آذین رئوف، نسیم ادبی، سارا الله‌یاری، کاظم هژیرآزاد، بهاره رهنما، علیرضا مدنی، کهبد تاراج، یعقوب صباحی، فریدون محراب و هیراد محمدی در آن نقش‌خوانی می‌کنند.

«عروسی خون»

29 شهریورماه و در چهارمین شب از این رپرتوارخوانی هم قرار است «عروسی خون» فدریکو گارسیا لورکا با ترجمه احمد شاملو اجرا شود.

در این نمایشنامه‌خوانی علیرضا آرا، نسیم ادبی، فاطمه جوان‌بختی، فریبا فصیحی، آزاده صمدی، مجید رحمتی، نسیم ناصرزارع، مریم راسخ، کاظم هژیرآزاد، نگار عابدی، المیرا پارسا، طهورا کریم‌خانی، حسین جمالی، امیر عدل‌پرور، امیر رجبی، وحید آجرلو، تینا هاشمی، کمند امیرسلیمانی و سینوره کفاش‌طلب حضور دارند.

نگار عابدی هم از جمله بازیگرانی است که این شب‌ها سریال «تعبیر وارونه‌ی یک رویا»ی فریدون جیرانی را روی آنتن تلویزیون دارد.

«شازده کوچولو»

در ادامه‌ی این رپرتوارخوانی و در 30 مردادماه اثر دیگری از آنتوان چخوف خوانده می‌شود.

در این نمایشنامه که توسط سیمین دانشور ترجمه شده است، وحید آقاپور، فروغ قجابگلو، حسین جمالی، آذین رئوف، نسیم ادبی، سارا الله‌یاری، کاظم هژیرآزاد، بهاره رهنما، علیرضا مدنی، کهبد تاراج، یعقوب صباحی، فریدون محرابی و هیراد محمدی به عنوان نقش‌خوان حضور دارند.

«عنکبوتی در زخم»

در اولین شب شهریورماه نمایشنامه‌ای در این رپرتوار خوانده می‌شود که تاکنون اجرا نشده و لیلی رشیدی آن را ترجمه کرده است.

این اثر که نوشته ماتئی ویسنی‌یک است توسط سیامک صفری، فرزین صابونی، مجید رحمتی، هومن بنایی و حسن همتی اجراخوانی می‌شود.

«آخرین گودو»

در آخرین شب از این برنامه‌ی رپرتوارخوانی که دوم شهریور است، نمایشنامه‌ی دیگری از ماتئی ویسنی‌یک با ترجمه لیلی رشیدی اجراخوانی می‌شود که آن هم تاکنون اجرا نشده و گروه تئاتر گیتی در تلاش است آن را به اجرای عمومی برساند.

در این نمایشنامه‌خوانی سیامک صفری و فرزین صابونی حضور دارند.

 

اخبار مرتبط:

در «سعادت لرزان مردمان تیره روز» به اجرای به‌ روزتری رسیده ایم

«آژی دهاک» در حضور بهرام بیضایی خوانش شد

معرفی هیات انتخاب جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان

نمایش «خانم» به زبان ایتالیایی روی صحنه می‌رود

زندگی سه زن جنایتکار ایرانی در «باران»

معرفی نامزدهای انجمن منتقدان خانه تئاتر

پیش فروش نمایش «پا برهنه در پارک» آغاز شد

افتتاح نمایش «پیرمرد و ببر» با حضور بهاره رهنما

نکوداشت فرهاد آئیش و فرید قاسمی در جشن انجمن منتقدان تئاتر

شهرداری ورودی کارگاه تئاترشهر را مسدود کرد

کوشک جلالی با 4 نمایشنامه در بازار کتاب

فراخوان «سمینار پژوهشی» جشنواره تئاتر فجر منتشر شد

«زیرزمین» تا پایان هفته روی صحنه است.

آغاز اجرای نمایش «گاومیش» با حضور هادی مرزبان

«شب‌به‌خیر جناب کنت» در سالن گوشه نیاوران روی صحنه می‌رود

سیامک صفری و فرزین صابونی در نمایشنامه‌‌خوانی «عنکبوتی در زخم»

برپایی بخش قهوه‌خانه‌ای جشنواره آیینی و سنتی در تالار وحدت

درباره‌ نمایش «سال ثانیه» / جایت را با من عوض کن