پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی و اجرای مجلس «شهادت آرش» در این رویداد دو خبر مرتبط با این جشنواره هستند.

 

سایت خبری تئاتر: مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت آغاز هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیامی را صادر کرد که به شرح زیر است:

ایران، سرزمین آیین­‌ها است. آیین­‌هایی که آیینه­‌ی هویت و اصالت مردم موحد این اقلیم کهن است. میراث دیرینی که خشت خشت آن دلیل تمدن غالب ایران و تعالی آن، در امتزاج با فرهنگ اسلامی بوده است. این بنای راسخ باید به مدد نوش‌داروی هنر، نوآفرینی شود تا غبار زمان، قفل خاموشی و فراموشی این درگاه بلند نگردد و فرصت همنوایی نوآمدگان این روزگار با تعالیم هویت­‌آفرین آن ممکن شود.

آیین­های ایرانی، تجلی آرمان­های مردمی است که ستایشگر خداوند جان و خرد بوده­‌اند و در رویارویی با اهریمن جهان، به اهورای جان پناه برده­اند. انسان معاصر، می­‌تواند اَبَرانسانی باشد که با توجه به آیین‌های کهن و با درک روزآمد این دانش، در برابر ابتلائات اجتماعی روزگار خویش، رویینه­‌تن شود.

تئاتر، تجسم آیین­‌هاست. کنشی نامیرا که به افسون تئاتر ممکن می‌­شود و به تعالی فکر و ذکر مخاطب ختم می­‌شود. آرمانی که تولد جشنواره­‌ی نمایش­‌های آیینی سنتی را به دنبال داشت. هفدهمین دوره­‌ی این جشنواره از پس فراز و فرودها و با این امید که راهی به رستگاری خواهد داشت، برگزار می­‌شود. با مغتنم دانستن این رویداد در روزگار دوری و مهجوری آیین­‌ها، بر این آرمان چشم دارم که افق تئاتر، افق نیک­‌اندیشی و خردبخشی باشد و هنرمندان ارجمند تئاتر، با نوآفرینی آیین­‌های فاخر سرزمین خویش، آفرینش‌گر زیباترین نمایش­‌های وحدت و صلح باشند.

به گرمی و با مهر، قدردان اصحاب صدیق این دوره از جشنواره هستم و خداوند هنر را در اعتلای پرچم هنر سرزمینمان به نیایش می­نشینم.

 

اخبار مرتبط:

کاریکاتور / هدیه روز خبرنگار

معرفی متن‌های پذیرفته شده در جشنواره مونولیو

اجرای نمایشنامه‌خوانی «بالستیک زخم» در تماشاخانه سنگلج

جشنواره تئاتر رضوی برگزیدگان خود را شناخت

پیش فروش بلیت های جشنواره نمایش های آیینی و سنتی آغاز شد

بزرگداشت داوود رشیدی و تقدیر از داوود دانشور

چهاردهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد

نتایج مسابقه پوستر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد

گزارش تصویری نمایش «گاو میش» کارگردان: زهره پرتوی

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

پیام علی نصیریان به جشنواره آیینی سنتی

تخفیف ویژه تئاتر «باران» برای هنرمندان تئاتر در شهرستان‌ها

برگزاری کارگاه تخصصی نقد تئاتر در اداره تئاتر