حسین پارسایی با ابراز اینکه تئاتر دینی نیازمند توجه جدی تری است، بر جدا نکردن آن از بدنه تئاتر کشور و تولید آثار نمایشی در شکلی خلاقانه و دوری از شعار زدگی و مستقیم گویی تاکید کرد.

 

سایت خبری تئاتر: حسین پارسایی، کارگردان و مدیر تئاتری در گفت و گو با ستاد خبری دومین سوگواره نمایشی و آئین های مذهبی "خمسه" با بیان اینکه همه تئاترها می تواند با تفکر دینی شکل بگیرند، اظهار داشت: اگر از منظر اندیشه دینی آثار نمایشی را مورد واکاوی قرار دهیم آثاری که متاثر از آموزه های اخلاقی و دینی ما هستند اثر دینی محسوب می شوند. به دیگر سخن تئاتر دینی در معنای عام خود یعنی هر نوع آفرینشی که متاثر از تفکر دینی باشد.

این هنرمند فعال در زمينه تئاتر ديني با اشاره به اینکه گاهی اوقات مراد و منظور از تئاتر دینی اثری است برگرفته از رویکردهای مذهبی و تاریخی از جمله واقعه کربلا که فراتر از مرز و بوم ما رفته و تبدیل به یک فرهنگ جهانی شده است، گفت: اساسا تئاتر دینی به مفاهیمی می پردازد که به ظرفیت های جدی در مخاطبین عام جامعه نگاه دارد و نیازهای فکری را که جامعه می طلبد و دوست دارد در دستاوردهای فرهنگی و هنری ببیند، مورد توجه قرار می دهد.

وی که به عنوان عضو هیات انتخاب بخش صحنه ای در نخستین سوگواره "خمسه حضور" داشته است، با بیان اینکه این سوگواره به دنبال پر کردن یک خلاء فرهنگی است، ادامه داد: سوگواره "خمسه" با یک برنامه ریزی مناسب نه تنها دِین خود را به موضوع ادا می کند بلکه عده ای از هنرمندان و علاقمند به تجربه در این حوزه را نیز دور هم جمع می کند.

پارسایی ادامه داد: انواع و اقسام گونه های نمایشی و سلایق کارگردانی در تئاتر ما وجود دارد اما فارغ از هرگونه شکل و ایده های اجرایی، مفاهیمی وجود دارند که نیاز روحی جامعه امروز ما هستند از جمله مفاهیم عاشورایی، آموزه های دینی و اخلاقی که به عنوان بخشی از زندگی ما جاری و ساری است.

کارگردان "بانوی آب و آیینه"  اظهار داشت: در تئاتر دینی نمی توان شعار داد زیرا در رفتارهای عمومی ما در جامعه صورت عینی می یابد. می شود گفت رسالت تئاتر دینی و خاستگاه مردمی آن همین نگاه توحیدی است که میل انسان را به رستگاری نشان می دهد و مرحله کمال را در جامعه انسانی به نمایش می گذارد. اساسا هنر تئاتر می بایست چنین روحیه ای را در جامعه نهادینه کند.

او با بیان اینکه در همه جوامع توجه به آرمان ها، اصول و مبانی نظری آن جامعه، تئاتر ارزشمند تلقی می شود که ممکن است عناوین مختلف بگیرد، گفت: متاسفانه در کشور ما این تئاتر اکنون در جایگاه شایسته خود قرار ندارد. تئاتری که ما اکنون با رویدادهای هنری چون سوگواره "خمسه" در حال تمرین و تجربه آن هستیم و انتظار داریم در آینده پژواک آن به تئاتر ایده آل برسد و همسو با جامعه آرمانی خود باشد نیاز به رسیدگی دارد.

کارگردان "سردار مهر و ماه" در توضیحی بیشتر، گفت: زمانی که تئاتر دینی را از بدنه تئاتر جدا می کنیم آن را آسیب پذیر کرده ایم. توده مردم ما علاقمند هستند حوزه مفاهیم اخلاقی، دینی و انسانی را در شکلی خلاقانه ببینند. برخورد هنرمندانه با چنین مفاهیمی قادر است تئاتر دینی ما را نه تنها احیا بلکه به عنوان یکی از ضرورت های هنری و فرهنگی جامعه بپروراند. تئاتر دینی باید قائم به تحلیل باشد و مخاطب خود را به تفسیر وادار کند و ما برای رسیدن به این جایگاه فاصله زیادی داریم.

پارسیایی در ارزیابی نقش شهرداری تهران در برگزاری جشنواره های هنری و عمران و بازسازی مراکز و مجموعه های نمایشی اظهار داشت: کارنامه شهرداری در فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری هنری چه در زمینه افتتاح پردیس های سینمایی و مجموعه های نمایشی و چه توجه و تاکید بر فعالیت های فرهنگی، درخشان است و نشان از یک ذوق فرهنگی در مدیریت شهری دارد. اجرای نمایش ها در فرهنگسراها، سرای محله ها و در شکلی بزرگتر در سطح شهری و بین المللی، مشوق نسل جوان است. البته علاوه بر تقدیر و سپاس باید گفت از طرفی هم این انتظار (با توجه به سبقه ای که شهرداری ها در همه جای دنیا به عنوان پشتوانه و حامی فرهنگ و هنر دارند) می رود که حمایت های بیشتری داشته باشد.

پارسایی در خصوص جایگزینی طرح اجرای یک هفته ای نمایش ها در طول سوگواره به جای دو اجرا در جشنواره های مشابه، بیان داشت: به نظرم ایده بسیار خوبی است. جشنواره تا جایی خوب است که بتواند گروهی را شکل دهد، ایده ای به نگارش درآید، تمرین شود و به نمایش دربیاید. از این جا به بعد همه امید این گروه اجراست آن هم نه با شتاب و گریزی که در این جشنواره ها به دلیل محدودیت زمانی و مکانی وجود دارد که ناخودآگاه این هیجانات کیفیت آثار را دستخوش تغییر قرار می دهد. افزایش تعداد اجراها کیفیت آثار هنری را بالا می برد و باعث می شود تا مخاطبان بیشتری نیز تولیدات هنری را  ببینند و همه چیز به دیدن نمایش ها توسط خود گروه های نمایشی خلاصه نمی شود، در چنین طرحی مردم هم در این رویداد فرهنگی – هنری حضور می یابند و ای کاش همه جشنواره ها اجراهای عمومی و نقد و بررسی آثار را مد نظر داشتند.

وی در خصوص نقش پژوهش که امسال به سوگواره "خمسه" اضافه شده است در اعتلای هنر دینی، خاطرنشان کرد: اساسا پژوهش در کشور ما مظلوم واقع شده مخصوصا در حوزه نمایش و تئاتر. اعتقاد من همواره بر این بوده است که ما برای یک حرکت هنری، فرهنگی و نه تنها علمی نیاز به پژوهش داریم.

گفتنی است دومين سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی "خمسه"، همزمان با ايام محرم و صفر (آبان و آذر) سال جاری در تهران و در بخش‌هاي تئاتر صحنه‌ای، تئاتر ميداني و خیابانی، تعزیه، آئين‌هاي مذهبي و عكس برگزار خواهد شد و علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با فرهنگسرای ابن سینا تماس حاصل فرمایند.

 

اخبار مرتبط:

کاریکاتور / هدیه روز خبرنگار

معرفی متن‌های پذیرفته شده در جشنواره مونولیو

اجرای نمایشنامه‌خوانی «بالستیک زخم» در تماشاخانه سنگلج

جشنواره تئاتر رضوی برگزیدگان خود را شناخت

پیش فروش بلیت های جشنواره نمایش های آیینی و سنتی آغاز شد

بزرگداشت داوود رشیدی و تقدیر از داوود دانشور

چهاردهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد

نتایج مسابقه پوستر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد

گزارش تصویری نمایش «گاو میش» کارگردان: زهره پرتوی

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

پیام علی نصیریان به جشنواره آیینی سنتی

تخفیف ویژه تئاتر «باران» برای هنرمندان تئاتر در شهرستان‌ها

برگزاری کارگاه تخصصی نقد تئاتر در اداره تئاتر