علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی به هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پیام داد.

 

سایت خبری تئاتر: متن پیام معاون امور هنری وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

«باورها و آیین­ ها در جوامع مختلف، مبنای خلق آثار هنری بوده است. هنرهای آیینی و سنتی از این منظر، دستاورد مشترک مردم و هنرمندان است. آنچه در این قرائت از هنر، جالب توجه می باشد، عمومیت آن است هنری که از آداب، رسوم، قصه­ ها، داستان ­ها و روایت­ های مردمی و محلی نشأت یافته، بی شک محصولی ناب و دارای ارزش ­های منحصر به فرد است این هنر به دلیل اصالت و هویت خاص، همواره برای مخاطب جهانی، علاوه بر ارزش معرفتی، تازه و اصیل است و با اشتیاق از آن استقبال می نماید.

اگر بپذیریم که هنر و ادب مؤلفه­ های محوری شکل گیری هویت فرهنگی و اجتماعی است این مفاهیم گاه چنان مشترک و در هم تنیده اند که تفکیک آن به آسانی میسر نیست. از این منظر، جایگاه و منزلت هنرهای اصیل عموما و نمایش های آیینی و سنتی خصوصا، قابل توجه است. نمایش ­های آیینی و سنتی مبین رویکردهای فرهنگی مردم جوامع مختلف در طول تاریخ است.

جای تردید نیست که هنر نمایش منبعث از آیین ها و رسوم نمایشی است و همواره در هر دوره ای بیانگر آمال و باورهای مردم بوده است. نمونه بارز آن تعزیه خوانی است که توسط مردم اجرا و حمایت و پس از یک زیست تاریخی و تعالی و تکامل تدریجی به عنوان آیین و هنر اصیل ایرانیان در حافظه جهانی یونسکو ثبت گردیده است.

اجرای نمایش ­های آیینی و سنتی در روزگار ما، موجب غنا و ارتقای هنر صحنه­ ای و تئاتر به معنای نوین آن است و کارکرد بنیادین این نمایش ­ها زمینه پیوند میان مردم و جریان­ های اجتماعی را تمهید و فرایند آن را تسهیل می نماید. نمایش ­های آیینی، به دلیل محتوای اخلاقی و نگاه آرمانگرا مفاهیم اتحاد، همدلی و همزبانی و امید به آینده را در جامعه تقویت می نماید. بنابراین نقش جشنواره نمایش ­های آیینی و سنتی در سپهر فرهنگی و هنری ایران اسلامی، ممتاز و اهتمام به برگزاری شایسته آن در همه ادوار مورد تأکید است.

از خداوند متعال توفیقات روز افزون متولیان، مجریان و هنرمندان عزیز فعال در جشنواره هفدهم را مسألت دارم.»

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از ۴ تا ۱۰ شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

«حکمِ مرگ به سبکِ ارمنی‌ها» در تئاتر شهر خوانش می‌شود

اجرای «مده آ» در تماشاخانه موج نو

«زیرزمین» در باران اجرا می‌شود

ارتفاع تالار مولوی افزایش یافت

کارگاه بازیگری حسن معجونی برگزار می‌شود

پیام شفیعی به جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی

سالن تازه تاسیس «هما» پلمپ شد

«قلعه انسانات» دو زبانه اجرا می‌شود

افتتاح یک سالن با اجرای نمایش «چشم بر هم زدن»

هادی مرزبان در تدارک یک نمایشنامه‌ی اجرا نشده

زمان اجرای نمایش داریوش مهرجویی مشخص شد

پرتال فروش بلیت تئاتر راه‌اندازی می‌شود

کاریکاتور / هدیه روز خبرنگار