علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پیام داد.

 

سایت خبری تئاتر: پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

«‌آیین­ ها و آداب مرسوم، همزاد با زیست اجتماعی انسان است. از سپیده دم تاریخ روایت آیین­ها برای مردمان جذاب و درس آموز بوده و آثار اخلاقی بخش گسترده ای از آنها در تعالی فرهنگی جوامع قابل ملاحظه است.

نمایش ­های آیینی و سنتی، با گذار از قرن­ها و نسل­های متمادی به روزگار ما پیوسته است. در واقع نمایش­های امروز بازتاب باورهای جمعی کهن­ترین فرهنگ­های ادوار تاریخ است. همچنین این آثار بازتاب دهنده گوشه‌­ای از آداب و سنن سرزمین عزیزمان، ایران است. آنگونه که می توان سبک رفتار و منش و روحیات رایج میان آدمیان و نسل های دور و نزدیک را در نمایش‌­های آیینی  و سنتی مشاهده نمود. این نمایش­ ها نه تنها می تواند نسبت مردم با خرد و اخلاق را روایت نماید، بلکه نشانگر روانشناسی جمعی، افکار عمومی و رویکرد فکری و فرهنگی مناطق کشور در تعامل با مفاهیم انسانی و آرمانی به شکل رسوم و آیین‌­های محلی است.  

جشنواره نمایش‌­های آیینی و سنتی در گذر هفده دوره برگزاری، فرصت مناسبی برای گفتگوی فرهنگ­ ها و اقوام مختلف ایران اسلامی است. سرزمینی که مجموعه ­ای از فرهنگ ­ها و اقوام مختلف را با صبغه و سابقه­ خاص، در خود پرورانده و ساختار عظیم تمدن ایرانی را شکل داده است. دولت تدبیر وامید با نگاهی نو و متفاوت، به اصالت فرهنگ ­های بومی و ارزش­ های اقوام ایرانی می نگرد و حفظ و تعالی سرمایه­ های فرهنگی را وظیفه خود می داند.

امید است جشنواره نمایش‌­های آیینی و سنتی با تدبیر و برنامه ­ریزی شایسته در این دوره و ادوار آینده در مسیر تحقق اهداف و پیشبرد برنامه‌­های کلان فرهنگی ایران اسلامی گام­های مؤثری بردارد و زمینه وفاق ملی را در نظام اسلامی بیش از پیش فراهم سازد.ي

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از ۴ تا ۱۰ شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

«حکمِ مرگ به سبکِ ارمنی‌ها» در تئاتر شهر خوانش می‌شود

اجرای «مده آ» در تماشاخانه موج نو

«زیرزمین» در باران اجرا می‌شود

ارتفاع تالار مولوی افزایش یافت

کارگاه بازیگری حسن معجونی برگزار می‌شود

پیام شفیعی به جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی

سالن تازه تاسیس «هما» پلمپ شد

«قلعه انسانات» دو زبانه اجرا می‌شود

افتتاح یک سالن با اجرای نمایش «چشم بر هم زدن»

هادی مرزبان در تدارک یک نمایشنامه‌ی اجرا نشده

زمان اجرای نمایش داریوش مهرجویی مشخص شد

پرتال فروش بلیت تئاتر راه‌اندازی می‌شود

کاریکاتور / هدیه روز خبرنگار