سیدجواد روشن گفت: شکل متفاوت نمایش در بستر نمایش‌های ایرانی و همچنین جاذبه‌‌های خاص این متن باعث شد تا نمایش‌نامه را برای اجرا انتخاب کنم.

 

سایت خبری تئاتر: سیدجواد روشن که نمایش «شیش و بش» را امروز شنبه - 7 شهریورماه - در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌برد؛ گفت: متن این اثر توسط محمد چرمشیر به نگارش درآمده و دارای بافت و شاکله نمایش‌های ایرانی است که به لحاظ ساختار نمایشی بیشتر کمدی اشتباهات و سوءتفاهمات است.

او افزود: آنچه که متن را پیش می‌برد اشتباهات افراد و سوءتفاهم‌هایی است که میان آنها به‌وجود می‌آید و از این حیث نمایش با دیگر آثار آیینی سنتی تفاوت دارد.

این کارگردان درباره دلایل انتخاب متن اظهار کرد: شکل متفاوتی که نمایش در بستر نمایش‌های ایرانی و سنتی داشت و همچنین جاذبه‌‌های خاص این متن باعث شد تا نمایش‌نامه را برای اجرا انتخاب کنم.

وی در اشاره به مضمون نمایش عنوان کرد: نمایش قصه دو خانواده را روایت می‌کند که بر سر فروش دکان با یکدیگر اختلاف دارند و دچار سوءتفاهم‌هایی می‌شوند. در این نمایش علاقه فرزندان دو خانواده به هم سرانجام قصه را به چیزی متفاوت نسبت به آنچه که تصور می‌شود هدایت می‌کند.

روشن افزود: نمایش از صحنه‌های متعدد و متفاوتی برخوردار است. در این اثر سعی کرده‌ام تا با توجه به امکانات و ابزارها تا جایی که می‌شود طوری چیدمان کنم که رفت‌وآمدها تماشاگران را گمراه نسازد و باعث نشود خط اصلی قصه را از دست بدهد.

کارگردان نمایش «شیش و بش» تصریح کرد: متن نمایش فضایی سیال دارد و طراحی صحنه باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که قابلیت جابه‌جایی داشته باشد. صحنه پرتابل نمایش با قراردادهای نشانه‌ای شرایطی را بوجود آورده که هر لحظه صحنه به شکل مطلوب و مربوط به آن بخش درآید.

وی ضمن اشاره به این‌که در نمایش‌های ایرانی قراردادها شکل پررنگ‌تر به خود می‌گیرد یادآور شد: در نمایش «شیش و بش» بازیگر نمایش با تغییر لباس به فرد دیگری تبدیل می‌شود و برای این‌که به فضای نمایش‌های آیینی سنتی نزدیک شویم از منظر شنیداری از موسیقی ایرانی و ترانه‎‌های قدیمی و آیینی بهره گرفته‌ایم که به صورت زنده اجرا خواهد شد.

مسعود میرطاهری، وحید نفر، مرضیه صدرایی، سامان دارابی، امیر عباس حسینی،مرتضی شاه کرم، الهه شه‌پرست، مهسا ایرج‌پور، بهرنگ فرهنگ دوست ، شقایق فتحی، کامبیز طلایی و علی باروتی به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین عنایت خادم بشیری موسیقی، سینا ییلاق بیگی طراحی صحنه و الهام شعبانی طراحی لباس بازیگران را برعهده دارند.

 

اخبار مرتبط:

«حکمِ مرگ به سبکِ ارمنی‌ها» در تئاتر شهر خوانش می‌شود

اجرای «مده آ» در تماشاخانه موج نو

«زیرزمین» در باران اجرا می‌شود

ارتفاع تالار مولوی افزایش یافت

کارگاه بازیگری حسن معجونی برگزار می‌شود

پیام شفیعی به جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی

سالن تازه تاسیس «هما» پلمپ شد

«قلعه انسانات» دو زبانه اجرا می‌شود

افتتاح یک سالن با اجرای نمایش «چشم بر هم زدن»

هادی مرزبان در تدارک یک نمایشنامه‌ی اجرا نشده

زمان اجرای نمایش داریوش مهرجویی مشخص شد

پرتال فروش بلیت تئاتر راه‌اندازی می‌شود

کاریکاتور / هدیه روز خبرنگار