نمایش «مرگ یزدگرد» پس از 20 سال به کارگردانی سهیل بابایی در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به صحنه می‌رود.

 

سایت خبری تئاتر:‌ سهیل بابایی کارگردان نمایش «مرگ یزدگرد» در رابطه با چرایی اجرایی این نمایش گفت: یک سال و نیم پیش بود که برای پروژه‌ی پایان‌نامه‌ی لیسانسم تصمیم گرفتم، متنی را از استاد بیضایی کار کنم که پس از آن در جشنواره‌های مختلف شرکت کردیم تا در نهایت نمایش‌مان در جشنواره‌ نمایش‌های آیینی و سنتی پذیرفته شد.

او در رابطه با تغییرات این نمایشنامه با متن اصلی که توسط بهرام بیضایی نوشته شده است، توضیح داد: من تا جایی که توانستم به متن اصلی وفادار ماندم و تمام دیالوگ‌ها مانند متن اصلی است و تغییرات موجود فقط در فضاسازی و بخش‌های اجرایی نمایش اعمال شده است.

بابایی با اشاره به پیشینه‌ی نمایش «مرگ یزدگرد» گفت: حدود 30سال پیش بود که برای اولین این نمایش بر روی صحنه رفت که بعد از آن در سال 60 فیلمی با همین عنوان ساخته شد که عموما «مرگ یزدگرد» را با این فیلم به یاد می‌آورند.

این کارگردان یادآور شد: بعد از آن در اواسط دهه‌ی 70 بود که گلاب آدینه همراه با پانته‌آ بهرام و سیما تیرانداز این نمایش را در تئاتر شهر روی صحنه بردند و این نمایش پس از آن هیچ اجرای عمومی دیگری نداشته است تا امروز که ما نزدیک به 20سال بعد از آن، «مرگ یزدگرد» را به صحنه می‌بریم.

او در پایان در پاسخ به اینکه «برنامه‌ای برای اجرای عمومی کارش دارد یا خیر؟» جواب داد: بعد از اتمام جشنواره ما با بررسی هایی که از بازخورد و واکنش تماشاگران می‌بینیم، تصمیم می‌گیریم که این نمایش را به اجرای عمومی برسانیم یا خیر.

سیما شکری، مهسا انجدانی، آرش رضایی، حبیب پارسا، حمید عرب، صادق برقعی و سهیل بابایی از بازیگران نمایش «مرگ یزدگرد» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی سهیل بابایی، هستند.

این نمایش امروز (نهم شهریورماه) در اجراهای صحنه‌ای هفدهمین جشنواره‌ی نمایش‌های آیینی و سنتی در تالار «حافظ» به صحنه می‌رود.

 

اخبار مرتبط:

برگزاری مراسم رونمایی از آثار معاصر ارمنی

فراخوان انتشار آثار مربوط به حوزه‌ هنرهای نمایشی

ساختمان قدیمی اداره تئاتر تخریب می‌شود

برنامه‌های تئاتر شهر در شهریور ماه

از سه کتاب در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی رونمایی شد

«شب بخیر جناب کنت» با حضور عطاءالله کوپال افتتاح شد

افتتاح نمایش «وانیک» توسط مشایخی و راد

اعتراض یه کارگردان به نحوه برگزاری جشنواره آیینی و سنتی

شفیعی: برنامه‌ریزی اجرایی تئاتر، هیچ‌گاه با دولت‌ها نیست

نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند

قدیمی‌ترین نسخه خطی تعزیه ایران در تئاتر شهر رونمایی شد

آغاز پیش فروش بلیت‌ نمایش «وانیک»

آثار تماشاخانه موج‌ نو ویژه خبرنگاران و عکاسان اجرا می‌شود

«دریچه» به تماشاخانه فانوش خواهد رفت

کوروش نریمانی «هیپوفیز» را به تالار شمس می‌برد