در سال ۲۰۲۴، بازار استریمینگ محتوای پریمیوم در کره جنوبی رشد چشمگیری را تجربه کرد.
چارسو پرس: طبق گزارش جدید مؤسسه Media Partners Asia (MPA)، نتفلیکس همچنان پیشتاز این بازار باقی ماند، اما پلتفرم بومی Tving نیز رشد قابل‌توجهی داشت و سهم بازار خود را تقریبا به نتفلیکس رساند.

طبق این گزارش، کاربران کره‌ای در مجموع ۱۳۱ میلیارد دقیقه محتوای ویدیویی پریمیوم را در سال گذشته تماشا کردند که نسبت به سال ۲۰۲۳، حدود ۱۸٪ افزایش داشته است. این بازار در سال ۲۰۲۴ حدود ۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که ۱۴٪ بیشتر از سال قبل بود و تعداد کل اشتراک‌های پولی به ۲۲.۹ میلیون رسید.

نتفلیکس با سهم ۳۵ درصدی از میزان تماشا، همچنان در صدر بازار قرار دارد، اما Tving با یک جهش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل، به ۳۴٪ رسید و به رقیبی جدی تبدیل شد. این دو پلتفرم مجموعا ۷۰٪ از کل تماشای محتوای ویدیویی پریمیوم را به خود اختصاص دادند و ۸۰٪ از اشتراک‌های جدید سال ۲۰۲۴ را جذب کردند.

نتفلیکس در سه‌ماهه چهارم سال، به لطف سریال‌هایی مانند بازی مرکب، جنگ‌های کلاس آشپزی و همچنین عناوین لایسنس‌شده‌ای مانند افسانه بانو اُک و شک، توانست سهم ۳۹ درصدی از تماشا را به دست آورد. همچنین، این پلتفرم با همکاری استراتژیک خود با Naver Plus و ارائه‌ی طرح رایگان با تبلیغات، توانست کاربران بیشتری جذب کند.

بیشتر بخوانید:  مطالب مربوط به سریال‌های خارجی


از سوی دیگر، Tving با استراتژی تهاجمی در تولید محتوای اختصاصی، برنامه‌های تلویزیونی، نمایش‌های سرگرمی و پخش مسابقات ورزشی، در کنار ارائه یک اشتراک مقرون‌به‌صرفه با تبلیغات، توانست به رشد چشمگیری برسد. این پلتفرم سال ۲۰۲۴ را با ۵.۲ میلیون مشترک به پایان رساند، درحالی‌که نتفلیکس ۷.۸ میلیون مشترک در کره جنوبی داشت.

پلتفرم Coupang Play، وابسته به غول تجارت الکترونیک کره، نیز به‌عنوان یک رقیب جدید ظاهر شد و سال ۲۰۲۴ را با ۳.۲ میلیون مشترک به پایان رساند. سرمایه‌گذاری این پلتفرم در سریال‌های کره‌ای و محتوای ورزشی، به رشد آن کمک کرد.

محتوای بومی همچنان حرف اول را می‌زند، به‌طوری که سریال‌ها و برنامه‌های سرگرمی کره‌ای، فهرست پربازدیدترین عناوین سال را تصاحب کردند. در این میان، سریال ملکه اشک‌ها از نتفلیکس در صدر قرار گرفت و مجموعا ۱۳ عنوان از ۱۵ عنوان پربازدید سال، متعلق به نتفلیکس و Tving بود.

دیوییا تی، تحلیل‌گر ارشد و مدیر بخش تحقیقات MPA، در این‌باره گفت:
نتفلیکس و Tving دو موتور اصلی رشد بازار استریمینگ پریمیوم در کره جنوبی در سال ۲۰۲۴ بودند. در حالی که نتفلیکس با ۳۵٪ سهم بازار همچنان پیشتاز است و سه‌ماهه چهارم فوق‌العاده‌ای داشت، اما Tving با سرعتی بالا فاصله خود را کم کرده است.

این داده‌ها بر اساس پلتفرم ampd مؤسسه MPA به دست آمده که میزان مصرف واقعی کاربران را از طریق دستگاه‌های موبایل اندرویدی و iOS در کره جنوبی در طول سال ۲۰۲۴ تحلیل کرده است.