مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شب گذشته سه‌شنبه - 10 اردیبهشت – در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد

 

سایت خبری تئاتر: معاون امور هنری در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اظهار امیدواری کرد این رویداد با رونق و شکوه بیشتری به راه خود ادامه دهد و گفت: در این دوره بیشتر هزینه‌ها صرف تولید آثار شد که یکی از ویژگی‌های جشنواره محسوب می‌شود. چون جشنواره‌ها بعضا استمرار بیهوده‌ای داشتند و خروجی مناسبی به چشم نمی‌خورد. امیدوارم خروجی این رویداد را در قالب اجراهای عمومی به نمایش بگذارد.

تاکید مرادخانی بر لزوم احداث سالن تخصصی نمایش‌های سنتی

این مدیر با بیان اینکه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ابعاد گوناگون هنر کشور مانند موسیقی نواحی و نمایش‌های سنتی را دربرمی‌گیرد؛ ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال را به نام تئاتر نام‌گذاری کردند و همه تلاش کردیم به مسائل زیرساختی توجه کنیم. خانه عروسک سال گذشته راه افتاد و خانم برومند و همکارانشان فعالیت‌های خود را آغاز کردند. نمایش‌های آیینی و سنتی نیز باید محل مشخص خود را داشته باشد، چون مهمانان خارجی زیادی خواهیم داشت که از ما سوال می‌کنند چه چیز برای عرضه دارید؟

او افزود: امیدوارم محلی برای اجرای دائمی این آثار داشته باشیم تا افرادی که می‌خواهند شاهد این فعالیت‌ها باشند امکانات برایشان فراهم باشد.

مرادخانی سپس از انجام رایزنی‌هایی در همین ارتباط با شهرداری تهران خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس از امکاناتی که در اختیار شهرداری قرار دارد به همین منظور استفاده خواهیم کرد. همچنین برای ساخت تعدادی سالن هم رایزنی‌هایی آغاز شده است که نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود. البته در شهرستان‌ها هم فعالیت‌هایی آغاز شده است که نخستین بلک‌باکس چندی قبل در بجنورد افتتاح شد.

معاون هنری خاطرنشان کرد: امیدوارم با همکاری اندیشمندان این حوزه فعالیت‌های مشابهی رقم بخورد، چون به هر حال بخشی از اجتماع را فعال می‌کند.

دبیر جشنواره بار دیگر راه‌اندازی رشته دانشگاهی این حرفه را خواستار شد

اما داوود فتحعلی‌بیگی، دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در ابتدای این مراسم با ارائه گزارشی کوتاه اظهار کرد: وقتی سال 68 این جشنواره را راه‌اندازی کردیم تنها یازده گروه نمایشی با ما همراه شدند. شش گروه از تهران، یک گروه از گرگان و چهار گروه هم از استان اصفهان که همه اینها نمایشگران سنتی بودند و هیچ‌یک از دانشگاهیان در جشنواره شرکت نکردند.

مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی اداره کل هنرهای نمایشی افزود: از دوره پنجم هنر نقالی به جشنواره اضافه شد و "خیمه شب بازی" از دوره نهم در فهرست هنرهایی قرار گرفت که با ما همکاری می‌کردند. بعد از این دوره بود که جشنواره را هر دو سال یکبار برگزار کردیم. البته در دوره یازدهم «پیش‌پرده‌ خوانی» هم به این جمع پیوست و از دوره نهم هم بین‌المللی شد. در دوره‌ای هم به دلیل تعلل مدیریت وقت جشنواره اصلا برگزار نشد.

فتحعلی‌بیگی به اضافه شدن بخش‌های «مسابقه نمایش‌نامه نویسی» و «سمینار بین‌المللی»نیز اشاره و بیان کرد:‌ جشنواره رفته رفته وصعت پیدا کرد و امسال شش عنوان کتاب مستقل منتشر کردیم. تمام این اتفاقات به برکت حمایت مسئولان وقت و استقبال هنرمندان رخ داد که امیدوارم این گسترش در دوره‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

این پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی تصریح کرد: مطمئنا ما نیازمند حفظ سرچشمه‌ها هستیم و باید به فکر دایر کردن مدارس و رشته‌ تحصیلی نمایش‌های سنتی در دانشگاه‌ها باشیم؛ در غیر این صورت همه چیز از بین می‌رود.

اجرای نمایش سیاه‌بازی توسط داوود داداشی و علی فتحعلی از جمله بخش‌های مراسم شب گذشته بود که با استقبال حاضران در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر همراه شد. 

تعداد اهداکنندگان جوایزه از دریافت کنندگان بیشتر شد!

سپس مجری برنامه از هنرمندانی چون ملکه رنجبر، جعفر والی،‌ بهزاد فرهانی، منوچهر آذری، مجید جعفری، اسماعیل خلج، هنگامه مفید و داریوش اسدزاده؛ به همراه معاون امور هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی درخواست کرد تا برای اهدای جوایز نفرات برگزیده «بخش نمایش‌نامه نویسی» روی صحنه حاضر شوند.

صحرا رمضانیان، یکی از دریافت کنندگان جایزه بخش نمایش‌نامه نویسی - برای نمایش‌نامه «سندباد نامه به روایت شبانه‌های شهرزاد» - اظهار کرد: جای حامد امانپور که متن را به همراه او نوشتم خالی‌ست. باید به این نکته اشاره کنم که وعده چاپ آثار برگزیده در فراخوان همواره مطرح می‌شود اما هیچوقت این اتفاق نمی‌افتد.

مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این مراسم متن پیام خود را که قبلا و به مناسبت آغاز برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی منتشر شده بود؛ برای حاضران خواند تا تاییدی باشد براینکه تئاتر ایران این روزها نیاز چندانی به سخنرانی‌های متعدد ندارد و تنها باید برای عمل به وعده‌ها برنامه‌ریزی کرد.

یادی از هنرمندان درگذشته نمایش‌های سنتی

یادی از هنرمندان درگذشته نمایش‌های آیینی و سنتی مانند حسن لوئیان، احمد علامه دهر، قلیچ انوری، رضا رضامندی، رضا علی‌ جعفری، تقی عزیزی، مهدی سنایی، ایوب بصیری و محمدرضا منفرد یکی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه بود که به‌صورت تصویری روی پرده پخش شد.

بزرگداشت سه پیشکسوت

بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایان بخش این شب بود. در این بخش با حضور هادی مرزبان، محمدرضا خاکی، اصغر همت، حسین مسافر آستانه، داوود فتحعلی بیگی و علی مرادخانی روی صحنه از هنرمندانی چون حسین مداح‌نیا (پرده‌خوان و شمایل گردان)، عباسعلی جلینی (شمرخوان تعزیه) و داوود داداشی (بازیگر - سیاه باز حرفه‌ای) تقدیر شد.

این بخش نیز با پخش تصاویری از این هنرمندان همراه بود که اطلاعاتی درباره آنها را در اختیار حاضران در سالن قرار می‌داد.

داوود داداشی بعد از دریافت تندیس و لوح تقدیر خود گفت: برای آنها که می‌خواهند سیاه باشند می‌گویم که من چهل سال به تماشای هنرنمایی بزرگان این عرصه نشستم و نوارهای صوتی آنها را بارها شنیدم. همواره به یادگیری فکر کردم و امروز هم احساس مسئولیت می‌کنم که همچنان باید آموزش ببینم و به جوانان آموزش بدهم.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، علی عابدی، مدیر تماشاخانه سنگلج، حسین مسافر آستانه، عباس جمالی، مدیرعامل بنیاد رودکی، سعید اسدی، دبیر جشنواره تئاتر فجر، بهزاد فرهانی، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، محمدرضا خاکی، محسن حسینی، سیاوش چراغی‌پور، افسانه زمانی، محمدحسین ناصربخت، اسماعیل خلج، محمد ساربان، حسین فرخی، رضا فیاضی، قادر آشنا، مدیرکل سابق هنرهای نمایشی، منوچهر آذری، هنگامه مفید، عزت‌الله مهرآوران، داریوش اسدزاده، رضا کشاورز، رضا صابری، مجید جعفری، جعفر والی، حمید مظفری و محسن قاضی مرادی از جمله هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم بودند.

حاشیه‌ها:

تاخیر یک ساعته نسبت به زمان از پیش اعلام شده و طولانی شدن مراسم یکی از حاشیه‌های شب گذشته بود. مراسم اختتامیه جشنواره هفدهم ابتدا قرار بود در محوطه تالار وحدت برگزار شود اما به دلیل پیش‌بینی شرایط جوی این مراسم به سالن اصلی تئاتر شهر انتقال یافت.

در بخش اهدای جوایز نمایش‌نامه نویسی تعداد حاضران روی صحنه از دریافت کنندگان جوایز بیشتر شد که از دید مجری مراسم پنهان نماند.

از جمله حواشی جالب توجه اشتباه مجری برنامه در اعلام بخشی که قرار بود هدایایی به ملکه رنجبر و عزت‌الله مهرآوران اهدا شود؛ بود. در حالیکه او دهم اردیبهشت ماه را به عنوان تاریخ تولد این دو هنرمند اعلام کرد، بعدا متوجه اشتباه خود شد و عذرخواهی کرد.

این شاعر طنزپرداز همچنین در حین اجرا اشعاری را برای حاضران در سالن اصلی تئاتر شهر خواند که از جمله آنها می‌توان به قطعه شعری اشاره کرد که قبلا برای رئیس جمهور دولت یازدهم خوانده بود.

حضور محسن قاضی مرادی در این مراسم با توجه به دشواری فعالیت جسمی برای این هنرمند پیشکسوت نکته قابل تاملی بود که شاید به دلیل نشستن روی یکی از صندلی‌های ردیف انتهایی سالن اصلی تئاتر شهر از دید مسئولان برگزاری جشنواره پنهان ماند.

 

اخبار مرتبط:

خانه نمایش «نقل موسیقایی رستم واشکبوس» می‌شود

جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره ماه پایان یافت

ایرانشهر تهیه‌کننده بزرگترین نمایش میدانی با محوریت شهدای غواص

آغاز اجرای «مرد برهنه و مرد فراک‌پوش» با حضور رضا کیانیان

چرا دستور شهردار اجرا نمی‌شود؟

نمایش کمدی «اتهام» در خانه موزه انتظامی

حمید پورآذری از ادامه اجراهای «سال ثانیه» خبر داد

«مکبث» با زمستان به تئاتر شهر می‌آید

رونمایی از «نمایشنا‌مه‌های معاصر ارمنی» با حضور سفیر ارمنستان

اجرای نمایش «وانیک» آغاز شد

برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی تئاتر در مرکز تئاتر مولوی

اعلام آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

«آتن مسكو» در تئاتر باران روی صحنه می رود

کارگردان «زیرزمین» به جای بازیگرش به صحنه می‌رود