آرزو می‌کنم نام و نشانی همه تماشاخانه‌های تئاتر کشور با معرفی برنامه‌های اجرایی آن در راهنمای گردشگری نوروزی سال ۹۵ در هر شهر ایران درج گردد.

 

سایت خبری تئاتر: مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شب گذشته در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی در این مراسم گفت: ایران، سرزمین آیین‌ها است. آیین‌هایی که آیینه هویت و اصالت مردم موحد این اقلیم کهن است. میراث دیرینی که خشت‌خشت آن دلیل تمدن غالب ایران و تعالی آن در امتزاج با فرهنگ اسلامی بوده است. این بنای راسخ باید به مدد نوش‌داروی هنر، نوآفرینی شود تا غبار زمان، قفل خاموشی و فراموشی این درگاه بلند نگردد و فرصت هم‌نوایی نوآمدگان این روزگار با تعالیم هویت‌آفرینان ممکن شود.

وی تصریح کرد: آیین‌های ایرانی، تجلی آرمان‌های مردمی است که ستایش‌گر خداوند جان و خرد بوده‌اند و در رویارویی با اهریمن جهان به اهورای جان پناه برده‌اند. انسان معاصر، می‌تواند ابر انسانی باشد که با توجه به آیین‌های کهن و با درک روزآمد این دانش در برابر ابتلائات اجتماعی روزگار خویش، رویینه‌تن گردد. تئاتر، تجسم آیین‌هاست. کنشی نامیرا که به افسون تئاتر ممکن می‌شود و به تعالی فکر و ذکر مخاطب ختم می‌گردد. آرمانی که تولد جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را به دنبال داشت.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی افزود: هفدهمین دوره این جشنواره از پس فراز و فرودها و با این امید که راهی به رستگاری خواهد داشت، برگزار می‌گردد. با مغتنم دانستن این رویداد در روزگار دوری و مهجوری آیین‌ها، بر این آرمان چشم دارم که افق تئاتر، افق نیک‌اندیشی و خردبخشی باشد و هنرمندان ارجمند تئاتر، با نوآفرینی آیین‌های فاخر سرزمین خویش، آفرینش‌گر زیباترین نمایش‌های وحدت و صلح باشند. به گرمی و با مهر، قدردان اصحاب صدیق این دوره از جشنواره هستم و خداوند هنر را در اعتلای پرچم هنر سرزمینمان به نیایش می‌نشینم.

شفیعی درباره بهبود روند ارائه آثار و جایگاه مخاطبان تئاتر نیز اظهار داشت: در این روند پیشنهاد می‌شود گروه‌های تئاتری با اتکا به شیوه‌های تبلیغاتی و انعکاس آن در رسانه‌های خبری و اطلاع‌رسانی زمینه تامین تماشاگران را فراهم نمایند. خصیصه‌ای که ضمن معرفی عوامل تولید هر تئاتری، ادای احترام به مخاطبان خردمندی است که جویای تئاترند. جامعه امروز به واسطه رشد تحصیلی، جامعه‌ای آگاه و متمایز است که ضرورت دارد با اعتلای کیفیت آثار و پرهیز از ساده‌انگاری زمینه افزایش مخاطبان را فراهم آورد و خط بطلانی بر فرضیه جذب مخاطب با تولید آثار نازل بکشد.

وی افزود: تئاتر امروز می‌تواند به عنوان فرصتی کمک آموزشی امکان پرورش و جهت‌دهی به کودکان و مشورت‌دهی به خانواده‌ها را نیز ممکن سازد. مصرانه معتقدم که با تمرکز بر تولید تئاتر و تجمیع رویدادهای متنوع موجبات حضور جامعه جوان و پرنشاط تئاتر را فراهم می‌کنیم. جریانی که با بهره‌مندی از آیین و سنن ایرانی می‌تواند به عنوان الگویی برجسته از سرزمین ما کارکرد داشته باشد. همزمان با روزهای برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، آرزو می‌کنم نام و نشانی همه تماشاخانه‌های تئاتر کشور با معرفی برنامه‌های اجرایی آن در راهنمای گردشگری نوروزی سال 95 در هر شهر ایران درج گردد.

 

 

اخبار مرتبط:

خانه نمایش «نقل موسیقایی رستم واشکبوس» می‌شود

جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره ماه پایان یافت

ایرانشهر تهیه‌کننده بزرگترین نمایش میدانی با محوریت شهدای غواص

آغاز اجرای «مرد برهنه و مرد فراک‌پوش» با حضور رضا کیانیان

چرا دستور شهردار اجرا نمی‌شود؟

نمایش کمدی «اتهام» در خانه موزه انتظامی

حمید پورآذری از ادامه اجراهای «سال ثانیه» خبر داد

«مکبث» با زمستان به تئاتر شهر می‌آید

رونمایی از «نمایشنا‌مه‌های معاصر ارمنی» با حضور سفیر ارمنستان

اجرای نمایش «وانیک» آغاز شد

برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی تئاتر در مرکز تئاتر مولوی

اعلام آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

«آتن مسكو» در تئاتر باران روی صحنه می رود

کارگردان «زیرزمین» به جای بازیگرش به صحنه می‌رود