تهیه کننده و کارگردان مستند «داوج پارادیزو» معتقد است باید نگاه حرفه‌ای‌تری به سینمای مستند داشت تا فیلمسازان این حوزه، ساخت مستند را یک ریسک ندانند.
چارسو پرس: مسعود انعامی تهیه کننده و کارگردان مستند «داوج پارادیزو» که در گروه سینمایی «هنروتجربه» در حال اکران است درباره روند شکل‌گیری این مستند گفت: به دلیل سابقه چندساله ام در مطبوعات، دنیای روزنامه‌نگاران برایم آشنا بود. از طرفی، از نوجوانی طرفدار پروپاقرص مجله طنز «کاریکاتور» بودم که مدیریت آن را جواد علیزاده بر عهده داشت. به دلیل فعالیت‌هایم در سینما و تئاتر، همیشه دوست داشتم فیلمی درباره آقای علیزاده و مجله او بسازم. زمانی که شرایط را فراهم دیدم، طی یک فرآیند چهار ماهه، تحقیق و پژوهش درباره کاریکاتور و آثار اوی را آغاز کردم.

وی افزود: پس از پایان تحقیقات، جسارت مطرح کردن ایده را با آقای علیزاده پیدا کردم. در ابتدا تمایلی به ساخته شدن مستندی درباره خودشان نداشتند، اما پس از پیگیری‌های فراوان، در نهایت با چند پیش‌شرط رضایت دادند. این روند طولانی باعث شد که دوستی و رفاقتی میان ما شکل بگیرد، که خود نشانی از رفتار حرفه‌ای یک هنرمند است.

انعامی با اشاره به تجربه همکاری با گروه «هنروتجربه» مطرح کرد: پس از آماده شدن فیلم، خوشبختانه هیچ مانع سختی پیش رویم نبود و فکر نمی‌کردم که همه چیز تا این حد حرفه‌ای پیش برود. تنها چالشی که وجود داشت، اضطراب طبیعی یک فیلمساز در مقطع اکران بود که با رفتار پخته و همراهانه گروه «هنروتجربه» برطرف شد.


بیشتر بخوانید:  مطالب بیشتر سینمای مستند


این کارگردان درباره ساختار مستند «داوج پارادیزو» توضیح داد: به دلیل تحقیقات کاملی که درباره شخصیت آقای علیزاده داشتم، فیلم را به شیوه یک مستندِ داستانی طراحی کردم. به نظرم یک تفاوت نسلی عمده بین هنرمندان قدیمی و امروزی وجود دارد و آن هم احترام گذاشتن به شخصیت یکدیگر است. من این مسئله را بارها در سینما و تئاتر دیده‌ام و پس از آشنایی با آقای علیزاده، بیش از پیش متوجه رفتار محترمانه و بی‌تکلف ایشان شدم.

وی افزود: آقای علیزاده، با وجود داشتن جوایز و افتخارات بین‌المللی، هیچگاه نشانی از غرور و تکبر در رفتارش نداشته‌است. آنچه بیش از هر چیز من را مجذوب وی کرد، نگاه دوگانه و موشکافانه‌شان به مسائل و اتفاقات سیاسی و اجتماعی بود.

انعامی در پایان عنوان کرد: به همان اندازه که جامعه به فیلم های کمدی نیاز دارد، باید به سینما به عنوان یک صنعت نیز نگاه کنیم. در سراسر جهان، ژانرهای مختلف سینمایی به یک اندازه اهمیت دارند و معمولاً سینمای گیشه به بخش های دیگر کمک می کند تا شرایط تولید برای فیلم‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند، فراهم شود. امیدوارم این نگاه در بخش فرهنگی کشور ما نیز تقویت شود تا فیلمسازان دیگر مستند را یک ریسک تلقی نکنند.

مستند «داوج پارادیزو» نگاهی است به زندگی شخصی و حرفه‌ای جواد علیزاده کاریکاتوریست و ژورنالیست ایرانی که بیش از شش دهه در دنیای مطبوعات و کاریکاتور به صورت بین‌المللی حضور مستمر داشته است.