صادق جوادی میگوید: فعالیت انیماتورهای ایرانی در آثار درجه چندم ترکیه قابلتأمل و نگرانکننده است.
چارسو پرس: صادق جوادی تهیهکننده و کارگردان انیمیشن درباره اوضاع و احوال انیمیشن در سالی که گذشت، به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: تصور من این است که میزان تولیدات انیمیشن نسبت به سالهای قبل بیشتر شده و تعداد تیمهایی که در کارهای سینمایی، سریال و پلتفرم مشغول به کار هستند، بیشتر شده است.
صادق جوادی در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: یکی از مهمترین چالشهای ما در تمام حوزهها نداشتن ارتباط بین المللی است. باید این سد برداشته شود و در انیمیشن اقتصاد آزاد را ببینیم. این مساله وجود دارد که بسیاری از دوستان و همکاران مجبور هستند در یک کشور دیگری حساب بانکی باز کنند تا بتوانند کارهای فریلنسری و پروژهای خود را پیش ببرند. انیمیشن مانند نفت شده و باید تحریمها را دور بزنیم! از طرف دیگر خارجیها وارد همکاری با بسیاری از هنرمندان ما شدهاند.
خطر حضور در آثار ضعیف ترکیهای
کارگردان انیمیشن «پَر» افزود: همین هفته گذشته دیدیم که انیمیشن ایران قابلیت دیده شدن در معتبرترین جشنوارهها و مجامع را دارد و این چالشها بیشتر به سیاست گذاران و سیاستگذاریها برمی گردد. شرایط به گونهای شده است که ایران به حیاط خلوت ترکیه تبدیل شده و فعالان حوزه انیمیشن ما مشغول پرداختن به کارهای درجه چندم ترکیه هستند. خدمت دادن اصلا بد نیست ولی باید برنامهریزی بلندمدت و دقیقی برای آن داشت که با درآمد و تجربه حاصل از آن بهترین بهره را برد ولی متاسفانه چنین سیاستی هم وجود ندارد.
جوادی درباره اصلاح قراردادهای حوزه انیمیشن توضیح داد: باید برای نوع قراردادهای انیمیشن فکر اساسی کرد. من قراردادی را با دلار ۴۰ هزارتومانی بستم و الان دلار بیش از ۹۰ هزار تومان است. درست است که نهادها و ارگانها وظیفه تامین مایحتاج زندگی هنرمند را ندارند ولی با وظیفه حمایتگری پیش میآیند و بخشی از کار هم مربوط به ابزار است وابزار هم گران و گران میشود و باید قیمت روز درنظر گرفته شود. باور بفرمایید بودجه تخصیص داده شده در همان پیش تولید تمام میشود و تولید را باید با هزینه شخصی تولید کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب مربوط به انیمیشنهای ایرانی
ضرورت تغییر مدل قراردادهای انیمیشن
وی افزود: با این روند تورم و افزایش ارز و... باید نسبت به این قضیه فکری اساسی شود، چون علنا قراردادهای از پیش بسته شده دیگر غیرقابل اجرا میشوند. چنین روندی باعث میشود که در سال آینده شاهد قطع همکاریهای زیادی باشیم، چون تیمهای تولیدی به این نتیجه میرسند که قراردادهای از پیش بسته شده دیگر توجیه اقتصادی ندارد و زندگی آنها را با چالش همراه میکند. در زمینههای دیگر مثلا خودرو میبینیم که حتی شرکتهای اصلی هم کالای خود را براساس قیمت روز عرضه میکنند. باید مدل قراردادهای انیمیشن تغییرات اساسی داشته باشد وگرنه بسیاری از دوستان و همکاران باتجربه دلسرد شده و برای گذران زندگی از این عرصه میروند و موفقیتها هم تنها در حد کارهای شخصی میماند.
کارگردان انیمیشن «روباه» درباره انیمیشنهای شاخصی که در امسال دیده است، مطرح کرد: در بین آثار کوتاهی که دیدم میتوانم به «سمپاش» به کارگردانی فرنوش عابدی و «در سایه سرو» به کارگردانی شیرین سوهانی و حسین ملایمی اشاره کنم. در بین آثار سینمایی هم متاسفانه فقط فیلم «ببعی قهرمان» را دیدم که ازنظر تکنیکی پیشرفتهای خوبی داشت ولی میتواسنت بهتر هم باشد.
صادق جوادی در پایان گفت: این روزها با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی مشغول انیمیشن «گرگ» هستم که استوری برد آن تمام شده و در مرحله ریل قرار دارد.
منبع: آنا
https://teater.ir/news/69878