در حالی که اعلام شده بود مرکز تئاتر «صبا» ابتدای شهریور افتتاح می‌شود، خبر می‌رسد که این اتفاق به مهرماه خواهد رسید بنابراین بار دیگر شروع رسمی فعالیت این مجموعه به تعویق می‌افتد.

 

سایت خبری تئاتر: از مدت‌ها قبل گفته می‌شد که سالن‌های مرکز تئاتر «صبا» و «خاوران» یا حداقل بخشی از آن‌ها، آماده‌ی بهره‌برداری هستند و حتی برای «صبا» دو نمایش هم مشخص شدند که شروع کننده‌ی کار این مجموعه باشند اما به ناگاه در روز افتتاح اعلام شد که برنامه لغو شده است.

مشابه این اتفاق برای مجموعه‌ی «خاوران» هم به شکلی دیگر رخ داد و در شرایطی که قرار بود با پایان اردیبهشت تئاتر، دست‌کم چند بلک‌باکس این محل در اختیار تئاتری‌ها قرار بگیرند، همچنان هیچ خبری از آن‌ها نیست.

محمد مهدی خاتمی مدیر روابط عمومی و مشاور هنری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به ایسنا می‌گوید: بعد از آنکه شرایط برای افتتاح مرکز صبا فراهم نشد، با چند گروه نمایشی دیگر صحبت کردیم که آن‌ها نیز اعلام آمادگی کردند و احتمالا در مهرماه مرکز صبا افتتاح می‌شود. البته هنوز تصمیم جدی برای اینکه چه نمایشی به صحنه برود گرفته نشده است.

او بیان می‌کند: با این حال به طور مرتب برای هنرمندان مختلف بازدید می‌گذاریم و اخیرا هم مرضیه برومند به همراه اعضای خانه تئاتر عروسک از مرکز صبا دیدن کردند.

اما علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و اراشاد اسلامی در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: وضعیت مراکز صبا و خاوران را باید از مسوولان آن‌ها پرسید، چون ما در نهایت در جریان اطلاعاتی هستیم که از بهره‌بردار می‌گیریم و آن‌طور که مطلع شده‌ایم آن‌ها در حال تسویه کردن مالی با پیمانکاران خود هستند تا سالن‌ها به طور کامل آماده‌ی بهره‌برداری باشد.

او با اشاره به آماده بودن برخی بلک باکس‌ها افزود: گویا مسئولان مربوط در این مراکز قصد دارند پس از تسویه‌ی مالی کل کار را تحویل دهند که بتوان در آن‌ها نمایش اجرا کرد.

تمام این‌ بحث‌ها در حالی مطرح می‌شود که یکی از مسئولان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و مدیر پردیس تئاتر تهران (خاوران) در گفت‌و گویی کوتاه و البته نیمه‌کاره درباره وضعیت مرکز تئاتر خاوران تاکید داشت که این مرکز اصلا قرار نبوده در اردیبهشت‌ افتتاح شود و سالن این مجموعه فقط برای برپایی مراسم اختتامیه در اختیار تئاتری‌ها گذاشته شد و فعلا یکسری ریزه‌کاری‌های جزئی در بخش فنی و مکانیکی باقی مانده است.

با این وجود از گوشه و کنار خبر می‌رسد که سالن‌های خاوران و بخشی از مرکز تئاتر صبا آماده شده‌اند و مهم‌ترین دلیل تاخیر در افتتاح رسمی آن‌ها اختلاف نظر در انتخاب بهره‌بردار است.

گفته می‌شود معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران چندان تمایلی برای واگذاری این دو مرکز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌ی کل هنرهای نمایشی ندارد و به همین دلیل مراسم افتتاح مرکز تئاتر تجربی صبا علیرغم آماده بودن دو نمایش پیام دهکردی و رسول کاهانی و پخش کارت‌های دعوت خیلی ناگهانی لغو شد.

همچنین به نظر می‌رسد با صحبت‌های ضمنی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، این مجموعه هم متقاضی بهره‌برداری از این مراکز باشد.

در نهایت باید دید در شرایطی که اهالی تئاتر از کمبود سالن گلایه می‌کنند و تالار مولوی و برخی سالن‌های تئاتر شهر هم در دست تعمیر هستند، هزینه‌ی صرف شده برای ساخت چند سالن جدید تئاتر به کجا می‌رسد.

 

اخبار مرتبط:

خوانش «من عاشق کارای برقی‌ام» به‌نفع کودکان سرطانی محکپ

مهران غفوریان «شام آخر» را افتتاح کرد

ناظرزاده‌ زنگ آیین افتتاح نمایش «وقت ناهار» را به صدا در می‌آورد

برگزاری اولین رالی عکاسی در جشنواره تئاتر شهر

از بیمه اعضای خانه تئاتر چه خبر؟

مهدی چمران به تماشای «تکه های سنگین سرب» نشست

خوانش دو نمایشنامه در فرهنگسرای سرو

آغاز اجرای «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» به یاد ایرج کریمی

توضیح مدیر اجرایی تماشاخانه سنگلج درباره یک اتفاق

رحمانیان «کارگاه بازیگری» برگزار می‌کند

ندا هنگامی «نیمروز اسکاتلند» را روی صحنه می‌برود

«وقت ناهار» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید

آخرین مهلت شرکت در مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر فجر

درباره­ نمایش «دایی وانیا» / زیستن در اوج ملال