ایوب آقاخانی که به‌تازگی «تکه‌های سنگین سرب» را در تالار چهارسو روی صحنه برده است گفت: « این اثر، نمایشی جنگی با بهره‌وری از مستندات است که لایه‌های مختلف شخصیت چمران را به نسل جوان امروز معرفی می‌کند.»

 

سایت خبری تئاتر به نقل از آنا: ایوب آقاخانی گفت: «مهم‌ترین ویژگی متن و اجرای نمایش «تکه‌های سنگین سرب» این است که این اثر هیچ شباهتی به آثار مختلف با فضای جنگ ندارد. در این اثر تلاش شده با وجود بهره‌وری از یک عنصر مستمر که در شخصیت‌های واقعی هستند ساختمان قابل اعتنایی برای درام طراحی و مدیریت شود و متن نمایش به‌گونه‌ای نوشته شود که مخاطب به عنوان یک درام جذاب با آن برخورد کند.»

وی افزود: «به‌عبارتی اثر ورا و فرا از ژانر خود موفق به جلب مخاطبان متنوع‌تر و طبقات فکری مختلف و سلیقه‌های متعدد شود.»

آقاخانی با تأکید بر این‌که «تکه‌های سنگین سرب» یک نمایش جنگی با بهره‌وری از مستندات است، گفت: «اما وقتی به یک اثر نزدیک می‌شویم در واقع با یک درام عاشقانه روان‌شناختی مواجه خواهیم شد که این ویژگی در اجرا هم تاثیرات قابل اعتنایی در طراحی، بازی، نور و موسیقی ایجاد کرده است.»

این کارگردان تئاتر در خصوص این‌که چرا در این اثر به برهه فعالیت شهید چمران در 8 سال جنگ دفاع مقدس پرداخته نشده گفت: «در واقع به بخش مربوط به حضور شهید چمران در جنگ در حوزه‌های مختلف و مخصوصا در فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا پرداخته شده بود.»

وی با بیان این‌که فیلم «چ» هیچ‌یک از مشخصات ویژه این شهید، برای ایجاد شناخت بیشتر در مخاطب را پی نگرفته بود، گفت: «آنچه من دنبالش بودم برهه حضور وی در دفاع مقدس نبود. به خصوص این‌که تئاتر بضاعت اجرای ویژگی‌ها را ندارد، بنابراین من نیز ترجیح می‌دادم لایه‌های مختلف شخصیت چمران را به مخاطب ارائه کنم و به عبارتی مخاطب بیگانه با این مسائل که امروز جوانان و نوجوانان محسوب می‌شوند، را با این اسطوره جنگ آشنا کنم.»

وی در مقایسه به تاثیرات فیلم «چ» و نمایش «تکه‌های سنگین سرب» بیان کرد: «مخاطب با دیدن «چ» هرگز شناختی از شخصیت چمران به دست نمی‌آورد اما اجرای «تکه‌های سنگین سرب»برخورد تفسیری و هنرمندانه با واقعیات مختلف موجود درباره این اسطوره بزرگ جنگ است که سعی دارد علاوه بر ارائه شناخت جامع از کاراکتر، مخاطب را میهمان یک پیچیدگی روایی و حرکت در لایه‌های روان‌شناسی متن و نوعی رمزآلودگی کند. همین امر این اثر گروه تئاتر پوشه را از هر کاری مشابه در این ژانر دور می‌کند.»

آقاخانی اظهار امیدواری کرد که چنین فعالیتی برای شکل‌گیری آثاری که با این سبک از استاندارد درام‌نویسی در ژانر جنگ ارائه می‌شود، جریان‌ساز باشد.

وی درباره شاخصه‌های این اثر برای جذب نسل جوان عنوان کرد: «حضور تم پررنگ عاشقانه در نمایش و همین‌طور راز و رمز مستتر در ساختمان روایت، این جاذبه را برای نسل جوان رقم می‌زند که به تماشای نمایشی با موضوع جنگ بنشینند. ضمن این‌که قصد ما نیز از اجرای این اثر این بود که این نوع نگاه به شخصیت دکتر چمران برای مخاطبانی که بعد از جنگ به دنیا آمده‌اند هم جذاب باشد.»

آقاخانی ادامه داد: «چالش عشق، وظیفه و اخلاق چیزی است که این نسل از جامعه درگیرش هستند.»

وی درخصوص استقبال و بازخورد مخاطبان عنوان کرد: «حضور تماشاگران در سالن فراتر از انتظار بوده است و تاکنون با استقبال قابل توجهی روبه‌رو بوده‌ایم. همچنین بازخوردهای تماشاگر نسبت به این اثر طبق آنچه که ما شاهد بوده‌ایم رضایت‌بخش بوده است که البته این بزرگترین دستاورد ما محسوب می‌شود.»

وی درباره اینکه آیا در پروژه‌های بعدی خود نیز به اساطیر بزرگ جنگ خواهد پرداخت، تشریح کرد: «من به عنوان درام‌نویس در حال به اتمام رساندن کار خود هستم چراکه پیش از این «کابوس نیمه‌شب آذر» را که درباره شهید کشوری است به نگارش درآوردم و در سال جاری «تکه‌های سنگین سرب» را که درخصوص شهید چمران است نوشته و روی صحنه برده‌ام. من بسیار خوش‌بین هستم که این جریان را سه‌گانه کنم و نمایش‌نامه‌‌ای درباره شخصیت‌های جنگ بنویسم و درعین‌حال این سلیقه را در نوع روایت و چرایی روایت حفظ کنم.»

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر افزود: «حدس می زنم که در پروژه بعدی نمایشنامه‌ای درباره 175 شهید غواص و تراژدی آنها بنویسم که به‌تازگی از آن پرده برداشته شده و این‌گونه مثلثی مبتنی بر مستندات تاریخی را در کارنامه‌ام به عنوان یک سه‌گانه تکمیل کنم.»

وی در خصوص حضور پیام دهکردی در نمایش «تکه‌های سنگین سرب» نیز تصریح کرد: «این سومین همکاری من با دهکردی است و سال گذشته که نگارش این متن را به‌پایان رساندم بلافاصله با وی تماس گرفتم و از او خواستم که در صورت فراهم شدن اجرا در این نمایش بازی کند و از آنجا که به‌خوبی با زبان هم آشنا هستیم و بازی در این اثر برای دهکردی هم فرصت ویژه‌ای محسوب می شد وی بازی در این نقش پراسترس را پذیرفت.»

آقاخانی در اشاره به‌دلایل انتخاب دهکردی برای نقش شهید چمران تاکید کرد: «دلیل اصرارم برای حضور دهکردی جدای از بازیگری وی شباهت نسبی وی به شهید چمران و امکان ایجاد تغییرات سازنده در چهره‌اش به نفع نزدیک شدن به چهره مستند آن شهید بود که خوشبختانه به‌درستی انجام شد.»

وی همچنین درباره حمایت‌های انجام‌شده از نمایش «تکه‌های سنگین سرب» نیز گفت: «این نمایش طبق روال دیگر آثاری که در تئاترشهر در سال 1394 اجرا می‌شوند از کمک‌هزینه انجمن هنرهای نمایشی بهره‌مند می‌شود و جدای از این، نمایش «تکه‌های سنگین سرب» از جای دیگری حمایت نمی‌شود.»

آقاخانی در پایان اظهار کرد: «البته ترجیح من نیز این است که نمایش از جای دیگری حمایت نشود چراکه همیشه در پی حمایت‌ها تلاش برای تغییر سلیقه موجود در کار اعمال شده است که این امر چندان باب طبع من نیست.»

نمایش «تکه‌های سنگین سرب»هرشب ساعت 20 در تالار چهارسو روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان برای تماشای این اثر می توانند بلیت‌های نمایش را از سایت ایران کنسرت و گیشه تئاترشهر خریداری کنند.

 

اخبار مرتبط:

برگزاری کارگاه تئاتر در مدرسه تئاتر سه نقطه

یادداشت حسین کیانی برای «مضحکه شبیه قتل»

آخرین وضعیت افتتاح تئاتر صبا و خاوران

آغاز اجرای نمایش «پشت سرتو نگاه نکن»

اجرای «کالیگولا» تمدید شد

نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر برگزار می‌شود

اجرای نمایش «غروب روزهای اول پاییز» در حوزه هنری

«مرده‌های بی‌کفن و دفن» نقد می‌شود

تورج اصلانی تیزر «مجلس انتقام‌جویی هملت» را می‌سازد

سیامک صفری به فیلم فرزاد مؤتمن پیوست

«مجلس انتقام‌جویی هملت» به صحنه می‌رود

اجرای نمایش خمره در نیاوران

«ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در ایرانشهر

«نقل موسیقایی رستم و اشکبوس» در خانه نمایش افتتاح می‌شود

یادداشت منوچهر اکبرلو برای جشنواره تئاتر کودک همدان

گروه نمایش «پاپیون» به لهستان می‌رود