محمدرضا حیدری که به تازگی نمایش «غروب روزهای آخر پاییز» نوشته‌ی «فردریش دورنمات» را به صحنه برده است، دلیل انتخاب این نمایشنامه را برای اجرا ترجمه زیبای حمید سمندریان از این متن عنوان کرد.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان درباره این نمایش که این روزها در موسسه‌ی «باران» اجرا می‌شود، گفت: «غروب روزهای آخر پاییز» به عنوان نمایش رادیویی شناخته می‌شود و جوایز مختلفی را هم به دست آورده است.

او درباره چگونگی اجرای این نمایشنامه ادامه داد: رویکرد ما در این نمایش به گونه‌ای بوده است که ابتدا با اندیشه‌ی «دورنمات» آشنا شویم. دورنمات نویسنده مولفی است که به انسان قرن بیستم نگاهی فلسفی دارد.

حیدری افزود: این نمایشنامه دیالوگ‌های خیلی طولانی دارد و شخصیت‌ها مدام در حال صحبت کردن هستند، اما در اجرای‌مان سعی کردیم نمایش را از حالت دیالوگ محور بودن خارج کنیم.

این کارگردان همچنین درباره داستان این نمایش گفت: این نمایش درباره نویسنده معروفی است که در تعطیلات به سر می‌برد، کارآگاه خصوصی به سراغش می‌رود و به نویسنده می‌گوید که با خواندن رمان‌های او توانسته به نتایجی برای رسیدن به قاتل‌ها برسد.

حیدری با اشاره به ترجمه متن این نمایش که توسط حمید سمندریان انجام شده، تصریح کرد: این نمایشنامه در گذشته اجرایی نداشته است و فقط استاد حمید سمندریان تله تئاتری از این متن را در سال‌های دور روی صحنه بردند. واقعا دلیل اصلی که من این متن را برای اجرا انتخاب کردم، ترجمه بسیار زیبای استاد سمندریان بود.

او همچنین با اشاره به گروه اجرایی نمایش «غروب روزهای آخر پاییز» ادامه داد: ما در این نمایش با یک گروه جوان 7 ماه تمرین داشتیم، بازیگران نمایش حدود 45 سال با شخصیت‌های نمایشی فاصله سنی دارند، اجرای این نمایش واقعا کار سنگین و سختی بود، که با پشتکار گروه و تحقیق‌هایی که با هم انجام دادیم توانستیم به دنیای نمایشنامه نزدیک شویم.

حیدری درباره اجرای این نمایش در «موسسه باران» عنوان کرد: ما قبل از این «غروب روزهای آخر پاییز» را در فرهنگسرای ارسباران اجرا کردیم، اما آنجا استقبال چشم‌گیری از نمایش نشد و بعد این فرصت پیش آمد که در موسسه «باران» که موسسه‌ای کاملا خصوصی و متکی به گیشه است بار دیگر کارمان را اجرا کنیم.

این کارگردان با گله از پذیرفته نشدن این نمایش در بخش «نگاه نو» جشنواره تئاتر فجر گفت: ما این نمایش را برای اجرا در بخش نگاه نو جشنواره تئاتر فجر معرفی کردیم، اما در مرحله بازخوانی متون پذیرفته نشد. نمایش ما ویژگی‌های یک کار تجربی را داشت و می‌توانست در این بخش حضور داشته باشد.

حیدری در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: ما یک گروه جوان هستیم و احتیاج به حمایت داریم، البته منظورم تنها حمایت مالی نیست. ما تاکنون برای دوستان مرکز هنرهای نمایشی و مدیران دیگر برای دیدن نمایش‌مان دعوت کردیم اما این امکان فراهم نشده است.

 نمایش «غروب روزهای آخر پاییز» هر شب به غیر از شنبه‌ها ساعت 18 و 30 در «موسسه باران» در خیابان نجات‌اللهی، خیابان اراک، پلاک 72 طبقه چهارم به صحنه می‌رود.