روز گذشته دوشنبه 16 شهریورماه، نشست رسانه‌ای نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران در کافه‌گالری تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: اکبر جلیلی ـ دبیر نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران ـ در نشست رسانه‌یی این اتفاق که روز گذشته در کافه‌گالری تماشاخانه سنگلج برگزار شد،در مورد شکل‌گیری این رویداد مهم بیان کرد:«از یک سال پیش برنامه‌ریزی‌هایی را شروع کردیم تا امروز این اتفاق صورت بگیرد.در همین راستا با چند جشنواره ارتباط داشتیم و به نتیجه معقولی رسیدیم. ما تلاش کردیم سطح استاندارد را رعایت بکنیم و این کار را با مشورت استادان برای نخستین بار در کشور انجام بدهیم».

جلیلی با اشاره به این‌که ایده برگزاری سمپوزیوم و آغاز آن از سوی شرکت طراحی «هووای» با مدیریت خودش صورت گرفته،ادامه داد:«اوایل امسال موفق شدیم مجوزهای لازم را کسب بکنیم.ابتدا قرار بود برگزارکننده جشنواره باشیم اما کلمه جشنواره با اهداف ما همخوانی و مناسبتی نداشت،چون می‌خواستیم به سمت پژوهش‌محوری حرکت بکنیم، به سمپوزیوم رسیدیم و بخش‌های مقاله علمی پژوهشی را بیش‌تر مد نظر قرار دادیم.امیدواریم در سال‌های آتی این اتفاق ادامه پیدا بکند».

جلیلی افزود:«ما معتقدیم طراحی صحنه،لباس و نور در تئاتر ایران بسیار ضربه خورده. بنابراین قصد داریم با برگزاری یک سمپوزیوم علمی، پژوهشی و مناسباتی از این عارضه جلوگیری بکنیم و امیدواریم تلاش‌های ما ابتر نماند.گرچه به دلیل این‌که نخستین دوره برگزاری را پشت سر می‌گذاریم کمبود‌هایی خواهیم داشت اما تلاش کردیم این کمبودها را به کم‌ترین میزان ممکن برسانیم».

در بخش دیگری از نشست رسانه‌یی روز گذشته،عرفان معصومی طراح پوسترهای سمپوزیوم درباره نحوه طراحی آنها گفت:«خوشحالیم که این کار را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده‌ایم.ایرانی‌بودن و پویا و سیال‌بودن این سمپوزیوم برای ما بسیار مهم بود.لوگو سمپوزیوم از سه اِلِمان تشکیل شده؛ مداد که نخستین ابزار هر طرحی است، تاروپود که مفهومی از لباس و طراحی است و پنجره که امید به آینده و ادامه‌دار بودن این رویداد است. به دلیل ماهیت ایرانی‌بودن سمپوزیوم از سه رنگ سنتی آبی، نخودی و طوسی در رنگ‌بندی لوگو استفاده کردیم. پوستر فراخوان نیز به دلیل ماهیت آن شلوغ طراحی شده.در پوستر نیز از میز،صندلی و گوی به دلیل بحث علمی،کرسی استادان و سیال‌بودن این سمپوزیوم استفاده کرده‌ییم».

در ادامه این نشست خبری، جلیلی به تشریح فراخوان پرداخت و اظهار کرد:«فراخوان دارای پنج بخش مختلف است. بخش نخست، مقاله‌های علمی پژوهشی است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پس از سال 90 می‌توانند در آن شرکت بکنند. بخش دوم بخش اجرایی است که شرکت‌کنندگان متنی را از نویسندگان مورد نظر انتخاب و با ارائه پژوهشی در مورد همان نویسنده، برای متن طراحی صحنه می‌کنند.در بخش دیگر طراحی تا اجرا را در یک اجرای حرفه‌ای از دانشجویان خواهیم داشت و بخش علمی‌آموزشی نیز با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی همراه است که زیر نظر استادان داخلی و خارجی خواهد بود».

دبیر نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران اضافه کرد:«برخی ناشران داخلی و خارجی حامیان معنوی این رویداد بوده‌اند و قرار است طرح را به مرحله اجرا برسانیم و به اداره کل هنرهای نمایشی ارائه بکنیم. امیدواریم که حمایت مادی هم صورت بگیرد».

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود، حامیان برگزاری این سمپوزیوم را سفارت سوئد، خانه استریندبرگ در سوئد (STRINDBERGSMUSEET)، وب‌سایت خبری تحلیلی نمایشخانه (nemayeshkhane.com)، وب‌سایتamazon ، انتشارات S & H  لندن،انتشارات افراز،انتشارات بیدگل،انتشارات اشراقیه،انجمن علمی نمایش دانشکده هنر و معماری و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز معرفی کرد.

در پایان این جلسه،اکبر جلیلی (دبیر سمپوزیوم) با دعوت از احسان حاجی‌پور ـ کارگردان تئاتر و مدیرمسئول وب‌سایت خبری تحلیلی نمایشخانه ـ از پوستر نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران و پوستر فراخوان این سمپوزیوم در حضور اهالی رسانه، عکاسان و دانشجویان رونمایی کرد. همچنین به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داده شد.

گفتنی است نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران به دبیری اکبر جلیلی،دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.وب‌سایتwww.tiscd.com  نیز برای کسب اطلاعات بیش‌تر از این سمپوزیوم در دسترس علاقه‌مندان است.

 

اخبار مرتبط:

برگزاری کارگاه تئاتر در مدرسه تئاتر سه نقطه

یادداشت حسین کیانی برای «مضحکه شبیه قتل»

آخرین وضعیت افتتاح تئاتر صبا و خاوران

آغاز اجرای نمایش «پشت سرتو نگاه نکن»

اجرای «کالیگولا» تمدید شد

نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر برگزار می‌شود

اجرای نمایش «غروب روزهای اول پاییز» در حوزه هنری

«مرده‌های بی‌کفن و دفن» نقد می‌شود

تورج اصلانی تیزر «مجلس انتقام‌جویی هملت» را می‌سازد

سیامک صفری به فیلم فرزاد مؤتمن پیوست

«مجلس انتقام‌جویی هملت» به صحنه می‌رود

اجرای نمایش خمره در نیاوران

«ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در ایرانشهر

«نقل موسیقایی رستم و اشکبوس» در خانه نمایش افتتاح می‌شود

یادداشت منوچهر اکبرلو برای جشنواره تئاتر کودک همدان

گروه نمایش «پاپیون» به لهستان می‌رود