مهرداد رایانی مخصوص و رحمان سیفی آزاد نمایش را به طور مشترک در محوطه‌ی بیرونی تماشاخانه ایرانشهر و با موضوع شهدای غواص اجرا می‌کنند.

 

سایت خبری تئاتر: «جزیره ماهی» نام نمایشی است که مدتی قبل مجید سرسنگی مدیر عامل تماشاخانه ایرانشهر اعلام کرد قرار است درباره شهدای غواص اجرا شود،‌ این کار به نویسندگی و کارگردانی مشترک رایانی مخصوص وسیفی آزاد که پیش از این نمایش و سریال‌های دیگری را با یکدیگر کار کرده بودند به صحنه خواهد رفت.

سیفی‌آزاد که در حال حاضر مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما نیز هست‌، پس از اشاره به سابقه همکاری خود با مهرداد رایانی مخصوص بیان کرد: ماجرای شهدای غواص تلنگری برای جامعه امروز بود و برای ما نیز یک موضوع جذاب محسوب می‌شد که داستان آن را در یک برهه زمانی گذشته‌، حال‌ و آینده در نظر گرفتیم.

او گفت: پس از آماده شدن طرح و به پایان رساندن نگارش فیلمنامه‌، اجرای آن را به آقای سرسنگی پیشنهاد دادیم که مورد استقبال قرار گرفت و در حال حاضر قرار است شرایط اجرایی کار فراهم شود،‌ چون به لحاظ فرم و شکل اجرا متفاوت است و شاید یکی از پروژه‌های بزرگ تئاتری باشد.

رایانی مخصوص هم درباره این نمایش توضیح داد:ما ابتدا دو پیشنهاد را برای کار در سالن و بیرون سالن مطرح کردیم که در نهایت قرار شد آن را در فضای پارک مانندی که بین تماشاخانه و خانه هنرمندان وجود دارد اجرا کنیم. در واقع براساس ظرفیت‌ فضای محیطی ایرانشهر و خانه هنرمندان محل موقتی را برای اجرای نمایش طراحی کردیم و اکنون بیشتر بحث بر سر زمان اجرای کار است.

وی اضافه کرد: محیط اجرای کار ترکیبی از فضای سرپوشیده و سربسته با محلی متحرک برای تماشاگران است.

او که در حال حاضر مدیریت امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی را برعهده دارد با اشاره به اینکه حدود شش ،‌هفت سال است در حوزه تئاتر نمایشی را اجرا نکرده و رحمان سیفی آزاد پس از 10 سال نمایشی را سال گذشته در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کرده است‌، ادامه داد: قصد داریم با اجرای این نمایش کار ماندگاری را به صحنه ببریم و موضوعی را که مورد توجه مردم و مسئولان قرار دارد با نگاهی هنرمندانه و خلاقانه روایت کنیم.

رایانی مخصوص همچنین گفت: پیش از جدی شدن شروع اجرای این نمایش دو ایده داشتیم که به جز این کار، متن دیگری را با رویکرد به دهه محرم و واقعه عاشورا در نظر داشتیم. آن متن هم مثل «جزیره ماهی» به گونه‌ای بود که هم می‌توانست در زمان خاصی مثل ماه محرم اجرا شود و هم در یک موقعیت دیگر،‌ اما متاسفانه در کنداکتور تئاتر شهر قرار نگرفت.

سیفی‌آزاد در این‌باره مطرح کرد: این نمایش قرار بود محرم امسال در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شود ولی به دلیل زمان کمی که برای اجرا می‌توانستند اختصاص دهند که طبیعتا حق مطلب را ادا نمی‌کرد قرار شد‌، مدیریت مرکز هنرهای نمایشی بررسی‌هایی را انجام و زمانی را اعلام کند.

وی درباه نمایش «جزیره ماهی» بیان کرد: این اثر پنج شخصیت اصلی دارد که در حال مذاکره با چند بازیگر هستیم و در کنار آنها 15 شخصیت فرعی هم حضور دارند.

رایانی مخصوص هم در پایان خاطرنشان کرد: ساخت دکور طراحی شده برای اجرای این نمایش حداقل 40 روز زمان نیاز دارد و از آنجا که نمی‌خواهیم طرح هدر برود با دقت روی آن کار می‌کنیم تا در مکان و زمان خوبی اجرا شود.

 

اخبار مرتبط:

مهلت ارسال آثار به دومين سوگواره نمايشي «خمسه» تمديد شد

اجرای نمایش «خُمره» در فرهنگسرای نیاوران

تغییر در میزانسن‌های یک نمایش در پی آسیب‌دیدگی بازیگر

آیین رونمایی از وب‌گاه بانک نمایش‌نا‌مه برگزارمی‌شود

بهروز غریب‌پور برنامه‌های‌ جدید رپرتوآ تئاتر «آران» را تشریح کرد

آغاز اجرای «مجلس انتقام‌جویی هملت» با حضور شمس لنگرودی

ابتلای بیش از ۳۰ عضو خانه تئاتر به بیماری‌های خاص

معرفی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

نقد «پیرمرد و ببر» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر

بازگشایی تالار مولوی از دوم مهرماه

نمایشنامه‌های منتخب بخش صحنه‌ای تئاتر مقاومت اعلام شد

برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

مشکل هنرمندان ایرانی از زبان رییس خانه تئا‌تر فرانکفورت