کارگردان نمایش «غروب روزهای اول پاییز» با انتقاد از برخی مدیران سالن‌های تئاتری اعلام کرد این اثر دفاع مقدسی را به گونه‌ای طراحی کرده تا مردم از دیدن آن راضی باشند.

 

سایت خبری تئاتر: علیرضا مهران بازیگر، طراح صحنه و کارگردان تئاتر درباره اجرای «غروب روزهای اول پاییز» که این روزها در تماشاخانه ماه حوه هنری به صحنه می رود گفت: نمایش «غروب روزهای اول پاییز» که از شهریور ماه اجرای خود را آغاز کرده است دو سال قبل در چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت دو اجرا داشت و موفق به كسب جوایز اول كارگردانی، دوم نویسندگی،‌ سوم طراحی صحنه و تقدیر در بخش بازیگری شد.

وی ادامه داد: علی‌رغم جوایزی که این نمایش توانست در جشنواره مقاومت از آن خود کند اما اجرای عمومی آن دو سال به طول انجامید. در طول این دو سال به هر سالن حرفه ای مراجعه کردم نتوانستم برای این نمایش اجرای عمومی بگیرم چون متاسفانه این روزها مدیران سالن های نمایش شده اند همه کاره تئاتر ما و در این بین ارتباط و رابطه حرف اول را می زند. البته در سال دوم پیگیری هایم مدیران یکی - دو سالن پیشنهاد اجرای نمایش «غروب روزهای اول پاییز» را در سالن هایشان مطرح کردند اما این سالن ها نمی توانستند هیچ حمایت مالی از گروه نمایش ما بکنند. در شرایط فعلی بدون حمایت مالی اجرای یک نمایش کار درستی نیست به همین جهت قبول نکردم کار را به این شکل به صحنه ببرم.

بازیگر سریال «دیوار» یادآور شد: با پیگیری هایی که انجام دادم رحمت امینی رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حفیظ الله رفیعی مدیر عامل انجمن انقلاب و دفاع مقدس لطف کرده و با توجه به بضاعت و امکاناتی که داشتند این نمایش را مورد حمایت مالی قرار دادند. آقای امینی نیز تماشاخانه ماه حوزه هنری را به مدت یک ماه برای اجرای عمومی در اختیار گروه قرار داد که جای تشکر دارد.

وی درباره انتخاب این اثر نمایشی برای اجرا بیان کرد: من به عنوان کارگردان و طراح تا به حال نمایش های دفاع مقدسی زیادی را به صحنه برده ام اما این نمایشنامه از این نظر برایم جذابیت داشت که بر این مساله تاکید داشت که مردم ایران از آب و خاکشان دفاع کردند و قصد جنگیدن نداشتند. کشور ما مورد هجوم قرار گرفته بود و ما مجبور شدیم که به دفاع بپردازیم. در این اثر نمایشی داستان خانواده ای مطرح می شود که پسرشان در آستانه ازدواج قرار دارد و پدر خانواده نیز برای صید به دریا رفته است که این اتفاقات مصادف با آغاز حمله‌ عراق به ایران می‌شود. این خانواده تصمیم می گیرد همه برنامه هایش را کنار بگذارد و یک تنه به دفاع از آب و خاک سرزمینش بپردازد.

مهران درباره طراحی و فضاسازی های نمایش توضیح داد: تمام فضاسازی، شیوه اجرایی و طراحی صحنه نمایش بر اساس زبان بدن بازیگران شکل می گیرد و ما در صحنه تنها یک کفپوش داریم و این بازیگران هستند که بار انتقال مفاهیم اثر را به دوش می‌کشند. شاید موضوع این نمایش در وهله اول کلیشه ای و تکراری به نظر برسد اما من تلاش کردم با شیوه اجرایی متفاوت مخاطب را با اثر همراه کنم.

وی درباره استقبالی که تاکنون از این اثر نمایشی شده است، گفت: تاکنون استقبال تماشاگران از نمایش متوسط بوده است اما وجدانم آسوده است که به هر طریقی مخاطب را به سالن نکشانده ام و تماشاگران با آرامش خاطر و راضی از دیدن کار از سالن بیرون می آیند.

بازیگر سریال «مدینه» درباره دیگر فعالیت هایش عنوان کرد: در جشنواره تئاتر شهر با نمایش «تابندگان» به عنوان طراح و کارگردان حضور دارم. همینطور به عنوان بازیگر قرار است در دو نمایش «کیفر» به کارگردانی محمد زوار بی‌ریا و «پایان بزرگراه» به کارگردانی ابوالفضل حاجی علی‌خانی در جشنواره تئاتر سوره ماه حضور داشته باشم. البته در این جشنواره خودم نیز کارگردانی نمایشی تحت عنوان «پامنار کوچه شهید بخت آور» را بر عهده خواهم داشت. همچنین قرار است اواخر مهرماه نمایش «ساعت بیست» به کارگردانی سید علی موسویان که در جشنواره سال گذشته تئاتر فجر به صحنه رفت و مورد استقبال نیز قرار گرفت در تئاتر شهر به صحنه برود که من نیز به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارم.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: همچنین دو فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» به کارگردانی سامان سالور و «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی را در نوبت اکران دارم که «آمین خواهیم گفت» قرار است از ۱۵ مهر در گروه «هنر و تجربه» اکران شود و فیلم «فرار از قلعه رودخان» هم که در ژانر کودک و نوجوان تولید شده از نیمه مهرماه در سینماها به نمایش درخواهد آمد.

نمایش «غروب روزهای اول پاییز» نوشته‌ مشترک اكبر حسنی و ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی تا ۱۰ مهرماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری اجرای عمومی خود را ادامه خواهد داد. ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی، شهره مكری، صفورا كاظم‌پور، حمید حبیبی‌فر و سایه كبیری بازیگران این نمایش هستند.

تماشاخانه‌‌ ماه حوزه هنری در ساختمان مركزی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.

 

اخبار مرتبط:

مهلت ارسال آثار به دومين سوگواره نمايشي «خمسه» تمديد شد

اجرای نمایش «خُمره» در فرهنگسرای نیاوران

تغییر در میزانسن‌های یک نمایش در پی آسیب‌دیدگی بازیگر

آیین رونمایی از وب‌گاه بانک نمایش‌نا‌مه برگزارمی‌شود

بهروز غریب‌پور برنامه‌های‌ جدید رپرتوآ تئاتر «آران» را تشریح کرد

آغاز اجرای «مجلس انتقام‌جویی هملت» با حضور شمس لنگرودی

ابتلای بیش از ۳۰ عضو خانه تئاتر به بیماری‌های خاص

معرفی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

نقد «پیرمرد و ببر» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر

بازگشایی تالار مولوی از دوم مهرماه

نمایشنامه‌های منتخب بخش صحنه‌ای تئاتر مقاومت اعلام شد

برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

مشکل هنرمندان ایرانی از زبان رییس خانه تئا‌تر فرانکفورت