مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی از شناسایی و ساماندهی گروه‌های نمایشی خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: اتابک نادری مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی گفت: «تشکیل گروه و ثبت آن در سیستم نظام‌مند اداری غلبه بیشتری نسبت به ایجاد سالن‌های جدید تئاتری و یا تجهیز فضای نمایشی دارد، به این معنی که اگر تعداد مشخصی گروه نمایشی تشکیل شود و به شکل رسمی و نظام‌مند به ثبت رسند، آن‌گاه می‌توان با توجه به حجم فعالیت‌هایی که آنها انجام می‌دهند، استفاده از امکانات تئاتری را لحاظ کرد و در جریان کمبودها و نواقص قرار گرفت و به فکر افزایش سرانه فضاهای نمایشی بود.»

اتابک نادری از تاکید بر گروه‌ محوری در آیین‌نامه جدید تأسیس و ثبت گروه‌های نمایش خبر داد و گفت: «دوره زمانی ثبت‌نام در سامانه ثبت گروه‌های نمایشی تا 25 مهر ماه است و این تاریخ تمدید نخواهد شد.»

وی در همین زمینه متذکر شد: «شوراهای بررسی استان می‌توانند از ابتدای مهرماه نسبت به تشکیل جلسات استان در خصوص پرونده‌های متقاضی اقدام کنند و نتیجه را حداکثر تا 20 آبان ماه به اداره کل هنرهای نمایشی اعلام و ارسال کنند.»

اتابک نادری، مدیر هماهنگی امور استان‌ها، در مورد ابلاغ آیین‌نامه جدید تأسیس و ثبت گروه‌های نمایش به استان‌ها گفت: «با توجه به آسیب‌شناسی و نظرخواهی دوستان از نقاط مختلف استان‌های کشور آیین‌نامه جدید را طراحی و ابلاغ کردیم.»

وی در ادامه توضیح داد: «آیین‌نامه قبلی بر مبنای معادلات و سابقه، گروه‌های هنری را سطح‌بندی می‌کرد. در بحث اول سطح‌بندی را براساس کمیت در نظر گرفتیم، که به سه گروه بزرگ، 9نفره، گروه متوسط، 7 نفره، گروه کوچک، 5نفره، تقسیم‌بندی شدند.»

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: «در طرح سامان‌دهی گروه‌های نمایش، فعالیت روی گروه محوری است و گروه محور بودن امتیاز محسوب می‌شود. در قدم اول این طرح می‌خواهیم تمام گروه‌های نمایشی شناسایی شوند و تشکل گروهی برای نمایش داشته باشند. هسته مرکزی، با توجه به آیین‌نامه خود برای گروه هویتی احراز می‌کند.»

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی همچنین به ضرورت ساماندهی گروه‌های نمایش در تئاتر اشاره کرد و افزود: «نباید مشکلات گروه‌ها را به بحث‌های مالی گره زد. وقتی گروه هویت خود را داشته باشد، استان مربوطه برای گرفتن بودجه با آمار درست‌تر برنامه‌ریزی می‌کند. بر این اساس بودجه و برنامه‌ریزی مبنی بر آمارهای گروه طراحی می‌شود، نه میزان اجرا و متن قبول شده، از سویی با توجه به فعالیت گروه‌هایی که در سال نمایش دارند، پروانه نمایش صادر می‌شود. در بحث بعدی سراغ این موضوع می‌رویم که امکانات در اختیار گروه‌ها قرار دهیم. سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در جایی از سخنانش اشاره کرد «ما با گروه سروکار داریم نه اثر» که در امور استان‌ها نیز چنین است.»

وی همچنین گفت: «جشنواره استان‌ها بر اساس فعالیت گروه‌ها شکل می‌گیرد و به صورت فردی امکان ارائه متن و شرکت در جشنواره وجود ندارد. در این بین رابطه گروه‌های دارای پروانه نمایش با انجمن هنرهای نمایشی کشور به گونه‌ای شده است که می‌توانند مجمع گروهی انجمن هنرهای نمایشی در استان تشکیل دهند.»

اتابک نادری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روند تدوین آیین‌نامه پرداخت و عنوان کرد:«برخی دوستان شاید گروه خود را ثبت نکرده‌اند و این راهی برای ثبت گروه، رسیدن به استانداردهای جهانی و همچنین ترغیب هنرمندان است که در تصمیم‌گیری استان شریک باشند.»

وی همچنین به آسان‌تر شدن شرایط تشکیل و فرایند اخذ پروانه نمایش اشاره کرد و گفت: «هنرمندان می‌توانند دو فرم را از سایت دریافت کنند و به اداره فرهنگ و ارشاد استان خود ببرند و پس از تایید برای ما ارسال کنند. این طرح بعد از 15 جلسه هم‌اندیشی از ابتدای امسال و 2 جلسه نشست با کارشناسان استان‌ها آماده شده است.»

مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی ادامه داد: «خروجی این مشورت و هم‌اندیشی در قالب آیین‌نامه حاضر است که در 15 شهریور به تصویب مرادخانی رسید و به ادارات ابلاغ شد. همچنین از تاریخ 25 شهریور تا 25 مهر سایت ساماندهی گروه‌های نمایشی آماده ثبت‌نام از گروه‌ها است. به این ترتیب انتظار می‌رود تا انتهای دی‌ماه پروانه نمایش جدید گروه‌ها صادر شود. در حال حاضر 183 گروه ثبت شده داریم که امیدواریم در دور جدید مشارکت بیشتری را شاهد باشیم.»

 

اخبار مرتبط:

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

آغار اجرای «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در تماشاخانه ایرانشهر

حوضخانه قجری تماشاخانه می‌شود

محمد رحمانیان: برای ˝روز واقعه˝ قوی‌ترین تیم‌ بازیگری را انتخاب کردم

تغییر ساعت نمایش «مجلس انتقام جویی هملت»

نمایش «کمدی به شیوه فاصله گذاری» در خانه نمایش اداره تئاتر

انتقاد یک کارگردان تئاتر از برخی مدیران سالن‌های تئاتری

بهروز غریب‌پور: از مشروطه به این سو شناسنامه‌هایمان را باطل کرده‌ایم

10 نمایش منتخب از چهارقاره جهان معرفی شدند

اجرای«مجلس انتقام جویی هملت» با حضور شمس لنگرودی آغاز شد

«رَختکَن رادیو تئاتر» در تماشاخانه سه‌نقطه

نظر رحمانیان درباره «مضحکه شبیه قتل»

زبان هنر؛ بهترین راه گفتگوی تمدن‌ها

میترا حجار «قطام» می‌شود

زمان آغاز رپرتوار تئاتر عروسکی گروه آران

یادداشت بهزاد صدیقی برای نمایش «شب به‌خیر جناب کنتِ»