بهروز غریب‌پور گفت: اپرای آزادی خرمشهر را در صورت تأمین بودجه سال 95 اجرا می‌کنم.

 

سایت خبری تئاتر: غریب پور گفت: مذاکرات اولیه‌ای را با پارسایی، دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، انجام داده‌ است، افزود : طرح موضوع اجرای «اپرای آزادی خرمشهر» زمانی انجام شد که فرصتی برای اجرای پروژه در سال 94 وجود نداشت اما ایشان قول مساعد دادند که تمام شرایط را فراهم کنند تا این کار سال آینده، عملی شود.

او همچنین با اشاره به اینکه این اپرا نیز عروسکی خواهد بود، گفت: طبق آنچه در ذهن دارم در این اپرا آنچه سینما هم از عهده‌اش برنمی‌آید از صحنه‌های جنگ و شهادت و پیکار سنگین به صورت سه بعدی نمایش داده خواهد شد. این تجربه را در «بینوایان» هم داشتم که 20 دقیقه از اجرا نبرد انقلابیون را روایت می‌کرد و با امکانات و جلوه‌های ویژه حداقلی صحنه تکان‌دهنده‌ای رقم خورد.

غریب‌پور با یادآوری اینکه در اپراهای دیگری مانند «مولوی» و «عاشورا» نیز چنین شرایطی وجود داشته است، افزود: اپرای «آزادی خرمشهر» بر اساس تصنیف‌های قدیمی که وجود دارد و خلق متون و آثار جدید اجرا خواهد شد که از جمله آثار قدیمی که وجود دارد به قطعه مشهور «کجایید ای شهیدان خدایی» اثر دوست عزیزم هوشنگ کامکار می‌توان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه «امیر بهزاد» نیز با ساخت موسیقی جدید در این اپرا حضور خواهد داشت، گفت: محقق شدن تمام برنامه‌ریزی‌هایی که در نظر دارم نیازمند تصویب بودجه است و امیدوارم آقای پارسایی هر چه زودتر جواب قطعی را به من بدهند. آنچه من در ذهن دارم یک جنگ تمام عیار است و ان‌شاءالله به اجرا درآید.

غریب‌پور درباره «اپرای خیام» که اجرای آن را در حال آماده‌سازی دارد نیز گفت: برای این اپرا همچنان در حال کار هستیم اما متأسفانه مدتی است که از جلسه‌ای که قرار بود با مدیرعامل بنیاد رودکی داشته باشیم خبری نشده است. البته همانند اپراهای دیگر باید ماه‌ها تلاش کنیم تا تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار راضی شود.

وی با اشاره به محتوای این اپرا که درباره خیام است افزود: حیف است که این گونه از شاعران‌مان غافل شویم.

او با ابراز تأسف از اینکه برای «خیام» سرمایه‌گذاری نشود، اضافه کرد: من همواره این گرفتاری را داشته‌ام که اسپانسرهایی برای سرمایه‌گذاری کارهایم اعلام آمادگی کرده‌اند که بیشتر در خارج از کشور هستند و اگر بخواهم با آن‌ها همکاری کنم، ممکن است این طور تعبیر شود که خط و جهتی پیدا کرده‌ام و سرمایه را از خارج جذب کرده‌ام؛ این در حالی است که دوست دارم با حمایت‌هایی که از داخل کشور صورت می‌گیرد و مبین تلاش‌های فرهنگی است کارم را انجام دهم.

غریب‌پور با اشاره به اینکه مشابه این جریان در زمان اجرای «حافظ» هم پیش آمده بود، بیان کرد: درباره «خیام» نیز کسانی مایل به سرمایه‌گذاری هستند اما فعلا دست نگه داشته‌ام تا ببینم در ایران غیرت و همتی صرف می‌شود یا خیر؛ امیدوارم مرا وادار نکنند تا برای اپرای «خیام» مجبور به همکاری با کسانی شوم که پیشینه آن‌ها برای من آشکار نیست.

 

اخبار مرتبط:

«گزیده ۴۰سال نمایشنامه دانش آموزی» منتشر می‌شود

مسافر آستانه: 10 برنامه دیگر هم جای «مجله تئاتر» را نمی‌گیرد

وزیر ارشاد پس از بازدید از تئاتر شهر چه گفت؟

معرفی آثار رپرتوار فصلی تئاتر خیابانی دفاع مقدس

نامه دهقان به مدیر شبکه چهار / سرمایه ملی را نابود می کنید

کارگاه آموزش «لایت‌روم» برای عکاسان تئاتر برگزار می‌شود

درخواست هسته‌ای عزت‌الله انتظامی از مردم

نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» شنبه ها هم اجرا می‌شود

پیام ویدیویی گروه نمایش «کالیگولا» به هما روستا

جایزه جشنواره ایتالیا برای جشنواره تئاتر عروسکی ایران

درباره­ نمایش «گل و قداره» / لوطی­‌های نه­‌چندان لوطی