اسماعیل خلج با بیان اینکه تئاتر ديني در گام نخست بايد يك "تئاتر" با همه ویژگی های آن باشد از شهرداری به عنوان یک نهاد حمایت کننده از هنر تئاتر قدردانی کرد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: اسماعيل خلج در گفت و گو با ستاد خبری دومين سوگواره نمايشي و آيين هاي مذهبي "خمسه" اظهار داشت: كلماتي كه به عنوان پسوند به تئاتر اضافه مي شوند در درجه اول بايد تئاتر باشند سپس رنگ و بوي ديگري پيدا كنند. شناخت تئاتر عمومي است و تسلط بر مقوله درام و استانداردهاي يك تئاتر در مرحله اول اهمیت قرار دارد. در گام بعد هر چيزي كه مي خواهيم به این هنر اضافه كنيم بايد چارچوب شناخته شده اي داشته باشد مثلاً در اضافه كردن واژه ديني بايد معناي اين بخش دوم كاملاً مشخص باشد.

داور بخش صحنه اي دوره اول سوگواره "خمسه" افزود: تئاتر ديني هم در گام نخست بايد يك "تئاتر" با همه ویژگی های آن باشد كه قابليت انتقال مفاهيم را داراست. وجه ديني بودن آن هم دربر گيرنده مفاهيم و ارزش هاي دين اسلام است كه به وسيله اين هنر منعكس مي‌شود.

وی با ذکر مثالی به توضیح بیشتر پرداخت و گفت: وقتی از سينماي معناگرا صحبت می کنیم، فيلمي نداريم كه بي معني باشد اما سينما مي‌شود وسيله اي براي رسيدن معنا و مفهومي. در تئاتر ديني هم در حقيقت تئاتر را ابزاري قرار می دهد براي رسيدن مفاهيم ارزشمند و متعالي اخلاقي.

اين هنرمند پيشكسوت اظهار داشت: برگزاري سوگواره نمايشي "خمسه" نيز حركتي خوب است ولي بايد تلاش كند كه جرياني زنده و پويا را هدايت كند.

خلج با بیان اینکه شهرداري هميشه پشتيباني خوبی از هنر داشته، افزود: شهرداری ايده هاي خوب را حمايت مي كند و با ساخت سالن به حمايت از تئاتر پرداخته است. از شهرداري تشكر مي كنم و اگر كسي بخواهد يك پروژه تئاتر را به سرانجام برساند شهرداري همكاري مي‌كند و حمايت مناسبي از تئاتر دارد.

این بازيگر و كارگردان تئاتر با بيان اينكه اگر مديريت سوگواره و سایر رويدادهاي هنري توان برگزاري اجراهاي يك هفته اي و حتي بيشتر را هم داشته باشد بسيار خوب است، اظهار داشت: نمايش هايي كه زحمت بسياري براي توليدشان كشيده شده هر چه بيشتر اجرا شوند بهتر است، اما من در اين جا كه ايستاده ام نمي توانم چنين درخواستي داشته باشم. بايد توش و توان نهاد برگزاركننده سنجيده شود و اگر شرايط موجود باشد چه بهتر از اين و در اين صورت اگر امکانات اجراهای طولانی تر نيز وجود داشته باشد به  نظرسنجي نياز ندارد و حتما بايد حمايت شود.

گفتنی است دومين سوگواره نمايشي و آيين هاي مذهبي "خمسه" آبان و آذرماه سال جاري همزمان با ايام محرم و صفر در بخش های تئاتر صحنه اي، تئاتر ميداني و خياباني، عكس ، تعزيه، نقل مذهبي، پرده خواني و پ‍ژوهش توسط فرهنگسراي ابن سينا در تهران برگزار خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

«گزیده ۴۰سال نمایشنامه دانش آموزی» منتشر می‌شود

مسافر آستانه: 10 برنامه دیگر هم جای «مجله تئاتر» را نمی‌گیرد

وزیر ارشاد پس از بازدید از تئاتر شهر چه گفت؟

معرفی آثار رپرتوار فصلی تئاتر خیابانی دفاع مقدس

نامه دهقان به مدیر شبکه چهار / سرمایه ملی را نابود می کنید

کارگاه آموزش «لایت‌روم» برای عکاسان تئاتر برگزار می‌شود

درخواست هسته‌ای عزت‌الله انتظامی از مردم

نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» شنبه ها هم اجرا می‌شود

پیام ویدیویی گروه نمایش «کالیگولا» به هما روستا

جایزه جشنواره ایتالیا برای جشنواره تئاتر عروسکی ایران

درباره­ نمایش «گل و قداره» / لوطی­‌های نه­‌چندان لوطی