مدیر دفتر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه هر رویداد فرهنگی که نگاه تخصصی تری داشته باشد قابل ستایش است در تاکید ایده یک هفته ای کردن اجرای نمایش های سوگواره نمايشي "خمسه" گفت: هر چه هنرمند کار حرفه ای مستمرتری انجام دهد نتیجه بهتری خواهد داشت.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: مهرداد رایانی مخصوص، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت و گو با ستاد خبری دومين سوگواره نمايشي و آيين هاي مذهبي "خمسه" با بیان اینکه این جشنواره ها و حرکت های فرهنگی اگر قرار است تاثیرگذار باشند باید به شکل مستمر برگزار شوند، اظهار داشت: هر جشنواره ای که نگاه تخصصی تر و موضوعی تری داشته باشد قابل ستایش است و از این نظر بهتر از جشنواره هایی است که به صورت عام برگزار می شوند. وی در ادامه افزود: قاعدتا برای یک کار تخصصی تلاش بیشتری می شود، اما مهمترین خطایی که در این رویدادهای فرهنگی قابل مشاهده است در سطح ماندن کارهاست. اگر سوگواره "خمسه" بتواند یک جریان مستمر در طول سال داشته باشد و پس از انجام دادن دامنه فعالیت های مدنظر سوگواره در قدم بعدی برای همگرایی بیشتر در فرصتي ديگر شرکت کنندگان، برگزیدگان و اساتید این سوگواره را در یک نشست دور هم جمع کند، مشخص است که هدفی به جز ارائه بیلان کاری داشته است.

اين استاد دانشگاه با تصریح این نکته که اصولا اغلب آثار بنام در عرصه ادبیات نمایشی حرف هایی برگرفته از جنس ادیان بزرگ آسمانی دارند و در دایره امر به معروف و نهی از منکر و اخلاق نیک می گنجند، بیان داشت: آموزه هایی با مضمون اینکه قتل نکنید، خشونت نداشته باشید، به تحکیم خانواده توجه کنید، انجام واجبات هر دین و ... در آثار نمایشی بزرگ قابل مشاهده است. مثلا پیام نمایشنامه معروف «هملت» این است که برای دیگری بد نخواهید، برای رسیدن به جاه و مقام از هر وسیله ای استفاده نکنید و ... بنابراین بيشتر آثار نمايشي به نوعی انعکاس دهنده مفاهیم اخلاقي و دینی هستند.

رایانی در ادامه توضیح داد: اما دسته دیگری از آثار مستقیما به انبیا و مرام و مسلک ائمه و بزرگان دینی می پردازند. این نوع ادبیات هم جزو تئاتر دینی ما می شود. پرداختن به آثار زندگی انبیا و اولیاء یک شاخه دیگر از تئاتر دینی (با کمی اغماض در جداسازی از تئاتر مذهبی) است و غالبا وقتی از تئاتر دینی صحبت می کنیم این نوع آثار به ذهن متبادر می شود. در صورتیکه بخش تاثیرگذار دریافت مفاهیم دین به صورت غیرمستقیم است که اگر بتوانیم این نوع آثار را حمایت و تولید کنیم کار ارزنده ای انجام داده ایم.

وي با بیان اینکه من ایده ای را می پسندم که طول اجرای عمومی بیشتر باشد، در خصوص ايده اجراهاي يك هفته اي براي نمايش ها در طول سوگواره عنوان کرد: این اتفاق باعث تعامل بیشتر با مخاطب می شود. هر چه هنرمند بتواند کار حرفه ای مستمرتری انجام دهد نتیجه بهتری خواهد داشت. از سوی دیگر تاثیرگذاری نهاد برگزار کننده هم بیشتر خواهد شد و به نتیجه ای که مدنظرش است به نحو بهتری دست می یابد.

بازبين بخش صحنه اي  سوگواره "خمسه" در سال گذشته، در خصوص حمایت های شهرداری از هنر تئاتر اظهار داشت: حمايت شهرداري از هنر تئاتر جاي قدرداني دارد ولي به نظر من در زمينه امور فرهنگي و هنري بهتر است شهرداري بيشتر نقش حمايت كننده داشته باشد تا برگزار كننده و متولي. در اكثر نقاط دنيا نيز حمایت مالی از جشنواره ها و رویدادهاي فرهنگي و هنري توسط شهرداری انجام می پذیرد ولي سایر امور به دستگاه های زیربط و تخصصي سپرده می‌شود و فكر مي‌كنم در اين روش تمركز و نتيجه بهتري حاصل مي‌شود.

گفتنی است دومين سوگواره نمايشي و آيين هاي مذهبي "خمسه" آبان و آذرماه سال جاري همزمان با ايام محرم و صفر در بخش های تئاتر صحنه‌اي، تئاتر ميداني و خياباني، عكس ، تعزيه، آيين هاي ديني و مذهبي ( مثل نقل مذهبي، پرده خواني و ... )  و پ‍ژوهش به دبیری حامد حریری و توسط فرهنگسرای ابن سینا برگزار خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

پاسخ شبکه چهارم سیما به نامه نیما دهقان

اجرای شش تئاتر خیابانی در هفته دفاع مقدس

پیام قالیباف به چهارمین جشنواره تئاتر شهر

قادر آشنا: تعطیلی «مجله تئاتر» پاک کردن صورت مسئله است

اعلام نتایج بازخوانی آثار جشنواره نمایشنامه‌خوانی نیمکت

علی جنتی به تماشای تئاتر مهرجویی نشست

«عامدانه عاشقانه قاتلانه» به روزنامه‌نگار فقید تقدیم شد

«کالیگولا» دوباره تمدید شد

اختتامیه جشنواره تئاتر شهر سوم مهر در فرهنگسرای اندیشه

اعلام بخش دوم اجرای عمومی آثار منتخب صحنه‌ای تئاتر مقاومت

خانه عروسک همچنان استیجاری است

مدیران سیما و شهرداری به تئاتر نگاه توسعه‌محور داشته باشند

انتشار 3 مجموعه نمایشنامه و یک کتاب پژوهشی

حضور نمایندگان ایران در جشنواره اتحاد جهانی مدارس تئاتر

«به مناسبت ورود اشکان» منتشر شد

«گزیده ۴۰سال نمایشنامه دانش آموزی» منتشر می‌شود