نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح» نوشته و کاری از حمیدرضا آذرنگ به همراه نمایش «مترسگ» به کارگردانی حسن معجونی عناوین دوم و سوم نمایش های منتخب سال گذشته را به خود اختصاص دادند.

پایگاه خبری تئاتر: دوازدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر شب گذشته پنجشنبه(۸ آبان ماه) با معرفی سه نمایش برگزیده سال ۹۱ تئا‌تر ایران و همچنین اعلام نام فعالان بر‌تر حوزه نمایش در رسانه‌های دیداری، شنیداری و چاپی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

رسول صادقی عضو کانون منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر که اجرای مراسم را برعهده داشت در ابتدا از جاهد جهانشاهی، منتقد و مترجم نمایش نامه و دیگر آثار ادبی یاد کرد و سپس تصاویری از زنده یاد جهانشاهی برای حاضران در سالن پخش شد که به سخنرانی این منتقد در خانه تئا‌تر پیرامون آسیب‌شناسی تئا‌تر در کشور اختصاص داشت.

مجری برنامه سپس از نسرین توانایان فرد(همسر مرحوم جهانشاهی) و ایرج راد(مدیرعامل خانه تئا‌تر) برای حضور روی صحنه دعوت کرد. در این بخش از مراسم نشان عالی خانه تئا‌تر با عنوان «عبدالحسین نوشین» توسط ایرج راد به نسرین توانایان اهدا شد.

مدیر عامل خانه تئا‌تر با بیان اینکه حرف‌های زیادی درباره جاهد جهانشاهی می‌توان گفت که متاسفانه تا امروز نه در قالب مقاله و یا سخنرانی بیان نشده خطاب به حاضران گفت: جهانشاهی علاوه بر آثاری که از خود به جا گذاشت، انسان بسیار شریفی بود و همین عامل موجب می‌شد با کسی رو در بایستی نداشته باشد. چیزی که امروز بسیار کم داریم و افرادی در برابر شما لبخند و از پشت خنجر می‌زنند.

وی ادامه داد: حتی اگر قرار بود نکته‌ای را به دوست خود گوشزد کند، آن را بدون تعارف در قالب یادداشت، مقاله و یا گفتگوی صریح بیان می‌کرد. یادش گرامی باود و در ‌‌نهایت امیدوارم امکانی فراهم شود که جوانان امروز بتوانند از آنچه او به یادگار گذاشت بهره ببرند.

صادقی ضمن دعوت از فریبرز دارایی و مسعود فروتن روی صحنه و عذرخواهی از جمع حاضر بابت آغاز اندوهگین مراسم در ادامه از بستری شدن هما روستا در بیمارستان خبر داد و برای او آرزوی بهبودی کرد. سپس پیام تبریک این هنرمند خطاب به نویسندگان و منتقدان تئا‌تر توسط فریبرز دارایی که به نیابت از او در مراسم حضور یافته بود خوانده شد.

در بخش بعدی مراسم دوازدهمین جشن سالانه کانون منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر با حضور حسین احمدی نسب، نقاش و کارگردان تئا‌تر اهل خطه جنوب و به دلیل همکاری مداوم طی سال‌های متمادی اعضا کنار یکدیگر، از گروه نمایش «تی توک» به سرپرستی ابراهیم پشت کوهی تقدیر شد.

پشت کوهی سپس دو نفر از اعضای گروه «تی توک» را به روی صحنه فراخواند و عنوان کرد: این دو نفر در شانزده سال گذشته همواره کنار من بودند، سال‌هایی که بی‌صدا کار کردیم و وقتی برای اجرای نمایش‌های گروه به مشکل برخوردیم آثار خود را به میان مردم یعنی همانجا که نمایش به آن تعلق داشت بردیم. دریافت این جایزه از یک انجمن صنفی جای خوشحالی دارد و من از چشم‌های تیزبینی که پس از شانزده سال ما را دیدند تشکر می‌کنم.

همچنین نمایش «مترسگ» به کارگردانی حسن معجونی از سوی هیئت داوران دوازدهمین جشن کانون نویسندگان و منتقدان خانه تئا‌تر به عنوان سومین اثر برگزیده سال معرفی شد که سهراب سلیمی لوح تقدیر و جایزه نقدی را به کارگردان اثر اهدا کرد.

معجونی پس از دریافت جایزه خود گفت: در حال حاضر وضعیت متناقضی دارم، از یک سو خبر بستری شدن هما روستا در بیمارستان من را بسیار ناراحت کرده و از طرف دیگر بابت دریافت این جایزه بسیار خوشحالم.

وی ادامه داد: هیچ جایزه تئاتری به اندازه هدیه نهاد صنفی خانه تئا‌تر من را خوشحال نمی‌کند، به دلیل اینکه اعضای هیئت داوران شفاف و مهم‌تر از همه بدون حاشیه کار می‌کنند که بابت این انتخاب از آن‌ها و همچنین از اعضای گروه سپاسگذارم.

اجرای موسیقی توسط اشکان خطیبی و مارتین شمعون‌پور یکی دیگر از بخش‌های جشن سالانه کانون منتقدان بود که با استقبال میهمانان حاضر در سالن مواجه شد.

در این مراسم با دعوت از بهاره برهانی، عباس غفاری سردبیر برنامه رادویی «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ و نیما دهقان، سردبیر برنامه تلویزیونی «مجله تئا‌تر» روی صحنه، از نفرات برگزیده سال ۹۱ فعال در حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری تقدیر شد.

مسعود فروتن، کارگردان با سابقه تله تئا‌تر که برای اهدای جایزه نیما دهقان به صحنه آمده بود با بیان اینکه بیش از چهل سال است در تولید آثار نمایشی تلویزیونی سابقه دارد اما برای نخستین مرتبه است که به مراسم دعوت می‌شود، اظهار داشت: با همکاری هنرمندان برجسته تئا‌تر کشور طی چهار دهه گذشته بیش از ۴۰۰ تله تئا‌تر تولید کردیم و من افتخار می‌کنم که آینه‌دار این عزیزان هستم. از نیما دهقان عزیز هم تشکر می‌کنم که تئا‌تر را بار دیگر به تلویزیون آورد اما یک نقد وارد به نظر می‌رسد و آن هم غیبت پخش " تله تئا‌تر " از طریق شبکه‌های تلویزیونی است. تئا‌تر مادر هنرهاست و می‌تواند نقش بسیار مهمی در زمینه فرهنگ سازی ایفا کند، نتیجه غیبت این هنر در تلویزیون سریال‌هایی است که همه می‌بینیم.

عباس غفاری یکی دیگر از سه نفر برگزیده بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری که کارگردانی جشن را نیز بر عهده داشت پس از دریافت جایزه خود ضمن قدردانی از مسئولان رادیو فرهنگ به ویژه نیلوفر زندباف بخاطر حمایت‌ بی‌دریغ از تولید این برنامه گفت: وقتی یک برنامه رادیویی در خصوص تئا‌تر ۱۰سال دوام می‌آورد نشان دهنده چیزی جز مقاومت افراد فعال در آن برنامه نیست. صمیمی بودن برنامه در عین تلاش برای حفظ استقلال تا جایی که ممکن است از دیگر عواملی بوده که این شرایط را رقم زده است.

سردبیر برنامه هفت اقلیم در ادامه صحبت‌های خود از مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران انتقاد کرد و اظهار داشت: تلاش‌های زیادی برای تعطیلی تئا‌تر صورت می‌گیرد و در این شرایط ما انتظار داریم وقتی فردی فرهنگی به عنوان ریاست شورای شهر انتخاب می‌شود، بچه‌های تئا‌تر اتفاق‌های خوبی را شاهد باشند اما گویا برنامه‌ها طوری چیده شده که کار خوبی برای بچه‌های تئا‌تر رخ ندهد.

وی با اشاره به بودجه کلانی که شهرداری برای تبلیغات در اختیار دارد ادامه داد: شهرداری می‌توانست به جای هزینه مدام برای نصب بیلبوردهای آموزش نحوه رانندگی، رفتار صحیح متقابل با شهروندان و… در سطح شهر، چند بیلبورد را برای تبلیغ تئا‌تر، سینما و کتاب اختصاص بدهد تا فرهنگ در سبد خانواده‌ها قرار بگیرد و مشکلات برطرف شود و شهرداری هم نیاز به نصب این تبلیغات نداشته باشد. در تمام نقاط جهان این شهرداری‌ها هستند که مسئولیت حمایت از آثار هنری را برعهده دارند و این اصلا جزء وظایف بانک تجارت نیست.

دوازدهمین جشن سالانه کانون منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر با پخش تصاویری از فریدون عموزاده خلیلی و بزرگداشت این فعال مطبوعاتی ادمه پیدا کرد که خلیلی به دلیل سفر به زادگاه مرحوم قیصر امین‌پور امکان حضور در مراسم را نداشت و سید مهدی احمد پناه پس خواندن پیام سردبیر مجله «چلچراغ» جوایز را به نمایندگی از او دریافت کرد.

سپس با حضور مجید رضائیان یکی از اعضای هیئت داوران این دوره روی صحنه و خواندن بیانیه این هیئت در خصوص کیفیت آثار ارسال شده برای کار‌شناسی و قضاوت؛ نفرات برگزیده بخش‌های گزارش نویسی، مقاله، نقد و گفتگو به شرح زیر اعلان شد:

بخش یادداشت

هیئت داوران در این بخش هیچ یک از آثار کاندید شده را انتخاب نکرد و برنده‌ای نداشت.

بخش گزارش

ساسان پیروز برای گزارش نمایش «رویای ناتمام» به کارگردانی حمید‌پور آذری در سایت اینترنتی نمایشگر

بخش مقاله

افشین خورشید باختری از سایت اینترنتی نمایشگر برای نگارش مقاله‌ای در خصوص تئا‌تر دانشگاهی

بخش نقد

هومن نجفیان برای نگارش نقد نمایش «هفت شب با می‌ه‌مان ناخوانده در نیویورک» به کارگردانی فرهاد آئیش و ایفای علی نصیریان

بخش گفتگو

مهین صدری بخاطر مصاحبه محمدرضا الوند، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی در مجله الف با عنوان «شما از مریخ آمده‌اید»

نمایش «دیوار چهارم» به عنوان بهترین نمایش سال برگزیده شد

در ادامه با دعوت رسول صادقی از حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون برای حضور روی صحنه، اسامی نمایش‌های برگزیده سال ۹۱ در رتبه دوم و اول به شرح زیر معرفی شدند.

نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ رتبه دوم بهترین نمایش سال ۹۱ را از منتقدان دریافت کرد.

همچنین نمایش «دیوار چهارم» به کارگردانی امیررضا کوهستانی با ایفای نقش نگار جواهریان و رامبد جوان عنوان بهترین نمایش سال ۹۱ را کسب کرد.

کوهستانی ضمن درخواست از نگار جواهریان و رامبد جوان برای حضور روی صحنه با بیان اینکه عضو خانه تئا‌تر نیست اما فکر می‌کند این نهاد صنفی یک عذرخواهی به بعضی هنرمندان سینمایی که به حضور در تئا‌تر توجه ویژه دارند بدهکار است اظهار داشت: رامبد جوان بخاطر حضور در نمایش «دیوار چهارم» نتوانست برای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بین المللی فیلم فجر شرکت کند و به رغم اینکه همه می‌دانیم خیلی از افراد به راحتی از چنین موقعیتی نمی‌گذرند این هنرمند حضور در نمایش را ترجیح داد.

وی همچنین به مشکلات پیش آمده برای دیگر بازیگر حاضر در این اثر اشاره کرد و ادامه داد: خانم جواهریان هم باید برای فیلم برداری مقابل دوربین می‌رفت اما ترجیح داد در نمایشی به ایفای نقش بپردازد که نه پول سینما را دارد و نه به آن اندازه شهرت آفرین است که البته هردوی این عزیزان افرادی شناخته شده‌ای هستند.

این هنرمند تصریح کرد: این توجه در زمانه‌ای اتفاق افتاد که ما علاوه بر سانسور متن با سانسور اقتصادی هم مواجه بودیم و مرکزهنرهای نمایشی به دلیل پر تماشاچی بودن آثار من یا کارگردانی مثل حسن معجونی کوچک‌ترین حمایتی از ما نکرد. رویه‌ای برخلاف آنچه برای نمایش‌هایی که به صورت اتوبوسی تماشاگر به سالن می‌برند و همواره از بهترین سوبسیدهای دولتی برخوردار می‌شوند اتفاق افتاد. نمایش‌های ما چون تماشاچی داشتند سوبسید دریافت نکردند و این دقیقا نقض غرض در رفتار مسئولان مرکز بود که گروه‌ها را به دلیل داشتن تماشاگر تنبیه کردند.

نگار جواهریان بازیگر نمایش «دیوار چهارم» با ابراز خوشحالی از حضور در جشن سالانه کانون منتقدان و نویسندگان گفت: دلیل حضور من در این سالن و روی صحنه دست زدن برای نمایش «دیوار چهارم» بود. برای نخستین مرتبه است که در چنین جمع صمیمی حضور پیدا می‌کنم وافسوس می‌خورم چرا دوره‌های گذشته این امکان فراهم نشد.

رامتین شهبازی در پایان مراسم روی صحنه آمد تا به نمایندگی از هیئت مدیره کانون نمایش نامه نویسان خانه تئا‌تر از مرتضی فرهنگی(گرافیست) و شقایق پروین به پاس کمک‌های این دو تقدیر کند.

هنرمندانی همچون: ایرج راد، خسرو احمدی، سهراب سلیمی، مسعود فروتن، حسن فتحی، حسن معجونی، امیررضا کوهستانی، رامبد جوان، ابراهیم پشت کوهی، نگار جواهریان، اشکان خطیبی، مارتین شمعون‌پور، حسین پاکدل و فریدون گلبن از تهیه کنندگان و سردبیران شناخته شده و با سابقه رادیو به همراه علاقه مندان به هنر نمایش در این مراسم حضور داشتند.