دبیران هنری و اجرایی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه صبح امروز در حوزه هنری برنامه‌های بخش سراسری (ملی) این جشنواره را تشریح كردند.

 

سایت خبری تئاتر: نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، پیش از ظهر امروز یكشنبه ۵ مهر با حضور رحمت امینی دبیر هنری این جشنواره و محمد زرویی نصرآباد دبیر اجرایی این جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

رحمت امینی در ابتدای این نشست گفت: یكی از تاكیدات مركز هنرهای نمایشی در طول برگزاری ادوار اخیر جشنواره، تقویت مبانی علمی و اجرایی گروه‌های تئاتری به ویژه در استان‌ها است كه در این راستا حركتی كه آغاز كرده‌ایم درباره تولید ددر تئاتر است چرا که تولید محوری از جمله اهداف ما است.

وی بیان کرد: بر این اساس، علاوه بر فعالیت‌های نمایشی در تهران، هر یك از مراكز استانی حوزه هنری كه طالب اعزام استاد و مدرس تئاتر به منظور تقویت بنیه علمی و مبانی اجرایی گروه‌های فعال خود باشند از سوی مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری مورد حمایت قرار می گیرد.

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: یكی دیگر از عملكردهای مثبت مركز هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر «سوره ماه» حمایت از جشنواره های عمومی تئاتر كه البته شكلی بومی‌تر داشتند مانند جشنواره «تئاتر تیرنگ» بود تا از این راه شاهد حضور آثار برگزیده این جشنواره‌ها كه البته از نظر محتوا و مضمون پیروی اهداف و سیاست‌های فرهنگی حوزه هنری هستند باشیم.

امینی گفت: امسال و در جریان برگزاری بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» بخشی نیز به نام میهمان طراحی و اجرا شده است كه در آن سه اثر از سوی هنرمندان پیش‌كسوت تئاتر به نام‌های مریم معترف، حمید ابراهیمی و ابراهیم آبادی ارائه می شود، از آن جا كه مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری از سال های قبل اقدام به ایجاد دفتری تحت عنوان تئاتر كاربردی و مشاركتی كرده است، لذا دو تقاضای حضور از سوی سازمان امور زندان ها و شركت پایانه‌های نفتی در این جشنواره داشتیم كه دو اثر را در كنار سه اثر پیشكسوتان تئاتر در این بخش ارائه می کنند.

دبیر هنری بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» تأكید كرد: جلسات نقد و بررسی آثار همچون سنوات گذشته پابرجاست و از آنجا كه همواره به امر آموزش در تقویت دانش فعالان تئاتری اعتقاد راسخ داشته‌ایم، لذا با دعوت از چند كارشناس و چهره فعال در عرصه حرفه‌ای تئاتر هچون یاسر خاسب، آرزو افشار، محسن رحمانی و پیام فروتن اقدام به برپایی كارگاه‌های آموزشی در خلال جشنواره كرده‌ایم.

وی ادامه داد: با وجود آن كه فراخوان این دوره از جشنواره نیز اعلانی سراسری بوده است اما تلاش داشتیم تا به ترغیب و تشویق افرادی كه كار تئاتر را از حوزه هنری آغاز كرده‌اند پرداخته تا آن ها هم در این جشنواره حضور داشته باشند كه خوشبختانه این دعوت و حمایت مؤثر واقع شد و شاهد حضور تعدادی از آن ها در جشنواره بیست و چهارم «سوره ماه» هستیم.

امینی بیان کرد: ترتیبی اتخاذ شده است كه علاوه بر ارزیابی آثار برای اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره، تماشاگران و مخاطبان این دوره از جشنواره نیز بتوانند آرای خود را در مورد آثار جشنواره اعلام كنند تا به اثر برتر، عوامل و بازیگران برتر جشنواره به انتخاب مخاطبان نیز جوایزی اهدا شود.

در ادامه این نشست محمد زرویی نصرآباد، دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه»، گفت: فراخوان این جشنواره  با تأكید بر دانش، اخلاق و ایمان و با شعار «معنویت، اندیشه و هنر» و با موضوعاتی دینی و ارزشی سال گذشته منتشر كه تا پایان اردیبهشت امسال ۵۸۰ اثر نمایشی متقاضی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی ادامه داد: از میان این تعداد آثار نمایشی متقاضی ۲۰۵ اثر مربوط به تهران و ۳۸۲ اثر مربوط به شهرستان‌ها است كه از ۲۴ استان كشور در این جشنواره شركت كردند و در ادامه با انتخاب هیات انتخاب  و بازخوان شامل سعید كشن فلاح، شهرام كرمی، حسین شوندی و توحید معصومی ۵۱ اثر از تهران و ۸۶ اثر از استان‌ها به مرحله بازبینی راه یافتند.

زرویی نصرآباد تصریح كرد: با برگزاری جشنواره‌های سه‌گانه مناطق، تعداد ۲۴ اثر به سه شهر زنجان، اهواز و بیرجند، میزبانان جشنواره‌های مناطق تئاتر «سوره ماه» معرفی شدند كه از این میان ۱۲ نمایش به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا كرده ضمن آنكه ۹ اثر تهرانی نیز در جشنواره حضور دارند كه با احتساب ۵ نمایش بخش میهمان، اجرای ۲۶ نمایش را در جشنواره امسال شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: به منظور توجه به كیفیت‌گرایی آثار هیچ سهمیه‌ای را برای هیچ استانی كه در جشنواره‌های مناطق شركت كرده بودند لحاظ نكردیم و صرف توجه به كیفیت و تولید اثری قابل توجه برای انتخاب نمایش‌های راه یافته برای شركت در جشنواره برای ما كفایت می‌كرد.

زرویی نصرآباد گفت:  آثار منطقه یك تئاتر «سوره ماه» توسط كوروش زارعی، فرشاد منظوفی‌نیا، منطقه دو توسط محمدرضا آزاد و بهزاد صدیقی و منطقه ۳ توسط توحید معصومی و حسن وارسته مورد ارزیابی قرار گرفتند  ضمن آنكه در مجموع از ۱۲ پیشكسوت تئاتر استان‌ها نیز تجلیل به عمل آمد و ۵ خانواده شهید فعال تئاتری نیز مورد تقدیر واقع شدند.

دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» تأكید كرد: ۲۱۰ میلیون تومان كمك هزینه و جایزه برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده اند كه بخشی از این كمك هزینه‌ها و جوایز در قالب برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای پرداخت شد و برای مرحله نهایی جشنواره نیز مجموعا ۶۰ میلیون تومان جایزه و ۹۰ میلیون تومان كمك‌هزینه در نظر گرفته شده است.

زرویی نصرآباد در ادامه گفت: علاوه بر سالن‌های نمایشی واقع در حوزه هنری، پلاتوی مركزی دانشكده سینما و تئاتر نیز برای اجرای آثار نمایشی اختصاص یافته شده  و ما در سالن اوستا و پلاتوی شماره یك حوزه هنری نیز كارگاه‌های آموزشی را برگزار می کنیم كه كارگاه تربیت بدن به تفكیك هنرجویان خانم و آقا برگزار می شود.

دبیر اجرایی تئاتر «سوره ماه» در پایان گفت: علاوه بر حمایت از آثار نمایشی با پرداخت كمك هزینه و همچنین فراهم آمدن شرایط برای اجرای عموم آثار برگزیده، حمایت‌های دیگری برای ایجاد انگیزه بیشتر به ویژه برای آثار برتر جشنواره در نظر گرفته‌ایم كه یكی از آن ها ضبط تلویزیونی ۳ اثر برگزیده جشنواره است كه در قالب تله‌تئاتر برای پخش در تلویزیون و شبكه نمایش خانگی تولید می شود.

بیست و چهارمین جشنواره تئاتر «سوره ماه» ۱۱ تا ۱۷ مهر برگزار خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

پاسخ شبکه چهارم سیما به نامه نیما دهقان

اجرای شش تئاتر خیابانی در هفته دفاع مقدس

پیام قالیباف به چهارمین جشنواره تئاتر شهر

قادر آشنا: تعطیلی «مجله تئاتر» پاک کردن صورت مسئله است

اعلام نتایج بازخوانی آثار جشنواره نمایشنامه‌خوانی نیمکت

علی جنتی به تماشای تئاتر مهرجویی نشست

«عامدانه عاشقانه قاتلانه» به روزنامه‌نگار فقید تقدیم شد

«کالیگولا» دوباره تمدید شد

اختتامیه جشنواره تئاتر شهر سوم مهر در فرهنگسرای اندیشه

اعلام بخش دوم اجرای عمومی آثار منتخب صحنه‌ای تئاتر مقاومت

خانه عروسک همچنان استیجاری است

مدیران سیما و شهرداری به تئاتر نگاه توسعه‌محور داشته باشند

انتشار 3 مجموعه نمایشنامه و یک کتاب پژوهشی

حضور نمایندگان ایران در جشنواره اتحاد جهانی مدارس تئاتر

«به مناسبت ورود اشکان» منتشر شد

«گزیده ۴۰سال نمایشنامه دانش آموزی» منتشر می‌شود