وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روحیه انسان دوستی مردمان کردستان را به مثابه الگویی مناسب از دوستی و همزیستی فرهنگ‌ها و اقوام برای سایر ملل منطقه معرفی کرد.

 

سایت خبری تئاتر: در پیام علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«تئاتر خیابانی فرصتی جدی و هنری برای بسط اندیشه، پاسداشت حقیقت و شناخت واقعیت‎های اجتماعی است. در این شکل هنری نو، اجتماعی و بسیار مردمی، هدف آن است که معنویت سازنده‎ای که حیات فردی و گروهی ما بدان سخت وابسته است مورد توجه قرار گیرد و لذا نشان دادن دغدغه‌های درونی، نگرانی‌های جمعی و معضلات اجتماعی اقشار گوناگون به شیوه صحیح و یافتن پاسخ ملموس و کاربردی، از اولویت‎های اصلی این هنر بسیار مردمی به شمار می‌رود.

بدون تردید تأثیر سازنده و بی‎واسطه‎ نمایش خیابانی بر مخاطب مشتاق، گامی اساسی برای دفاع از ارزش‎های اخلاقی، تبلیغ آگاهی و تبیین هنجارهای اجتماعی است و این هنر نمایشی برای ایرانیان فرهنگ‎پرور و فرهنگ‎دوست آن‎گاه باورپذیرتر می‌شود که به مسائل و دغدغه‎های اجتماعی نسل امروز و دردهای جامعه بپردازد و این همان رسالت بی‌بدیل هنر برای هدایت و آگاهی‎بخشی است.

برگزاری دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی در شهر مریوان، علاوه برآنکه فرصتی مناسب برای تبلور کارکرد اجتماعی تئاتر خیابانی، یعنی ترسیم معضلات، دردها و ناهنجاری‎ها است و مردم و مسئولان را در چگونگی برخورد شایسته، سازنده و پیشگیرانه با ناهنجاری‎ها یاری می‌دهد، نشان دهنده توجه ویژه نظام جمهور اسلامی به حل و فصل مشکلات اجتماعی با بهره‌گیری از ابزارهای هنری است.

در دوره‌ای که امواج تفرقه در منطقه گسترش یافته و ناامنی و جنگ‌های فرقه‌ای، قومی و نژادی در بعضی از کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه آسایش و حیات را از مردم سلب کرده است، هنرمندان ایران از هر قوم و مذهب، با تفاهم و همدلی در استان سرافراز کردستان، در کنار مرز پرگهر ایران عزیز با میزبانی برادران و خواهران آن خطه گردهم آمده و رویدادی بس گرانسنگ را در به صحنه اورده اند تا با تبادل اندیشه با هنرمندان سایر کشورها بپردارند. این همنشینی و همدلی فرهنگ‌ها و اقوام مختلف که نشأت گرفته از روحیه انسان دوستی و تمدن غنی چندین هزارساله مردمان این سرزمین است، می تواند الگویی مناسب از دوستی و همزیستی فرهنگ‌ها و اقوام، برای سایر ملل منطقه که امروز درگیر منازعات داخلی هستند، باشد و پیام صلح و برائت ایرانیان از خشونت و تعصب را در وهله نخست به میهمانان غیرایرانی جشنواره و سپس به جهانیان ارائه دهد.

در پایان لازم می دانم از همکارانم در معاونت امور هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به خاطر تلاش مجدانه برای برگزاری این جشن و ایجاد همدلی و مودت بین اصحاب فرهنگ و رسانه سپاسگذاری نمایم و برای همه هنرمندان شرکت کننده در جشنواره توفیق و کامیابی بیشتر آرزومندم. علی جنتی»

 

اخبار مرتبط:

فراخوان دریافت متون نمایشی برای اجرا در تماشاخانه استاد مشایخی

نمایش «منهای دو» در تماشاخانه سه نقطه

برنامه های بخش ملی جشنواره تئاتر «سوره ماه» اعلام شد

هما روستا درگذشت

پیکر هما روستا در ایران تشییع خواهد شد

پیام تسلیت انجمن منتقدان تئاتر برای درگذشت هما روستا

سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

زمان دو اجرای پایانی «سال‌ثانیه» در سعدآباد

اجرای عمومی تئاتر مقاومت در ۹ استان کشور آغاز شد

ایران عضو رسمی اتحادیه جهانی مدارس تئاتر شد

برگزاری کارگاه تکنیک بازیگرى مایزنر در تئاتر باران

«حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها» خوانش‌ می‌شود

هایفست 2015 میزبان 9 گروه ایرانی شد

اسامی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟