علی عمرانی کارگردان گروه «خلسه» نمایش «ای به تنم جان همه تو» با موضوع محاصره کوبانی به دست داعش را در چند نوبت در دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اجرا می‌کند.

 

سایت خبری تئاتر: علی عمرانی که با نمایش «فرشته ماهی در خاک» اجرای افتتاحیه مراسم آغازین جشنواره در پارک شانو مریوان را به عهده داشت، این بار وضعیت دردناک مردمان کوبانی در محاصره را در این نمایش به تصویر کشیده است.

«ای به تنم جان همه تو» همانند دیگر آثار گروه «خلسه» مجموعه‌ای حرکات طراحی شده است که از حمله داعش به کوبانی، مقاومت مردم، شهادت پیشمرگه‌ها و آزادی کوبانی را پوشش می‌دهد. این نمایش در نخستین اجرای خود ساحل دریاچه زریوار با استقبال عظیم مردم مریوان مواجه شد تا جایی که مردم سرودهای کردی این نمایش را – که به زبان کردی اجرا می‌شد – همخوانی کردند.

علی عمرانی شب گذشته با «فرشته ماهی در خاک»، اجرایی محیطی با موضوع 175 شهید غواص عملیات کربلای 4 موفق به کسب جایزه موسیقی و کارگردانی بخش خیابانی جشنواره تئاتر شهر شده است.

اجرای نمایش های ایتالیا، اسپانیا، آذربایجان و یونان در دومین روز جشنواره مریوان

دومین روز دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان میزبان 37 اثر است که در 9 نقطه شهری و روستایی مریوان اجرا می‌شوند.

نمایش «هست ولی کم هست» از لاهیجان به کارگردانی امیر امینی اثر برگزیده جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان است که در بخش مهمان شرکت کرده است. نمایش «خرمشهر67 » از شهر خرمشهر به کارگردانی عبدالحسین جلیل‌نسب و برگزیده جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، نمایش «گتمه آقا جانا گل عمی جانا» از تبریز به کارگردانی سیامک افسایی و برگزیده جشنواره تبریز نیز دیگر آثار دعوت شده در این روز هستند. نمایش «فرشته ماهی در خاک» از ورامین به کارگردانی علی عمرانی از آثار بخش مرور است که به عنوان نمایش آغازین این دوره از جشنواره روز گذشته در پارک شانو اجرا شد.

نمایش از Tesseract کشور آذربایجان، نمایشParada از کشور ایتالیا، نمایش Encontros ملاقات از کشور اسپانیا و نمایش برزخ، محصول مشترک ایران و یونان آثار خارجی هستند که در روز دوم در کنار دریاچه زریوار، پارک ملت و پارک شانو اجرا می‌شوند.

نمایش «برزخ»، کاری مشترک از گروه تئاتر آتروپوس یونان و گروه تئاتر کانی بوکان به کارگردانی رحیم عبدالرحیم‌زاده و استاماتیس افستاتیو است که از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست به داستان سیدوان از منظومه‌های کهن کردستان اختصاص دارد که در آن پدری در روز عروسی پسرانش هرسه آنها را از دست می‌دهد.

اپیزود دوم بر اساس داستان «ار» در اساطیر یونانی شکل گرفته که در آن سربازی به نام «ار» پس از جنگ به جهان مردگان می‌رود و بخش سوم دیدار این دو جهان را به تصویر می‌کشد.

در نمایش «برزخ» سعد قهرمانی، سعادت بدوی، شورش تباک، ایران احمدپور، کژال مبارکی، امید اسراری و استاماتیس افستاتیو به ایفای نقش می‌پردازند و هیرش نادری، ماندانا بدوی، آسو مام‌زاده و کوثر محمدامینی به عنوان عوامل اجرایی حضور دارند.

استاماتیس افستاتیو که دانش‌آموخته دانشگاه آتن و استراسبورگ است پیش از این کارگاه‌های آموزشی و پروژه‌های تئاتری را در کشورهایی چون هندوستان، لهستان، ایران، آلمان، ارمنستان، بلغارستان،‌ دانمارک، کره جنوبی،‌ روسیه، صربستان، مکزیک و اسپانیا اجرا کرده است.

رحیم عبدالرحیم‌زاده نیز دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس است و سال گذشته با نمایش «آنتیگونه» توانست جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را به دست آورد.

در بخش آزاد جشنواره «آخرین لالایی مادر» کاری از پژمان شاهوردی، «زائر» از هیوا اسدبیگی، «وقت گل نی» از امین صادقی، «هاپ» از غنچه شکوهیان، «ژست» اثر فرامرز قلیچ‌خانی، «عصر نخبندان» از نرگس خاک‌کار و «دیگه هیچی نمونده» از احمد صمیمی در بخش آزاد جشنواره مورد داوری قرار می‌گیرند.

سه نمایش «دختری بر آب خروشان» از مهدی صالح‌یار، «آیین‌های گامرون» از مرضیه آزادی خالص و «آواهای بهاری» اثری از زهرا مریدی در بخش آیینی به رقابت می‌پردازند.

 

اخبار مرتبط:

فراخوان دریافت متون نمایشی برای اجرا در تماشاخانه استاد مشایخی

نمایش «منهای دو» در تماشاخانه سه نقطه

برنامه های بخش ملی جشنواره تئاتر «سوره ماه» اعلام شد

هما روستا درگذشت

پیکر هما روستا در ایران تشییع خواهد شد

پیام تسلیت انجمن منتقدان تئاتر برای درگذشت هما روستا

سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

زمان دو اجرای پایانی «سال‌ثانیه» در سعدآباد

اجرای عمومی تئاتر مقاومت در ۹ استان کشور آغاز شد

ایران عضو رسمی اتحادیه جهانی مدارس تئاتر شد

برگزاری کارگاه تکنیک بازیگرى مایزنر در تئاتر باران

«حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها» خوانش‌ می‌شود

هایفست 2015 میزبان 9 گروه ایرانی شد

اسامی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟