کارگردان نمایش‌های «مرگ در می‌زند..آیا؟» و «مردی در یک موقعیت» در رابطه با این دو نمایش که با محوریت مرگ و عشق اجرا می‌شود، سخن گفت.

 

سایت خبری تئاتر: محمد نجفی که این نمایش‌ها را در سالن خسرو شکیبایی تئاتر «سه نقطه» به صحنه می‌برد، امروز- 7 مهرماه- در سخنانی مطرح کرد: ما در این اجرا دو نمایش به فاصله‌ی پنج دقیقه از یکدیگر را به صحنه می‌بریم.

او ادامه داد: این پنج دقیقه وقفه‌ی میان دو نمایش، هم برای تغییر جزئی دکور و تعویض لباس بازیگران است.

نجفی در توضیح نمایش ابتدایی گفت: نمایش اول که مضمون «مرگ» دارد، برداشتی از نمایش «مرگ در می‌زند» به نویسندگی وودی آلن است که من پایان آن را در جریان بازنویسی‌ای که انجام دادم، تغییر دادم و کلمه‌ی پرسشی (آیا) به آخر آن اضافه شد؛ چرا که در نوشته‌ی وودی آلن، بازیگر نقش اول در پایان نمایش، «مرگ» را فریب می‌دهد و از دست او فرار می‌کند. ولی در نمایش من به سبب تفاوت تفکر و دیدگاهم با نویسنده‌ی اصلی پایان دیگری رقم می‌خورد.

او همچنین با اشاره به نوشته‌های وودی آلن اظهار کرد: نوشته‌های وودی آلن کمدی قهقهه زدن نیست بلکه طنز لبخند است و شاید کمدی نوشته‌های او کمدی‌ای نباشد که امروزه رواج داشته باشد ولی باتوجه به این، شخصیت مرگ نمایش «مرگ در می‌زند» دارای لطافت است، شخصیت مرگی که در آن است، مرگ خوبی است که شوخی و خنده هم می‌کند.

نجفی با بیان اینکه نقش مرگ را در این نمایش یک زن بازی می‌کند، گفت: بیشتر شخصیت‌های مرگی که بازی شده است، توسط مردها بوده ولی من از ابتدا می‌خواستم که این نقش را به یک خانم بدهم، چرا که این مرگ، مرگ خوشایندی‌ست.

این کارگردان همچنین با اشاره به دومین نمایش با عنوان «مردی در یک موقعیت» گفت: دومین نمایش با همان متن اصلی خودش به صحنه می‌رود که بر اساس داستانی از وندی وستراستاین است، همچنین مضمون این نمایش «عشق» است.

او ادامه داد: این نمایش در مورد معلم مقرراتی‌ است که در جریان یک مهمانی چای با دختری پر شر و شور و متفاوت با خودش آشنا می‌شود. آن مرد با اینکه عاشق دختر است، به سبب اینکه نمی‌تواند خود را تغییر دهد، عشقش را نمی‌تواند به دختر ابراز کند و در پایان او را از دست ‌می‌دهد.

نجفی در مورد دلیل انتخاب این دو نمایش در یک سانس گفت: این دو نمایش پیام نزدیکی به همدیگر دارند که شاید در نگاه اول به نظر مخاطب نرسد. آن هم اینکه وابستگی‌های ما به دنیا، ما را از عشق‌مان دور می‌کند و نمی‌گذارد که از داشته‌ها و زندگی‌مان لذت ببریم و اگر نتوانیم تغییر کنیم و به آن عشق بها ندهیم به آن چیزی که در زندگی می‌خواهیم، نمی‌رسیم.

این طراح و کارگردان با اشاره به سبک اجرای این نمایش گفت: عنصر غالب و آشکار این نمایش، بازیگر است و تمام بار نمایش هم بر دوش آن‌هاست و من باتوجه به شناختی که از بازیگرانم داشتم این نقش‌ها را به آن‌ها سپردم.

در این نشست خبری که صبح امروز 7 مهر ماه در کافه‌تریا تئاتر سه‌نقطه برگزار شد، محمد نجفی کارگردان، علی رجایی و پردیس افکاری بازیگران این نمایش حضور داشتند.

نمایش «مرگ در می‌زند..آیا؟» و «مردی در یک موقعیت» به طراحی و کارگردانی محمد نجفی و بازی پردیس افکاری و علی رجایی در ساعت 20 به مدت زمان 70 دقیقه، از 19 شهریورماه در سالن خسرو شکیبایی تئاتر سه‌نقطه به صحنه رفته است و تا 29 مهرماه ادامه خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط:

فراخوان دریافت متون نمایشی برای اجرا در تماشاخانه استاد مشایخی

نمایش «منهای دو» در تماشاخانه سه نقطه

برنامه های بخش ملی جشنواره تئاتر «سوره ماه» اعلام شد

هما روستا درگذشت

پیکر هما روستا در ایران تشییع خواهد شد

پیام تسلیت انجمن منتقدان تئاتر برای درگذشت هما روستا

سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

زمان دو اجرای پایانی «سال‌ثانیه» در سعدآباد

اجرای عمومی تئاتر مقاومت در ۹ استان کشور آغاز شد

ایران عضو رسمی اتحادیه جهانی مدارس تئاتر شد

برگزاری کارگاه تکنیک بازیگرى مایزنر در تئاتر باران

«حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها» خوانش‌ می‌شود

هایفست 2015 میزبان 9 گروه ایرانی شد

اسامی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟