معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پیام داد.

 

سایت خبری تئاتر: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان برگزارای دهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به این جشنواره پیام ارسال کرد.

علی مرادخانی با برشمردن ارزش‌های والای تئاتر خیابانی در پیشبرد اهداف فرهنگی، بزرگی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را نشان‌دهنده ظرفیت عظیم این رویداد فرهنگی خواند. در این پیام آمده است:

«افزایش آگاهی اجتماعی مردم موجب توسعه فرهنگی کشور و در زمره برنامه‌های اصلی دولت است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به عنوان یک راهبرد اصولی و محوری همواره مدنظر داشته است. از میان رشته‌های مختلف هنری، هنر نمایش به دلیل وسعت و تنوع مخاطبان و بهره‌گیری از شیوه‌های داستان‌گویی، بیش از سایر موارد می‌تواند به تحقق این هدف یاری رساند و قدرت تحلیل عقلانی و منطقی تماشاگر را در قبال رویدادهای اجتماعی و حتی زندگی فردی بالا برد.

در میان گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی نیز تئاتر خیابانی به مقتضای وضع و حال خود، بخصوص عدم وابستگی به ملزومات، سادگی و قابلیت اجرا در اماکن عمومی، در دسترس‌ترین و به لحاظ اقتصادی، کم هزینه‌ترین هنر برای آموزش غیر مستقیم مفاهیم و مقولات فرهنگی و اجتماعی است.

اجرای نمایش‌های خیابانی، با توجه به تنوع فرهنگی و قومی ایران اسلامی، در وحدت و انسجام اجتماعی، همدلی و همزبانی ملی و نیز تقویت امید به آینده، نقش و امکانات ویژه‌ای دارد و به دلیل تنوع مضمونی و موضوعی و توان بازتاب مسائل و معضلات اجتماعی، مردم و مسئولان را در بازشناسی ناهنجاری‌ها و کژی‌های اجتماعی و یافتن راهکارهای اصلاحی مساعدت می‌نماید. از این منظر نقش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، به عنوان بزرگترین جشنواره نمایش‌های خیابانی کشور، در تقویم فرهنگی و هنری کشور، ممتاز و برگزاری شایسته آن در همه ادوار مورد تأکید است. نمایش‌های ارائه شده در این جشنواره به عنوان بهترین آثار در عرصه تئاتر خیابانی و نشانگر ظرفیت‌های این حوزه تلقی می‌شوند و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال و سراسر کشور اجرا می‌شوند. توسعه و تعالی فعالیت‌ها در این زمینه، سیاست معاونت امور هنری در حمایت از تئاتر کشور در سال جاری و سال‌های آتی است و این رویکرد با تلاش و تعالی مسئولان اجرایی، حضور و مشارکت فعال هنرمندان و مردم هنردوست استان کردستان و شهر مریوان میسر و پشتیبانی می‌شود.

اینجانب از همه دست‌اندرکاران برگزاری دهمین جشنواره تئاتر خیابانی کشور، به ویژه هنرمندان ارجمند و مسئولان محترم استان کردستان قدردانی و از خداوند متعال توفیق ارائه آثار ارزشمند را برای هنرمندان حاضر در جشنواره مسألت می‌نمایم.»

مدیر کل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پیام داد

مهدی شفیعی در این پیام جشنواره را محملی برای بیان پیام آزادگی در قالب تئاتر دانست. در این پیام آمده است:

«روزگار ما، روزگار سرآسیمگی خیابان‌ها است. روزگاری که باید، پیش از آن که مخاطب، تو را بجوید، به جستجوی مخاطب، قدم برداشت. تئاتر امروز با پیاده‌روی در خیابان‌ها، به مخاطبی می‌اندیشد که در ابتلای روزمرگی‌ها، دغدغه‌ چرا زیستن و چگونه زیستن دارد. جلوه خردمندانه این هنر کهن را در تئاتر خیابانی می‌توان به تماشا نشست. بهانه‌ای که بتواند دردها و درودهای مردم را در نزدیک‌ترین فاصله‌ها به اجرا بگذارد و در هم‌قدمی با مخاطبان، آفرینش‌گر بایدها و نکوهش‌گر نبایدها باشد.

«مریوان» به یُمن کوه‌ها و رودها و جنگل‌هایش، نمایشی از جلال و جمال پروردگار است. مردمانی که هم چون کوهسار کردستان، سربلندند و هم چون طبیعت کردستان، کریم.

خرسندم که به غنیمت برگزاری این جشنواره، پیام آزادگی و میهن دوستی این اقلیم کهن را به زبان تئاتر اعلام می‌کنیم. قدردان مردمان مهربان این سرزمین و اهالی کوشای این جشنواره هستم.

 

اخبار مرتبط:

فراخوان دریافت متون نمایشی برای اجرا در تماشاخانه استاد مشایخی

نمایش «منهای دو» در تماشاخانه سه نقطه

برنامه های بخش ملی جشنواره تئاتر «سوره ماه» اعلام شد

هما روستا درگذشت

پیکر هما روستا در ایران تشییع خواهد شد

پیام تسلیت انجمن منتقدان تئاتر برای درگذشت هما روستا

سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

زمان دو اجرای پایانی «سال‌ثانیه» در سعدآباد

اجرای عمومی تئاتر مقاومت در ۹ استان کشور آغاز شد

ایران عضو رسمی اتحادیه جهانی مدارس تئاتر شد

برگزاری کارگاه تکنیک بازیگرى مایزنر در تئاتر باران

«حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها» خوانش‌ می‌شود

هایفست 2015 میزبان 9 گروه ایرانی شد

اسامی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟