کارگردان نمایش «هاکلبری فین» گفت: باید کاری کنیم که دل مخاطب برای دیدن تئاتر تنگ شود.

 

 

سایت خبری تئاتر: احسان مجیدی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تئاتر گفت: داستان این نمایش روایت پسربچه‌ای به نام هاک است که فکر می‌کند در کودکی مادرش را از دست داده اما توسط آقای جکسون که وکیل مادر است متوجه می‌شود که مادرش زنده است و در شهر کایرو زندگی می‌کند.

وی افزود: هاکلبری علیرغم مخالفت پدر به همراه جیم برده سیاه آقای اونیل، به سمت کایرو حرکت می‌کند و در طول مسیر اتفاقاتی شکل می‌گیرد اما هاک همچنان به مسیرش ادامه می‌دهد تا مادر را بعد از سال‌ها ببیند و از حال او جویا شود.

این کارگردان تئاتر کودک به علت انتخاب این نمایش نامه  اشاره و بیان کرد: معمولا کارگردانان بزرگ‌سال به سراغ متن‌هایی مانند هاکلبری فین می‌روند به این معنی که این نمایش‌ها برای تماشاگر بزرگ‌سال ساخته می‌شوند اما از ابتدا این نکته برای من جالب بود که متن تا حدی به زبان کودکانه نوشته شده است .

مجیدی دریافت جایزه این متن در جشنواره کودک و نوجوان را از دیگر دلایل انتخابش عنوان کرد و گفت: زمانی متن را مطالعه کردم متوجه شدم ساختار بسیار خوبی دارد.

وی ابراز داشت: این نمایش به شیوه کاملا کلاسیک اجرا می‌شود اما در عین حال فانتزی‌های کودکانه هم در این نمایش رعایت شده است و جذابیت های خاصی برای کودکان دارد.

کارگردان نمایش هاکلبری فین در ادامه به کمبود بازیگر، کارگردان و نمایشنامه در حوزه تئاتر کودک اشاره کرد و گفت: متاسفانه اغلب هنرمندان  به تئاتر کودک بهایی نمی دهند و ترجیح می دهند کار بزرگسال انجام دهند و این موضوع باعث شده که تئاتر کودک با کمبود بازیگر و کارگردان خوب مواجه شود.

مجیدی  تصریح کرد: درنمایشنامه نویسی هم گاهی شاهد تولید نمایشنامه های خوب هستیم اما اکثر این نویسندگان پس از مدتی به دلیل عدم تشویق و و حمایت های لازم از کار دلسرد می شوند و حوزه کاری خود را تغییر می دهند.

این کارگردان تئاتر کودک سیاست گذاری های دولت را عامل اصلی رونق تئاتر کودک دانست و گفت: خواست مسئولان رکن اولیه برای توسعه تئاتر کودک به شمار می رود یعنی مسئولان باید تصمیم بگیرند که به صورت جدی به این حوزه توجه کنند.

وی اضافه کرد: اگر مسئولان به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند برنامه ریزی برای فرهنگسازی تئاتر کودک شکل می گیرد، خانواده ها با تئاترکودک آشنا می شوند و دست فرزندان خود را می گیرند و به سالن های نمایش می روند.

کارگردان نمایش هاکلبری فین خاطرنشان کرد: البته در کنار فرهنگ سازی نباید از اهمیت تولید کارهای فاخر و با کیفیت غافل شد.

وی گفت: باید کارهایی تولید شود که انگیزه مخاطب را برای تماشای کارهای بعدی افزایش دهد، مخاطب را از دیدن تئاتر دلزده نکند.

این کارگردان تئاتر کودک در پایان بیان کرد: تحقق این مهم با برگزاری کلاس های آموزشی برای کارگردان ها و بازیگران و کشف استعداد های این حوزه و بهره گیری از توانایی آن ها میسرمی شود.

 

اخبار مرتبط:

برنامه تشییع پیکر و مجلس ختم زنده‌یاد هما روستا اعلام شد

دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به پایان خود رسید

طرحی زیبا برای درگذشت هما روستا

انتخابات پنجمین دوره هیات مدیره انجمن عکاسان خانه تئا‌تر برگزار شد

قطار بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به ایستگاه رسید

گزارش تصویری نمایش «وقتی ما مردگان بر می خیزیم» کارگردان: شهاب آگاهی

جشن هفتاد و شش سالگی اکبر رادی به تعویق افتاد

پارسا پیروزفر «ماتریوشکا»را در آمریکا و کانادا اجرا می‌کند

یادداشت مژده شمسایی برای هما روستا

اجرای نمایشی از ایتالیا در محوطه تئاتر شهر

رونمایی از کتاب «تئاتر کاربردی» در حاشیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

پیام تسلیت بنیاد اکبر رادی برای درگذشت هما روستا

معرفی برگزیدگان بخش پژوهش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

بزرگان موسیقی ایران به تئاتر باران آمدند

هفته تئاتر لهستان در تهران برگزار می‌شود

فراخوان معاونت هنری برای خلق آثار هنری درباره فاجعه «منا»

مهدی پاکدل با «جنایت و مکافات» در عمارت قجری

جدول اجرایی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان