بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان چهارمین روز خود را سپری می‌کند.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان چهارمین روز خود را سپری می‌کند

 

قوه تخیل کودکان ابزاری برای آموزش /استقبال همدانی‌ها از تئاتر هیجان‌آور است

کارگردان استرالیایی گفت: قوه تخیل کودکان می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای آموزش و یادگیری آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

 ریچی ریگز از حضورش در جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان ابراز خوشحالی کرد و اظهار داشت: 15 ساله گذشته را صرف تحقیق، مطالعه و تصویرسازی برای کودکان کردم.

وی که در جشنواره امسال با نمایش «فرزند ابر» حضور یافته است، گفت: مخاطبان تئاتر در همدان استقبال گسترده‌ای از نمایش‌ها دارند و ارتباط خوب آن‌ها با نمایش انسان را به هیجان می‌آورد.

کارگردان استرالیایی با اشاره به اینکه خوشحالم در جشنواره همدان نمایش اجرا کردم، افزود: امروزه فناوری جای قوه تخیل گرفته و این اتفاق خطرناکی است زیرا باید به کودک یاد داد که با اشیای مختلف بازی کند و از قوه تخیل خود بهره ببرد.

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه در نمایش‌ها باید از نکات آموزشی برای کودک استفاده کرد، گفت: کتاب مصوری را با مضمون تجربیات خود جمع کردم که با ورق زدن هر صفحه‌اش نکات جالبی را خواهیم دید.

این کارگردان استرالیایی با بیان اینکه نویسنده داستان «فرزند ابر» نیز با خودم بوده است، اظهار کرد: این نمایش در ارتباط با تجربیات بنده در مورد آموزش دادن بچه‌ها است.

وی تأکید کرد: قوه تخیل کودکان می‌تواند به‌ عنوان ابزاری برای آموزش و یادگیری آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد

 

قطب الدین صادقی: تخیل و آزادی دو رکن اصلی نگارش متون نمایشی است

پژوهشگر عرصه تئاتر و سینما گفت: بدون تخیل نمی توان کاری کرد زیرا آزادی و تخیل دو رکن اصلی در نگارش متون نمایشی و ایده هایی است که در نمایش به کار می رود

کارگاه عملی «از ایده تا اجرا» برای هنرجویان تئاتر 16 سال به بالا در مجتمع شهید آوینی برگزار می شود.

دکتر قطب الدین صادقی مدرس این کارگاه ضمن توجه هنرجویان به مسئله ایده پردازی در تئاتر اظهار کرد: در یک متن نمایشی که در اختیار دارید سعی کنید تخیلات و اطلاعات خود را اضافه کرده و ایده پردازی داشته باشید تا بتوانید به اهداف مد نظر خود دست یابید.

وی با بیان اینکه هر هنری بر آمده از تخیل و آزادی است، افزود: تخیل یعنی اینکه آنطور که می بینی، بسازی و از عواطف و احساسات نیز در این زمینه کمک گرفته شود.

پژوهشگر عرصه تئاترو سینما یادآور شد: بدون تخیل نمی توان کاری کرد؛ زیرا آزادی و تخیل دو رکن اصلی در نگارش متون نمایشی و ایده هایی است که در نمایش به کار می رود.

وی با بیان اینکه در هنر آزادی است، خاطرنشان کرد: متون نمایشی افکار شما آن را کامل و هنری تر می کند و آنچه شما ارائه می دهید، از متن اصلی برتر است.

صادقی با تأکید بر اینکه از هر سوژه ای در متون خود الهام بگیرید، افزود: بازیگر در حرکات دست مخیل است و باید حرکات دست و بدن متناسب با فضای نمایش باشد.

وی اضافه کرد: تکنیک بیان، ادبیات و نحوه حرکات بدن منجر به ایجاد جو عاطفی می شود و جوعاطفی فضای کلی نمایش است که بر ما اثر گذاشته است.

پیشکسوت عرصه تئاتر قوی کردن متن را متناسب با تعاریف و تخیلات دانست و گفت: اگر تخیل و آزادی نباشد نمی توان خلاق بود و در این راستا نباید نگران نظر و داوری دیگران بود.

وی تأکید کرد: باید عقاید خود را بی پرده بیان کنید و تخیل که بهترین رکن کار شماست را به خوبی در کارگردانی و بازیگری خود به کار بگیرید.

صادقی با بیان اینکه هنرمند مستقل و آزاده است، افزود: باید در کار خود اعتماد به نفس داشت و استقلال و شخصیت را در متون، کارگردانی و بازیگری به نمایش گذاشت.

در ادامه هنرجویان در سه گروه چهارنفره تقسیم شدند و با ویرایش یک متون نمایشی به دلخواه خود قرار شد حرکات نمایشی را اجرا کنند

 

پرستو گلستانی: آموزش در کارهای تئاتر کودک و نوجوان جدی گرفته شود

داور بخش کودک و نوجوان بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: در کارهای تئاتر کودک و نوجوان، مقوله آموزش جدی گرفته نمی‌شود.

پرستو گلستانی اظهار کرد: در بخش مسابقه کودک چهار کار بیشتر ندیدم و در حال حاضر نظر دادن راجع به کار‌ها بسیار زود است.

وی با بیان اینکه در بخش بین‌الملل شاهد کارهای خلاق و خوبی بودیم اضافه کرد: متأسفانه در کارهای تئاتر کودک و نوجوان، مقوله آموزش جدی گرفته نمی‌شود.

داور بخش کودک و نوجوان بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزد: اینکه تا برگزاری جشنواره در سال آینده، کارها راکد باقی بماند، درست نیست.

وی با بیان اینکه در اغلب کارهای تئاتر می‌بینیم مطالعه‌ای نمی‌شود و سطح دانش عوامل ارتقا نمییابد، توجه به رفع این مشکل را ضروری دانست.

گلستانی با اشاره به اینکه در آثار کم‌کاری از هر طرف و ضعف مطالعات به طور آشکار به چشم می‌خورد بیان کرد: نداشتن تجربه و استفاده نکردن از کلاس‌ها و اساتید و... در آثار دیده می‌شود.

وی یادآور شد: در تئاتر کودک و نوجوان پرداختن به مقوله کیفیت آثار بسیار مهم است زیرا هر چه سطح کیفی کارها را بالا ببریم فرهنگسازی در جامعه نیز قوی‌تر می‌شود.

داور بخش کودک و نوجوان بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان افزود: تمام اتفاقات از این جشنواره تا جشنواره بعد صورت می‌گیرد و در طول سال شاهد آثار نمایشی جدید نیستیم.

وی گفت: هر گاه این دو کفه ترازو یعنی حمایت مسئولان و تلاش و پویایی جوانان با هم جلو رفت اتفاق خوبی در عرصه تئاتر کودک و نوجوان خواهد افتاد.

 

جشنواره بین‌المللی محل تبادل افکار هنرمندان تئاتر کشور

داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان محل تبادل افکار بین هنرمندان تئاتر کشور است

کریم اکبری مبارکه در خصوص کارهایی که در این جشنواره به روی صحنه رفته است، اظهار کرد: نمایش‌هایی که تاکنون بر روی صحنه رفته از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه باید همه کارها و نمایش‌ها را دید تا بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد، گفت: معمولاً پس از پایان جشنواره نمایش‌های امسال را نسبت به سال قبل ارزیابی می‌کنند.

داور بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بیان کرد: چون هنوز دو روز از جشنواره گذشته نمی‌توان در مورد کیفیت کارها و نمایش‌ها به‌ طور دقیق نظر داد و اینکه کاری را عالی و یا ضعیف اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی تأثیر خود را بر روی آثار تئاتر گذاشته است، گفت: بنده از اوایل جشنواره تئاتر حضور داشتم و در حال حاضر کارها و نمایش‌های تئاتر خیلی تغییر پیدا کرده است.

اکبری مبارکه با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان محل تبادل افکار بین هنرمندان تئاتر کشور است، اظهار کرد: هنرمندان عرصه تئاتر در جشنواره کارهای همدیگر و کارهای کشورهای خارجی را می‌بینند.

وی با بیان اینکه جشنواره موقعیتی برای آموختن و کسب تجربه از دیگر هنرمندان عرصه تئاتر است، گفت: ارتقای سطح کیفی تئاتر کشور و حرکت آن به سمت بین‌المللی شدن نیاز به تحقیق و کار کارشناسی دارد.

 

اجرای طرح‌ حمایت از محیط زیست برای کودکان

در حاشیه برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، طرح های حمایت از محیط زیست اجرا می‌شود.

مهشید قاسمی، دبیر اجرایی برنامه‌های محیط زیست سازمان مردم نهاد "بنیاد مهر" گفت: پس از تایید مجوز فعالیت در جشنواره، تصمیم بر این شد غرفه آن امسال در سالن انتظار نمایش تالار شهیدآوینی در زمینه آموزش حفظ محیط زیست و دوستی با حیوانات و طبیعت حضور یابد.

این بنیادکه از سال 82 راه‌اندازی شده وظیفه آموزش حفظ محیط زیست در مدارس را بر عهده دارد.

قاسمی افزود: این غرفه شامل بازی‌های جذابی برای کودکان و نوجوانان است که علاوه بر سرگرم کردن آنها، نحوه حفظ محیط زیست را نیز آموزش می‌دهد.

 بازی‌ها شامل چهار بازی ساخت شهر یا روستا با چوب و وسایل موجود در جنگل، ساخت کاردستی‌های قابل استفاده با وسایل بازیافتی، تفکیک زباله‌ها و انداختن آن‌ها در سطل مخصوص به خود و تشخیص حیوانات اهلی است که کودکان و حتی بزرگسالان را به خود جلب می کند.

قاسمی بخشی از عالیت های این غرفه را توضیح درباره مشکل کمبود آب بهکودکان و نوجوانان معرفی کرد که با هدف صرفه جویی به آنها آموزش داده می شود.

 

کارگاه پرفسور کریستل هافمن از آلمان در سینماکانون برگزار شد

نخستین کارگاه پرفسور کریستل هافمن از آلمان با موضوع «ایده دیدن و دید درون» در سینما کانون برگزار شد.نخستین کارگاه پرفسور کریستل هافمن از آلمان در سینماکانون همدان برگزار شد.

کریستل هافمن با بیان اینکه بیش از 60 سال چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان استاد در زمینه تئاتر کودک و نوجوان تلاش کرده، گفت: تاکنون کرسی‌های متعدد تدریس را در دانشگاه‌های مختلف آلمان و حتی خارج از آلمان داشتم.

وی بیان کرد: این پنجمین بار است که با دعوت مسئولان ایران برای شرکت در فستیوال‌ها و برگزاری و کارگاه‌هایی در زمینه تئاتر و بازیگری تئاتر به این کشور میایم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: امروز نخستین کارگاه «ایده دیدن و دید درون» موفقیت‌آمیز آغاز شد و استقبال خوبی از سوی هنرمندان جوان صورت گرفت.

وی تصریح کرد: هنرمندان جوان حاضر در این کارگاه با آموختن تکنیک‌ها این ایده‌ها را در اختیار بچه‌ها و دوستان دیگر انتقال قرار دهند.

هافمن اضافه کرد: در کارگاه «ایده دیدن و دید درون» برداشت و حرکاتی اتفاق می‌افتد که بچه‌ها با آن اشنا هستند و این تکنیک‌ها به صورت بداهه در وجود آنها پیداست و آن را در اعمال روزانه خود تکرار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بچه‌ها نخستین هنرپیشه‌های تئاتر هستند که حتی از بدو تولد این پتانسیل در درون آنهاست.

این کارگاه که به صورت آموزش عملی بود، با حضور 10 تا 15 نفر از هنرمندان تئاتر برگزار شد که علاقمندان با راهنمایی مدرس کارگاه به اجرای تکنیکهای نمایشی پرداختند.

 

اخبار مرتبط:

برنامه تشییع پیکر و مجلس ختم زنده‌یاد هما روستا اعلام شد

دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به پایان خود رسید

طرحی زیبا برای درگذشت هما روستا

انتخابات پنجمین دوره هیات مدیره انجمن عکاسان خانه تئا‌تر برگزار شد

قطار بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به ایستگاه رسید

گزارش تصویری نمایش «وقتی ما مردگان بر می خیزیم» کارگردان: شهاب آگاهی

جشن هفتاد و شش سالگی اکبر رادی به تعویق افتاد

پارسا پیروزفر «ماتریوشکا»را در آمریکا و کانادا اجرا می‌کند

یادداشت مژده شمسایی برای هما روستا

اجرای نمایشی از ایتالیا در محوطه تئاتر شهر

رونمایی از کتاب «تئاتر کاربردی» در حاشیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

پیام تسلیت بنیاد اکبر رادی برای درگذشت هما روستا

معرفی برگزیدگان بخش پژوهش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

بزرگان موسیقی ایران به تئاتر باران آمدند

هفته تئاتر لهستان در تهران برگزار می‌شود

فراخوان معاونت هنری برای خلق آثار هنری درباره فاجعه «منا»

مهدی پاکدل با «جنایت و مکافات» در عمارت قجری

جدول اجرایی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان