چارسو پرس: کریستوفر لوید، بازیگر شناختهشده دنیای خانواده آدامز، بار دیگر در سریال نتفلیکس «چهارشنبه» بازگشته است. اما این بار، او نقش معلمی متفاوت و عجیب را بازی میکند: سر قطعشدهای که در شیشه شناور است. این جلوه بصری نه تنها خیرهکننده است، بلکه نتیجه همکاری دقیق و حرفهای تیم جلوههای ویژه با فناوریهای نوین سینمایی و مهارتهای بازیگری لوید است.
کریستوفر لوید برای دنیای عجیب و غریب خانواده آدامز غریبه نیست. این بازیگر نقش عمو فستر را در فیلم «خانواده آدامز» ۱۹۹۱ و دنباله آن «ارزشهای خانواده آدامز» بازی کرده بود. حالا او در سریال نتفلیکس «چهارشنبه» به عنوان پروفسور اورلوف بازگشته است، یکی از باسابقهترین معلمان آکادمی نوورمور.
با این حال، او یک معلم معمولی نیست. پروفسور اورلوف، سر قطعشدهای است که در یک شیشه شناور است.
این جلوه با استفاده از فناوری ضبط حجم (Volume Capture) ایجاد شد. ناظر جلوههای بصری، تام ترنبول توضیح میدهد: «ما از ضبط حجم استفاده کردیم، جایی که عملاً هر فریم از اجرای او را با رزولوشن بسیار بالا ضبط میکنیم و از این دادهها برای بازسازی او به صورت نسخهای دیجیتالی استفاده میکنیم.»
این نسخه دیجیتال تصویری کاملاً دقیق از بازیگر بود. ترنبول میگوید: «او از نظر فنی در شیشه به صورت کامپیوتری ایجاد شده، اما کاملاً کریستوفر لوید است که آن را هدایت میکند.»
معمولاً چنین جلوههایی ترکیبی از تجهیزات عملی و تولید دیجیتال است، اما همانطور که ترنبول توضیح میدهد: «قسمت عملی هیچ پروتز نیست؛ قسمت عملی خود بازیگر واقعی است.»
ایجاد تعادل درست برای واقعی نشان دادن لوید بسیار حیاتی بود، اما وقتی اولین جلوهها را دیدند، خیلی واقعی به نظر میرسید و «باور نمیکردید که او در آب است.» ترنبول این چالش را با «پذیرفتن انحرافات شیشه و شکست نور در آب» مدیریت کرد. او ادامه میدهد: «ما حباب، ذرات کثیفی و اجسامی که در آن شناور بودند اضافه کردیم تا از وضعیت صاف و تمیز به چیزی برسیم که در نهایت باورپذیر به نظر میرسید.»
در بخش دیگری از سریال، ترنبول با رئیس پروتز، تریستان ورسلیوس، همکاری نزدیکی داشت، بهویژه برای بیماران ویلو هیل. چهارشنبه (جنا اورتگا) متوجه یک عملیات مخفی و شوم در زیرزمین میشود. معلوم میشود جودی اسپانگل (هدر ماتارازو) طردشدگان را به عنوان زندانی نگه داشته و روی آنها آزمایش انجام میدهد. هنگامی که چهارشنبه و عمو فستر (فرد آرمیزن) تلاش میکنند آنها را آزاد کنند، با مجموعهای از شخصیتها روبرو میشوند، از جمله یک زامبی و شخصیتی نیمه انسان/نیمه گربهای. با اینکه بعضی از آنها فقط برای چند ثانیه ظاهر میشوند، ورسلیوس ساعتها روی جزئیات آنها کار کرده است. برای این شخصیتها، تیم بر اساس رفرنسهای بسیار خوب تیم برتون عمل کرده است. «تصاویری از هیولاها و میکاپهای دوران کودکی او وجود داشت، اما آنها نقطه شروع ما برای طراحیها بودند.»
یک شخصیت که ورسلیوس به طور ویژه به آن افتخار میکند، یک موجود الهامگرفته از فرانکشتاین بود که بر اساس پروتز ساخته شده بود. او میگوید: «خود میکاپ یک فرآیند سه ساعته بود که شامل چندین قطعه روی گردن، بالای سر و چانه میشد. هر قطعه چسبانده شده و لبهها ترکیب شدند.» ورسلیوس از زخمها، منگنهها و پوست پیچیده با موهای بیرونزده استفاده کرد. او دندان و لنزهای تماسی اضافه کرد تا شخصیت جان بگیرد. در تولیدات برتون، هیچ جزئیاتی کوچک رها نمیشود. ورسلیوس میگوید: «هفتهها آمادهسازی، مجسمهسازی، ریختهگری و پیشرنگآمیزی طول کشید.»
بازسازی سر پروفسور اورلوف با استفاده از فناوری ضبط حجم و ترکیب دقیق جلوههای عملی و دیجیتال، نمونهای از مهارت بالای تیم جلوههای ویژه سریال «چهارشنبه» است. نتیجه نهایی نه تنها احترام به بازیگری کریستوفر لوید را نشان میدهد، بلکه تجربهای کاملاً باورپذیر و هیجانانگیز برای مخاطبان خلق کرده است. این پروژه ثابت میکند که در دنیای سریالهای مدرن، جلوههای ویژه میتوانند داستان و شخصیتها را به سطحی فراتر از واقعیت منتقل کنند و جذابیت بصری بینظیری بسازند.