اساسا مردم در شهرستان‌ها به تئاتر توجهي ندارند و اين مسئولان و اهالي تئاتر هستند كه مي‌توانند با اختصاص فضا‌هاي مناسب و اجراهاي باكيفيت، مردم را به آن جلب كنند.
پایگاه خبری تئاتر:  نهمین دوره جشنواره تئا‌تر «مهر» كاشان، هفته گذشته به کار خود پایان داد. در همين رابطه با «خيام وقار»، عضو هيأت مديره خانه تئاتر كاشان كه هماهنگی حضور کار‌شناسان کارگاه‌های آموزشی و همچنین گروه داوران این جشنواره را برعهده داشته است، گفت‌و‌گو كرده‌ايم.
 
وقار ۳۲ سال دارد و تئا‌تر را در کاشان از سال ۷۶ شروع کرده است و تا قبل از سال ۷۹ که در رشته بازیگری دانشگاه آزاد تهران پذیرفته شود، از چهره‌های فعال و پرانرژی تئا‌تر کاشان بود. خیام در تهران همزمان با تحصیل در رشته بازیگری، به تئا‌تر پرداخت و در نمایش‌هايی که کارگردانی‌اش بر عهده برخی چهره‌های سر‌شناس تئا‌تر همچون اکبر زنجان‌پور، سهراب سلیمی، هادی مرزبان، ایرج راد، محمد عمرانی، بهروز بقایی، میکائیل شهرستانی و… بود علاوه بر دستیاری کارگردان به ایفای نقش نیز پرداخته است. به گفته خودش «عشق و نیستی» کار ایرج راد و «عشق لرزه» کار سهراب سلیمی از مهم‌ترین آن‌هاست.
 
خيام وقار، درباره پيشينه جشنواره تئاتر «مهر» در كاشان گفت: «اين جشنواره 19 دوره با عنوان‌‌هاي متفاوتي چون، تئاتر طنز، عاشورايي، آييني و ... برگزار شده است كه از 9 دوره قبل با عنوان تئاتر مهر برگزار مي‌شود.»
 
او درباره نامگذاري اين تئاتر با عنوان اينكه همدلي مبناي آن است، تصريح ‌کرد: «اولين دليل اين نامگذاري، برگزاري اين جشنواره در ماه مهر است و علاوه بر آن، مهر به معناي همدلي و دوستي است و اين جشنواره به دنبال آن است كه همدلي نسبت به تئاتر را در ميان مردم ايجاد كند. علاوه بر آن در هر دوره برگزاري اين تئاتر همه افراد حرفه‌اي تئاتر كاشان، همدلانه در كنار هم گرد مي‌آيند تا اين جشنواره را به بهترين شكل برپا كنند.»
 
وقار با عنوان اينكه اين يك جشنواره ملي است و سراسري برگزار مي‌شود و فقط محل برگزاري آن كاشان است، افزود: « امسال ما علاوه بر گرو‌هاي تئاتر كاشان، از شهرهاي اراك، عجب‌شير،‌ كازرون و بروجرد اجرا داشته‌ايم و اين به آن معناست كه اين تئاتر محفل ارائه تئاتر‌هاي مختلف از هر شهري‌ست.»
 
اين بازيگر تئاتر با عنوان اينكه تئاتر «مهر» يكي از معدود محفل‌هاي تئاتر است كه در شهر‌ستان‌ها برگزار مي‌شود، گفت: «اين جشنواره، چند وقتي اهالي تئاتر را در كنار هم مي‌آورد و از زماني كه كار‌ها به جشنواره مي‌آيد بازبيني مي‌شود و به اجرا درمي‌آيد، تئاتر را در كاشان به جريان مي‌اندازد و قدم مثبتي در زنده نگه داشتن تئاتر كاشان است.» عضو هيأت مديره خانه تئاتر با عنوان اينكه اين جشنواره يك كار موضوعي نيست و همه نوع كاري از كار ابزورد، پست‌مدرن و دفاع مقدس در آن وجود داشته، گفت: «ما به دنبال آن هستيم تا در اين جشنواره همه نوع كاري ارائه كنيم و به يك موضوع محدود نشويم.»
 
خيام وقار در پاسخ به اينكه چرا تئاتر فقط در پايتخت خلاصه شده و در شهرستان‌ها نمودي ندارد، با عنوان اينكه اين امر دلايل متعددي دارد، ‌ابراز داشت: «در وهله اول اينكه مسئولان فرهنگي و هنري شهرستان‌ها، تئاتر را در اولويت چندم مي‌بينند و به آن اعتنايي ندارند. آن‌ها بودجه‌هاي خود را در حوزه‌هاي ديگر هزينه مي‌كنند. همچنين تئاتر، حوزه‌اي‌ست كه نياز‌هاي مختلفي دارد، نياز به آموزش، سالن، محل تمرين مي‌خواهد، در شهرستان‌ها فراهم كردن همه اين شرايط سخت است و همين امر باعث مهجور ماندن تئاتر در شهرستان‌ها مي‌شود.»
 
او درباره اينكه افراد حرفه‌اي تئاتر متعلق به شهرستان‌ها، چگونه مي‌توانند در شهر خود، شرايطي را فراهم كنند تا هنر تئاتر ادامه حیات دهد، گفت: «من اين مقوله را از شهر كاشان آغاز كردم، از ابتدا هميشه اين دغدغه با من بود كه چرا بايد به تئاتر شهرستان‌ها بي‌توجهي شود و براي اين امر تصميم گرفتيم تا خانه تئاتر كاشان را به عنوان اولين شهرستان كه شعبه خانه تئاتر دارد تأسيس كنيم. اين امر نيز براي ما احساس مسئوليتي ايجاد كرد تا توجه بيشتري به رشد تئاتر در اين شهرستان داشته باشيم.»
 
او در زمينه كار‌هايي كه در زيرمجموعه خانه تئاتر انجام شده است به حضور كارگردانان و چهره‌هاي برجسته تئاتر كشور اشاره كرد و افزود: «ما تلاش كرديم تا از چهره‌هاي برجسته تئاتر براي داوري اين دوره جشنواره استفاده كنيم و همچنين كار‌گاه‌هاي آموزشي كه در حاشيه اين جشنواره برگزار شد، توسط اين اساتيد سامان يافت كه خود قدم خوبي در شناساندن اين جشنواره در سطح كشور بود و همچنين افراد بيشتري را به شركت در اين دوره مشتاق كرد.»
 
وقار با عنوان اينكه شهرداري، متولي اجراي اين جشنواره بوده و تا به حال اداره فرهنگ و ارشاد در برگزاري اين جشنواره و مقوله تئاتر نقشي نداشته و كمكي نكرده است، بيان داشت: «اين اداره حتي تنها سالن مناسب اجراي تئاتري كه در كاشان وجود داشت را به نهاد كتابخانه‌هاي كشور واگذار كرد و در زمينه تئاتر هيچ اقدامي نكرده كه اين بسيار تأسف برانگيز است؛ ولي برخلاف آن شهرداري كاشان تلاش‌هاي زيادي در اين حيطه انجام داده و به تازگي يك سالن «black & with» را در كاشان ساخته كه محل بسيار خوبي براي اجراي تئاتر است. علاوه بر آن قرار است، دو سوله توسط شهردار در اختيار بچه‌هاي تئاتر قرار گيرد.»
 
او در پايان درباره استقبال مردم از تئاتر در كاشان گفت: «اساسا مردم در شهرستان‌ها به تئاتر توجهي ندارند و اين مسئولان و اهالي تئاتر هستند كه مي‌توانند با اختصاص فضا‌هاي مناسب و اجراهاي باكيفيت، مردم را به آن جلب كنند. در اين زمينه ما سعي كرديم با اجرا‌هاي خياباني مردم را درگير كنيم و با اجراهاي خوب شرايطي را فراهم كنيم كه مردم پاي ثابت اجراهاي تئاتر شوند.»