چارسو پرس: امسال جوایز موسیقی متن جهان (World Soundtrack Awards) بیستوپنجمین سال برگزاری خود را جشن میگیرد؛ رویدادی که از دل جشنواره فیلم گِنت بلژیک بیرون آمد و توانست جایگاه ویژهای برای آهنگسازان فیلم و تلویزیون در عرصه جهانی ایجاد کند. این جشنواره از همان ابتدا تصمیم گرفت با تمرکز بر موسیقی فیلم، هویتی متمایز داشته باشد و در سال ۲۰۰۱ آکادمی موسیقی متن جهان و این جوایز را بنیان گذاشت.
آغاز این مسیر با کنسرت زندهی هانس زیمر، آهنگساز سرشناس برنده اسکار، رقم خورد؛ اجرایی باشکوه با حضور نزدیک به ۲۰۰ نوازنده، گروههای کر آفریقایی و غربی، جَز بند و پاپ بند که همچنان در خاطره برگزارکنندگان و مخاطبان باقی مانده است.
به گفته ویم د ویت، مدیر برنامه جشنواره فیلم گنت، برگزاری WSA توانست این جشنواره را در نقشه جهانی سینما برجسته کند: «جذب فیلمهای بزرگ یا نمایشهای جهانی کار سادهای نیست، اما موسیقی فیلم توانست ما را متمایز کند.»
نگاه به گذشته و آینده
در طول این ۲۵ سال، موسیقی متن بیش از پیش به صحنههای بزرگ ارکسترال راه پیدا کرده است. در همین راستا، امسال سه آلبوم ویژه منتشر میشود:
«Debbie Wiseman: Music for Film and Television» با ضبطهای استودیویی جدید از این آهنگساز بریتانیایی.
نسخه گسترشیافته «Craig Armstrong: Music for Film» که نخستین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
مجموعه «World Soundtrack Awards – 25th Anniversary Celebration» در قالب وینیل محدود، شامل اجراها و لحظات بهیادماندنی این رویداد طی دو دهه گذشته.
هانِه شلستراته، هماهنگکننده پروژههای موسیقی جشنواره، تأکید میکند که یکی از دلایل موفقیت مداوم این جوایز همکاری نزدیک با هیئت مشاوران بینالمللی است: «بیش از ۴۰ متخصص برجسته از سراسر جهان با ما همکاری دارند و کمک میکنند موضوعات روز آهنگسازی را در برنامهها لحاظ کنیم.»
جایگاه هوش مصنوعی در آینده موسیقی فیلم
با وجود نگاه جشنواره به گذشته و میراث موسیقی ارکسترال، مسئولان آن نگران آیندهاند. به گفته دیرک بروسه، آهنگساز و رهبر ارکستر بلژیکی، «تعداد آهنگسازان فعال نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. امروز هر دانشکده موسیقی بخشی برای موسیقی فیلم دارد و با ورود ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی، حتی افراد بدون آموزش جدی موسیقی میتوانند وارد این عرصه شوند. رقابت بسیار شدید شده است.»
با این حال، او تأکید میکند که موضع WSA روشن است: «ما میخواهیم بستری برای کسانی که برای ارکستر و سازهای آکوستیک مینویسند فراهم کنیم. این به معنای کنار گذاشتن دیگران نیست، اما هدف اصلی ما تشویق جوانان به ادامه خلق موسیقی سمفونیک است.»
شلستراته هم یادآور میشود که بحث هوش مصنوعی امسال نیز در جشنواره حضور خواهد داشت، هرچند برخی آهنگسازان از پرداختن مداوم به آن خسته شدهاند: «در دهههای ۷۰ و ۸۰ هم ورود سینتیسایزرها همین ترس را ایجاد کرده بود، اما جان ویلیامز با موسیقی سمفونیک جنگ ستارگان موج تازهای از ارکسترال را زنده کرد. هنر انسانی همیشه جایگاه خود را خواهد داشت.»
منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند