چهارمین روز از بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در حالی برگزار می شود که کمبود سالن، بی نظمی در زمان اجراها و اماده نشدن دکور یک نمایش خارجی اعتراض تماشاچیان در پی داشت.

 

به گزارش خبرنگار سایت خبری تئاتر: این روزها شهر تاریخی همدان فضایی هنری و تئاتری به خود گرفته است، بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بهانه ای شده تا  هنرمندان و هنردوستان، از گوشه و کنار کشور خود را به همدان رسانده تا بتوانند در شور و هیجان برگزاری این اتفاق بزرگ هنری سهیم باشند.

لذت حضور در این جشنواره تنها منحصر به کودکان نیست بلکه والدین هم از این کارناوال هنری بی نصیب نمانده و هرکدام به فراخورحال خود از فرصتی که ایجاد شده بهره می‌برند اما واقعا انصاف نیست به دلیل کمبود سالن و محدودیت فضا همه شور و شعف این جشنواره  نصیب افرادی معدود شود ولی گویا چاره‌ای جز پذیرفتن این شرایط وجود ندارد و باید دل را به همین اندک‌ها هم خوش کرد ...

 

 اعتراض مردم به بسته شدن درب سالن

صدای همهمه برخی والدین به گوش می رسد نزدیکتر که می شوم صداها در از جنس اعتراض است.

یکی از والدین را می بینم که عصبانی در حال عبور است از وی علت اعتراض را جویا می شوم در جواب  می گوید: 45 دقیقه است که منتظر اجرای نمایش هستیم حالا که نمایش شروع شده به دلیل پرشدن سالن به ما اجازه ورود ندادند، پسرم گریه می کند و جلوی در سالن ایستاده است.

او که خود را مریم جباری معرفی می کند، می گوید: هرسال این جشنواره با  کمی ها و کاستی ها آغاز می شود مسئولان وعده می دهند که مشکلات را حل کنند ولی مشکلات به طور ناقص حل و فصل می شود.

وی بیان کرد: اگر قرار است جشنواره ای در خور جشنواره بین المللی در همدان برگزار شود چرا مسئولان فکری به حال کمبود سالن های این شهرنمی کنند؟

جباری افزود: کودکان ما یک سال انتظار می کشند تا این جشنواره آغاز شود اما هرسال به بهانه پرشدن سالن عده ای از دیدن نمایش ها جا می مانند.

وی در ادامه به نحوه توزیع بلیط جشنواره اعتراض و بیان کرد: متاسفانه در نحوه توزیع بلیط ها هیچ برنامه ریزی وجود ندارد، به ما می گویند بلیط تمام شده اما بلیط ها را برای اشخاص سفارشی کنار می گذارند.

جباری گفت: مسئولان باید شرایطی ایجاد کنند که  تصور این که رفتن به تئاتر مختص قشر خاصی است در میان مردم از بین برود و تحقق این هدف جز با ارائه عادلانه بلیط ها امکان‌پذیر نیست.

 

دبیر جشنواره: کمبود امکانات زیرساختی واقعیتی انکارنشدنی است / مخاطب باید یاد بگیرد که برای دیدن تئاتر هزینه کند

دبیر بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در خصوص نحوه توزیع بلیط جشنواره به سایت خبری تئاتر گفت: اجراهای صبح این جشنواره به دانش آموزان مدارس که مخاطبان واقعی جشنواره هستند اختصاص داده شده و دانش آموزان برای دیدن نمایش ها هزینه ای پرداخت نمی کنند.

شهرام کرمی افزود: همچنین 30  درصد بلیط ها نیز به صورت رایگان بین تماشاگران فعال سالن ها، 30 درصد بین هنرمندان تئاتر توزیع شده است.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده 40 درصد بلیط های این جشنواره با قیمت 2000 تومان به فروش می رسد که در برخی موارد حتی این بلیط ها هم به صورت رایگان در اختیار تماشاگران قرای می گیرد.

این مقام مسئول ابراز داشت: ما به دنبال بلیط فروشی نیستیم، هدف اصلی از فروش بلیط ها ایجاد نظم و نهادینه کردن فرهنگ ارزشگذاری برای هنر تئاتر است.

دبیربیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید کرد: مخاطب باید یاد بگیرد که برای دیدن تئاتر هزینه کند و با خرید بلیط برای هنر تئاتر ارزش قایل شود.

وی همچنین از درآمد بلیط فروشی سال گذشته جشنواره سخن به میان آورد وابراز داشت: سال گذشته 100 هزار نفر برای دیدن نمایش به سالن های تئاتر آمدند، درآمد جشنواره از بلیط فروشی فقط 6 میلیون تومان بود که این رقم در مقایسه با هزینه های جشنواره رقمی محسوب نمی شود.

کرمی در ادامه به محدودیت فضا و سالن های نمایش اشاره کرد وگفت: کمبود امکانات زیرساختی واقعیتی انکارنشدنی است، مخاطبان جشنواره زیاد هستند و مردم می خواهند که از این اتفاق فرهنگی بهره ببرند اما کمبود فضا و سالن های اجرا این امکان را به همه نمی دهد.

این مقام مسئول در پایان اضافه کرد: برای رفع کمبود ها باید برنامه ریزی کرد اما نباید هدف اصلی جشنواره در حاشیه این کمبودها کم رنگ شود، این جشنواره یک اتفاق فرهنگی مطلوب است و باید به نتایج مثبت آن بیشتر از نکات منفی بها داده شود.

ادامه مطلب در حال بروز رسانی است

اخبار مرتبط:

برنامه تشییع پیکر و مجلس ختم زنده‌یاد هما روستا اعلام شد

دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به پایان خود رسید

طرحی زیبا برای درگذشت هما روستا

انتخابات پنجمین دوره هیات مدیره انجمن عکاسان خانه تئا‌تر برگزار شد

قطار بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به ایستگاه رسید

گزارش تصویری نمایش «وقتی ما مردگان بر می خیزیم» کارگردان: شهاب آگاهی

جشن هفتاد و شش سالگی اکبر رادی به تعویق افتاد

پارسا پیروزفر «ماتریوشکا»را در آمریکا و کانادا اجرا می‌کند

یادداشت مژده شمسایی برای هما روستا

اجرای نمایشی از ایتالیا در محوطه تئاتر شهر

رونمایی از کتاب «تئاتر کاربردی» در حاشیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

پیام تسلیت بنیاد اکبر رادی برای درگذشت هما روستا

معرفی برگزیدگان بخش پژوهش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

بزرگان موسیقی ایران به تئاتر باران آمدند

هفته تئاتر لهستان در تهران برگزار می‌شود

فراخوان معاونت هنری برای خلق آثار هنری درباره فاجعه «منا»

مهدی پاکدل با «جنایت و مکافات» در عمارت قجری

جدول اجرایی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان