سیروس همتی با انتقاد از رد شدن نمایشنامه‌های گروهش در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: "صیادان" نمایشنامه اکبر رادی در بازبینی رد شد و من با اینکه می‌خواستم ادای دینی به رادی بکنم اما با نگاهی که وجود دارد دیگر نمایشی از رادی را کارگردانی نمی‌کنم.

پایگاه خبری تئاتر:  سیروس همتی درادامه گفت: مهمترین اینها "صیادان" نمایشنامه‌ای از اکبر رادی بود که آن هم توسط هیات بازبینی رد شد و باتوجه به اینکه عطاءالله کوپال از اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر فجر بود و وی عضو هیات بنیاد رادی نیز بوده است، دلیل این کار را متوجه نمی‌شوم.

وی ادامه داد: اگر من از اعضای بنیاد رادی باشم و هدفم توسعه و گسترش کتاب‌های وی باشد سعی خواهم کرد این نمایشنامه‌ها توسط افراد مختلف و با سلیقه‌های مختلف اجرا شود. با این حال اگرچه به من صریحا علت رد نمایشنامه رادی را نگفتند اما شنیده‌ها از این قرار بود که چون نمایشنامه "صیادان" یک بار در سال 52 اجر شده است دیگر نباید اجرا شود. اگر هم این دلیل باشد چطور بعضی افراد کارهایشان رپرتوار می‌گیرد و بارها روی صحنه اجرا می‌شود.

همتی بیان کرد: من در چند نمایش از اکبر رادی با کارگردانی هادی مرزبان حضور داشته‌ام و حالا می خواستم ادای دینی به اکبر رادی داشته باشم اما اگر هیات بازخوان فکر می‌کنند که 39 نمایشنامه‌ای که انتخاب شده بالاتر از نمایشنامه رادی بوده است من برای این نگاه متاسفم و دیگر نمایشنامه‌های رادی را کارگردانی نخواهم کرد.

این نویسنده و بازیگر تئاتر با بیان اینکه جشنواره های معتبر خارجی نمایشنامه‌نویسان برتر خود همچون شکسپیر همیشه زنده نگه می‌دارند و هرساله آثارشان روی صحنه می رود، افزود: آثار خارجی به این شکل مطرح می شوند و همه آنها را می شناسند اما دانشجوی تئاتر ما گاهی حتی عنوان نمایشنامه های نویسندگان تئاتری ما را نمی داند و از خود من پرسیده است که مگر رادی متنی با عنوان "صیادان" هم دارد؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم اتفاقات خوبی را در تئاتر شاهد باشیم. من این روزها مرادخانی را در سالن های تئاتر می بینم و از این حضور احساس خوبی دارم. در طول 24 سال فعالیت تئاتری که داشتم، ندیدم که یک معاون هنری به این شکل کارهای نمایشی را دنبال کند. من امیدوارم که تئاتر روزهای خوبی داشته باشد، قراردادهای تیپ بازگردد و مسایلی که گریبانگیر تئاتری ها شده بود از میان برداشته شود.