چارسو پرس: «جنگ ستارگان» همیشه یک حماسه نسلی بوده که در هر دوره، خود را بازآفرینی کرده است. «جورج لوکاس» از فیلم «Star Wars: The Force Awakens» انتقاد کرده بود و گفته بود: «چیز تازهای در آن نیست». این انتقاد بیراه هم نبود، زیرا «باب آیگر» مدیرعامل دیزنی در کتاب زندگینامهاش نوشت در آن زمان مطمئن نبود طرفداران آمادگی پذیرش تغییرات را داشته باشند.
اکنون، بیش از یک دهه پس از آن، «جنگ ستارگان» بار دیگر آماده بازگشت به پرده نقرهای است. هرچند فیلم «The Mandalorian and Grogu» قرار است سال آینده اکران شود، اما پروژه اصلی و مهمتر، سهگانهای است که توسط «سایمون کینبرگ» نویسنده مجموعه «X-Men» در حال نگارش است.
سهگانه «سایمون کینبرگ»؛ آینده واقعی دنیای «Star Wars»
بر اساس گفتههای «کاتلین کندی»، این مجموعه جدید «تکرار بعدی» دنیای «جنگ ستارگان» خواهد بود؛ حماسهای تازه که کهکشان را به آینده میبرد. هرچند لوکاسفیلم از بهکار بردن نام «حماسه اسکایواکر» خودداری کرده، اما شایعات حاکی از حضور احتمالی «دیزی ریدلی» در نقش «ری» است که میتواند آن را به ادامه مستقیم سهگانه اصلی تبدیل کند.
برخلاف تجربه ناموفق سهگانههای قبلی، این بار لوکاسفیلم قصد دارد پیش از آغاز تولید، کل طرح داستانی سه فیلم را بهصورت کامل آماده کند تا از ناهماهنگیها جلوگیری شود.

چالش اصلی؛ جسارت در نوآوری
برای موفقیت این سهگانه، لوکاسفیلم باید ریسک کند. داستان نباید بار دیگر درگیر همان نبرد تکراری جدایها و سیتها شود. مخاطبان امروز به دنبال دیدن نسل جدیدی از جدایها هستند؛ نسلی متفاوت از آنچه «لوکاس» خلق کرده بود.
در حقیقت، جدایهای سهگانه پیشدرآمد نماد دوران افول این محفل بودند؛ دورانی که ناتوانی آنها در درک نیروی نیرو (The Force) باعث ظهور سیتها شد. در فیلم «Star Wars: The Last Jedi» نیز به این ایده اشاره شد که جدایهای اولیه تعادل را با در آغوش گرفتن هر دو سوی روشن و تاریک نیرو حفظ میکردند.
این تغییر نیازمند جسارت است، چیزی که در دنیای قدیمی «EU» (Expanded Universe) هم تلاش شد، اما همزمانی آن با پیشدرآمدها باعث آشفتگی روایت شد. این بار اما، بازگشتی در کار نخواهد بود — سهگانه جدید روی پرده سینما، باید راه تازهای برای کهکشان ترسیم کند.
«Starfighter»؛ مقدمهای بر سهگانه جدید
فیلم «Starfighter» به کارگردانی «شان لیوی» قرار است در سال ۲۰۲۷ – مصادف با سالگرد مجموعه «جنگ ستارگان» – اکران شود. در این فیلم «رایان گاسلینگ» نقش خلبانی را بازی میکند که در تلاش است کودکی حساس به نیرو (Force-sensitive) با بازی «فلین گری» را از چنگ نیروهای تاریک نجات دهد.
داستان این فیلم پنج سال پس از پایان «The Rise of Skywalker» میگذرد و لوگوی آن نشانههایی از نماد جدای دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از طرفداران احتمال دهند «دیزی ریدلی» در نقش «ری» حضوری کوتاه در فیلم داشته باشد.
اگر این فرض درست باشد، «Starfighter» عملاً پیشدرآمدی بر سهگانه کینبرگ خواهد بود؛ فیلمی که هدفش آمادهسازی ذهن مخاطب برای ورود به عصری تازه در کهکشان است.
خداحافظی با امپراتوری، سلام به دشمنان جدید
«جنگ ستارگان» باید از سایه «امپراتوری» خارج شود. پس از دهها سال، زمان آن رسیده که این جهان با دشمنانی کاملاً تازه روبهرو شود. سریالهایی چون «The Mandalorian» و «Grogu» هرچند محبوباند، اما عملاً همان فرمول قدیمی را تکرار میکنند.
در «Starfighter»، بازیگران سرشناسی چون «مت اسمیت» و «میا گاث» نقش دو شخصیت شرور را ایفا میکنند که در جستجوی موجودات حساس به نیرو هستند. اطلاعات زیادی از آنها در دست نیست، اما انتخاب این دو بازیگر نشان میدهد با ضدقهرمانانی عمیقتر و متفاوت روبهرو خواهیم شد.
اگر این دو شخصیت در پایان فیلم از بین بروند، باز هم میتوانند الگوی تهدیدات بزرگتر سهگانه جدید باشند؛ دشمنانی که روایت آینده کهکشان را شکل خواهند داد.
آینده «جنگ ستارگان» در مسیر امید
در مجموع، آینده «Star Wars» روشنتر از همیشه به نظر میرسد. دو فیلم بعدی، از جمله «The Mandalorian & Grogu» و «Starfighter»، تنها مقدمهای هستند بر چیزی بسیار بزرگتر. اگرچه اطلاعات رسمی هنوز محدود است، اما نشانهها حاکی از آغاز دورهای تازه برای این حماسه افسانهای است — دورهای که شاید بالاخره، نیروی تعادل را در سراسر کهکشان برقرار کند.
منبع: screenrant
نویسنده: اعظم خالقی