حسن معجونی از اجرای پروژه‌ی «میکرولیو» با سبک نمایش‌های میکرو تئاتری در شنبه‌های آخر هر ماه خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر و سرپرست گروه «لیو» در توضیح بیشتر این پروژه گفت: این یک پروژه‌ی، بین رشته‌ای است که بر اجراهایی با سبک میکروتئاتر مبتنی است.

او ادامه داد: در دوره قبلی که میکروتئاتر کار می‌کردیم؛ هشت نمایش در این سبک در فرهنگسرای ارسباران انجام شد که با تغییر مدیریت این فرهنگسرا پروژه متوقف شد و امروز قرار است که تحت عنوان «میکرولیو» و با همکاری گروه «نوروز هنر» مجددا کار خود را آغاز کنیم.

معجونی در نشست خبری که امروز -15 مهرماه- برگزار شد،خاطرنشان کرد: این یک پروژه بین رشته‌ای است و اگر بخواهیم بگوییم به چه سبکی در تئاتر نزدیک‌تر است، می‌توانیم از سبک نمایش عروسکی نام ببریم. از آنجا که این سبک هنوز تئوریزه نشده و خود را تعریف نکرده است ما فقط می‌توانیم محدوده آن را تعریف کنیم و بگوییم که همسایه‌هایش چه سبک نمایش‌هایی هستند، ما همچنین جلساتی را هم برای شکل دادن به این مفاهیم تئوریک برگزار خواهیم کرد.

این کارگردان در توضیح سبک میکروتئاتر گفت: هنوز هیچ تعریف دقیقی برای میکروتئاتر صورت نگرفته است و ما قصد داریم که با این 6 اجرا آن را تعریف کنیم، به همین دلیل است که ما فراخوانی هم برای این برنامه ندادیم و فقط جلساتی را بر مبنای نمایش‌هایی که سال 90 در فرهنگسرای ارسباران به صحنه بردیم، برگزار کردیم که نتیجه‌ی آن همین 6 نمایشی است از که انتهای این ماه به صحنه‌ می‌رود. البته فراخوان اجراهای سال بعد را اوایل دی‌ماه امسال پخش خواهیم کرد.

او با بیان اینکه تمرکز اصلی‌شان در این سبک تئاتر، استفاده از ماکت است، گفت: تئاتر عروسکی ، تئاتر اشیا، تئاتر اسباب‌بازی و... را می‌توان در میکروتئاتر دید. البته ما همچنین از تصویر هم استفاده می‌کنیم ولی پایه‌ی آن می‌تواند قصه هم باشد و با تمام این‌ها، این سبک همچنان ماهیت بین رشته‌ای خود را حفظ می‌کند.

این بازیگر تئاتر همچنین تصریح کرد: البته این بار مانند دوره‌ی پیش دیگر با تمرکز بر روی معرفی داستان‌های کوتاه ایرانی برای خودمان محدودیتی قائل نخواهیم شد و با انجام این نوع اصلاحات کارمان را پیش می‌بریم

معجونی با اشاره زمان اجرای این پروژه گفت: این پروژه قرار است از 25 مهرماه با اجرایی از الکا هدایت در تماشاخانه «موج نو» شروع شود؛ ما برای شش اجرا تا اسفند ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اگر اتفاقات غیرمنتظره‌ای پیش نیاید، شنبه‌های آخر هر ماه اجرا خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه ایده میکروتئاتر به چه صورت برایش شکل گرفته است، ادامه داد: زمانی بود که من عادت داشتم برای نشان دادن ایده‌هایم ماکت بسازم و زمانی که ایده‌هایم را با ماکت توضیح می‌دادم برایم جذابیت بیشتری داشت تا زمانی که کار را اجرا می‌کردم چون در توضیح با ماکت از امکانات متفاوت در اجرا صحبت می‌کردم، فضایی برایم ایجاد می‌کرد که انگار با وجود بازیگران داشتم آن را محدود می‌کردم و ایده‌هایم را می‌دیدم که جهت‌گیری خاصی پیدا می‌کردند.

معجونی اضافه کرد: مدل حرکت من در این سبک تئاتر ، مانند هنر مفهومی است که حرکت را از آن بگیرند و فقط ایده را نگه دارند. در اولین کاری که در این سبک انجام دادم، ماکتی به اندازه سالن‌های موجود تئاتر را تعریف کردم و مدل تئاتر کاغذی‌ای را که در آن کاغذی وجود نداشته باشد را ساختم؛ می‌خواستم در آن ماکت ساخته‌ شده‌ی بزرگ، آدم‌ها را بچینم و اجراهایی را با این شکل انجام دهم که شاید به سبب رسیدن به یک فضای فانتزی، امکانش در تئاترهای معمولی نباشد.

او ادامه داد: در ادامه ماکت را نگه داشتیم و چیزهای دیگری مانند اسباب بازی را به آن اضافه کردیم. همچنین از همه این چیزها با یک دوربین فیلمبرداری می‌شد که در حین نمایش در یک پرده بزرگ به نمایش در می‌آمد. اصرار من برای نمایش آن به دلیل جان بخشی به کار بود.

این هنرمند در قسمت دیگری از صحبت‌هایش گفت: در این دوره اجراهای جدید، اصرارم بر این است که خیلی چیزهایی را که در گذشته برای‌مان تعیین تکلیف‌ می‌کرد،‌ را حذف کنیم؛ زیرا در جهت رسیدن به فضای ایده‌آل مورد نظر، دست و پای ما را می‌بست. ما این پروژه را امسال این طور تعریف می‌کنیم که در وهله اول یک اجرای پژوهشی است و مخاطبان آن کسانی هستند که می‌دانند برای تماشای چه چیزی آمده‌اند و این بار بیشتر بر دانشجویان هنر و تئاتر عروسکی و هنرهای تجسمی به عنوان مخاطب متمرکز هستیم. زمانی که این پروژه اتفاق بیفتد، می‌توانیم آثار را بررسی کنیم تا متوجه شویم که برای مخاطب عام قابل دیده شدن هستند یا خیر.

معجونی با اشاره به نقش عروسک‌ها و اشیاء در این نوع تئاتر اضافه کرد: من همیشه دوست داشتم به مقوله‌ی جان دادن به عروسک‌ها حمله کنم چرا که هیچ وقت نمی‌فهمیدم با اینکه می‌دانیم عروسک‌ها واقعی نیستند، چرا این همه علاقه داریم که آنها را واقعی جلوه دهیم و این همه اصرار برای باور به این کار، من را متعجب می‌کرد.

او با اشاره به هزینه‌های این پروژه گفت: هنوز برای این کار اسپانسری پیدا نکرده‌ایم، ولی به دلیل اینکه این یک پروژه‌ای بین رشته‌ای است می‌توانیم با پیش رفتن کار، برایش اسپانسرهایی پیدا کنیم.

سرپرست گروه «لیو» همچنین نمایش‌هایی از الکا هدایت،کیوان سررشته، حسن معجونی، مرجان پورغلامحسن،هما ساداتیان و مهدی چاکری را 6 نمایش ابتدایی این پروژه عنوان کرد.

همچنین در این نشست کیوان سررشته، مدیر موسسه فرهنگی هنری «نوروز هنر» نیز حضور داشت و در رابطه با این پروژه گفت: ما در این پروژه بخش آموزشی و پژوهشی را هم داریم که سعی می‌کنیم افراد و کمپانی‌هایی که در سبک میکروتئاتر فعالیت می‌کنند را تجمیع کنیم و به یک چارچوب تئوریزه‌ شده‌ی مشخص برسیم.

او ادامه داد: حوزه ی میکروتئاتر با اینکه مقیاسش کوچک است، ولی می‌تواند حوزه‌های زیادی مانند تئاتر، تجسمی، تکنولوژی و... بهم‌دیگر پیوند دهد و این کار بزرگی‌ست که یکی دو نفر به تنهایی نمی‌توانند آن را به سرانجام برسانند.

سررشته با اشاره به مفهوم میکروتئاتر گفت: هر چیزی از یک پله تا صد پله انتزاعی شود، برای هرکس به سبب پیش زمینه‌های ذهنی‌اش تداعی چیز خاصی را می‌کند که در ذهن هرکس متفاوت است. تئاتر برای من در آن قسمتی جذاب می‌شود که از بازنگری صرف دور می‌شود که میکروتئاتر راه جذابی برای رسیدن به آن است.

 

اخبار مرتبط:

تماشاچیانی که پشت در ماندند / کودکی که اشک ریخت

آغاز پیش فروش بلیت نمایش «یک فیلم مستند داستانی»

نمایش «یک از 175» با موضوع شهدای غواص به صحنه می‌رود

اعتراض مهرجویی به بدقولی‌های تبلیغ نمایش «غرب واقعی»

پای بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌لنگد

بودجه یک سال تئاتر ایران در جیبِ بازسازی ناتمام

نمایش جدیدی از نغمه ثمینی اجرا می‌شود

نمایشنامه‌هایی برای «نفت» برگزیده شدند

نمایشنامه جدید حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اجرای نمایشی از بهرام بیضایی توسط بازیگران آذربایجانی

«مجلس انتقام جویی هملت» دو اجرایی می‌شود / بازدید اعضای چهار سفارت‌خانه

سیلوی پروتاگون: ترس در دنیای گرد جایی ندارد

«کدو زری» به ایرج طهماسب تقدیم شد

دستور ویژه‌ی وزیر ارشاد برای تئاتر

بازیگر «کالیگولا» تغییر کرد

برگزاری كارگاه «شكسپير» زير نظر مسعود دلخواه

"برایان فری‌یل" نمایشنامه نویس مشهور ایرلندی درگذشت