رئیس مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه سر سوزنی نگران رفتن از اداره کل نیستم و برای ماندن تلاشی نخواهم کرد، گفت: بهتر است برای اینکه از فضای شایعه‌پراکنی بیرون بیایم، وزارت ارشاد تصمیم بگیرد و نباید این تصمیمات در ابهام نیز باشد.

پایگاه خبری تئاتر:  قادر آشنا رئیس مرکز هنرهای نمایشی در رابطه حواشی ایجاد شده از سوی برخی از رسانه‌ها و افراد مبنی سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با مشکل مالی مواجه است،‌ گفت: گاهی از برخی ادبیات‌ که عنوان می‌شود بودجه فجر، برنامه ریزی‌های آن و ... با ابهام مواجه است، متعجب می‌شوم. جشنواره تئاتر فجر به لحاظ منابع مالی هیچ مشکلی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در کشور مشکلات مالی وجود دارد، افزود: نخواهیم گذاشت کارها و برنامه‌ها به خاطر مسائل مالی از بین برود. از مهر ماه امسال شاهد برگزاری جشنواره آئینی سنتی، مریوان، کودک و نوجوان، جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای را بودیم و حمایت مالی هم صورت می‌گیرد اما یادمان نرود که بودجه چه زمانی ابلاغ شد و چه زمانی تخصیص پیدا می‌کند؟ جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با قاطعیت تا زمانی که بنده حضور دارم و با حمایت‌هایی که قطعاً وزیر ارشاد و معاون محترمشان از مجموعه دارند به دلیل جایگاهی پراهمیتش هیچ مشکل مالی نخواهد داشت.

* بودجه و برنامه‌های سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر شفاف و مشخص است

آشنا با تاکید براین موضوع که بودجه بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر مشخص است، گفت: در دفترچه بودجه نیز برآورد جشنواره تئاتر فجر را ابلاغ و اعلام کردیم که در معاونت هنری به تصویب رسید. هم بودجه بخش بین‌المللی و هم داخلی مشخص و کاملاً روشن است. البته صحبت‌های دبیر جشنواره تئاتر فجر در خصوص بخش بین‌الملل درست است زیرا هیچ بودجه‌ای در اختیار دبیرخانه برای فعالیت در بخش بین‌الملل قرار نگرفته است. هیچ کس نباید نگران منابع مالی باشد همان طور که در گذشته کارها را انجام دادیم تلاشمان بر این است که حتی گروه‌های نمایشی همچون سال گذشته در بدو ورود کمک هزینه‌های خود را دریافت کنند.

* بودجه جشنواره تئاتر فجر همچنان 2 میلیارد و 200 میلیون تومان

مدیرکل هنرهای نمایشی از عدم افزایش بودجه جشنواره تئاتر فجر نسبت به دوره گذشته خبرداد و گفت: بودجه جشنواره سی و دوم تئاتر فجر بدون افزایش همان 2 میلیارد و 200 میلیون تومان است. باید با همین مبالغ جشنواره را برگزار کنیم زیرا مشکلات نقدینگی وجود دارد و باید مسائل مالی را مدیریت کنیم. اگر چه باید بودجه جشنواره تئاتر فجر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد اما با قرار گرفتن در یک شرایط بحرانی نیاز به مدیریت بحران است که این خود یک هنر است.

* تا زمانی که من رئیس مرکز هنرهای نمایشی هستم، عالیزاد دبیر جشنواره تئاتر فجر است

رئیس مرکز هنرهای نمایشی درباره شایعات تغییر اسماعیل عالیزاد از دبیری جشنواره تئاتر فجر، بیان داشت: تا زمانی که بنده مدیر کل هنرهای نمایشی هستم اسماعیل عالیزاد هم دبیر جشنواره تئاتر فجر است و اگر بنده رفتم دیگر اختیارش با بنده نیست و هر کس مدیر جدید شود می‌تواند بازنگری صورت دهد و یا اینکه با همین دبیر ادامه دهد که به صلاح کشور نمی‌دانم جشنواره فجر دو ماه مانده به برگزاری دستخوش تغییرات شود.

برنامه‌های فجر منظم جلو می‌رود بابت جشنواره فجر نگران نیستیم. جشنواره را ویترین اعتبار تئاتر ایران می‌دانیم و از آن صیانت می‌کنیم.

*تغییر مدیر از اختیارات معاون وزیر است/به هیچ احد و ناسی نگفتم که وساطت کند تا در تئاتر بمانم

آشنا با بیان اینکه اندکی نگران رفتن از مرکز هنرهای نمایشی نیستم، گفت: یک سر سوزن نگران تعویض و تغییر نیستم و به آن فکر نمی‌کنم. تا لحظه‌ای که مدیر هستم طوری کار می‌کنم انگار 20 سال می‌خواهم در این منصب بمانم. در دو هفته اخیر به چند استان سرکشی کردم، جشنواره‌ها و هنرمندان را دیدم زیرا به اینکه چه زمانی پایان کار من است توجهی ندارم. در عین حالی که این از اختیارات معاون وزیر است که از مدیر مدنظر خود استفاده کند. هیچ تعلق خاطری را به میز مدیریت نداشتم بنابراین نه یک ثانیه برای ماندش تلاش کردم و نه به هیچ احد و ناسی نگفتم که وساطت کند تا بمانم.

* نباید تصمیمات وزارت ارشاد در ابهام باشد 

وی افزود: شایعه‌پراکنی را به صلاح تئاتر کشور نمی‌دانم البته درستش هم این است برای اینکه از این فضا بیرون بیایم، وزارت ارشاد تصمیم بگیرد و نباید این تصمیمات در ابهام نیز باشد.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی به پشتیبانی شجاعانه استان ها از جشنواره های استانی اشاره کرد و گفت: جشنواره‌های منطقه‌ای با نظم و انضباط برگزار شد. با وجود مشکل نقدینگی، دو مدل مدیریت می‌توان انجام داد ابتدا اینکه صبر کرد تا پول بیاید و بعد فعالیت‌ها را انجام داد که آن را هنر نمی‌دانم. مدل دیگر این است کارها را انجام بدهیم و بعد پول را تأمین کنیم. ما جشنواره مناطق را با مدیریت منابع از 6 منطقه به 3 منطقه کاهش دادیم اما کارهایی را افزایش دادیم. البته استان شجاعانه پای کار آمدند و بین 50 تا 100 میلیون تومان هزینه کردند.