مدیرکل نمایشی: تاکید ما از ابتدا آغاز بازسازی از سالن اصلی بود اما متاسفانه توجهی نشد. مرادخانی: سالن‌ها فرسوده‌اند و بودجه نداریم.

 

سایت خبری تئاتر: ابعاد اتفاقی که ظهر امروز هنگام نصب دکور نمایش در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر رخ داد بیش از هرچیز به یک فاجعه شباهت دارد. فاجعه‌ای خاموش که شاید عده‌ای از مدت‌ها پیش منتظر شنیدنش بودند. شاید اصل ماجرا جدی گرفته شود و بودجه‌ای کامل برای بازسازی این مجموعه اختصاص یابد.

 پس از ریزش پیشانی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیر اجرایی این اداره کل، مسعود معمار، رئیس دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل حاضر شدند و به تبادل نظر درباره ابعاد ماجرا پرداختند. علی مرادخانی، معاون امور هنری نیز دقایقی بعد از این اتفاق در جمع مسئولان حاضر شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی خطاب به رئیس دفتر طرح‌های عمرانی گفت: از ابتدای بحث بازسازی ما بر لزوم آغاز این امر از سالن اصلی تاکید داشتیم و اتفاقی که امروز رخ داد نشان می‌دهد نگرانی‌ها بی‌دلیل نبود. با توجه به ابعاد آنچه رخ داد نیازمند تصمیم جدی و سریع در رابطه با اخصتاص بودجه برای بازسازی سالن اصلی هستیم.

معاون امور هنری نیز در همین رابطه اظهار کرد: اگر قرار باشد سالن اصلی به‌طور کل برای بازسازی تعطیل شود یک بحثی است که باید با هنرمندان در میان بگذاریم و بعد کار را آغاز کنیم. این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که بحث سلامت هنرمندان تئاتر برای ما بسیار اهمیت دارد و ابتدا باید از این موضوع اطمینان حاصل شود.

مسعود معمار، رئیس دفتر طرح‌های عمرانی با تایید این مطلب اظهار کرد: گروه کارشناسی ما کار خود را از فردا آغاز می‌کند تا ببینیم امکان اجرا و فعالیت گروه‌های نمایشی وجود دارد یا خیر.

مهدی شفیعی در ادامه این اظهارات عنوان کرد: تلاش می‌کنیم با نصب یک سازه موقت، پیش‌ساخته شرایطی فراهم کنیم که اجرای گروه نمایش دستخوش تغییر نشود و ادامه یابد ولی در هر صورت بحث بازسازی امروز وارد مرحله‌ای جدی شده و به هیچ وجه نباید با سهل‌انگاری مواجه شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: نیاز به حضور تمام وقت یک گروه متخصص در تئاتر شهر احساس می‌شود و اگر چنین گروهی در مجموعه فعالیت داشت خطر ناشی از نصب دکور را قبل از اجرایی شدن به گروه اطلاع می‌‌داد و شاید چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

معاون امور هنری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا در سال تئاتر وضعیت هنرمندان این عرصه روز به روز سخت‌تر می‌شود؛ اظهار کرد: نمی‌توان در مورد این مسئله به‌صورت احساسی واکنش نشان داد چون ما نیز مثل شما و هنرمندان از این اتفاق ناراحت هستیم و پیگیر برطرف شدن مشکلات. اما نکته اینجاست که با کمبودهای مالی و بودجه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: اتفاقی که امروز در تئاتر شهر رخ داد می‌توانست در هر محل دیگری مثل تالار وحدت یا موزه هنرهای معاصر نیز بوجود بیاید؛ چون ما آنجا نیز با مشکلات کمی روبرو نیستیم و تمام این اماکن فرسوده هستند. اما بروز چنین اتفاق‌هایی موجب می‌شود که همگان بر اهمیت ماجرا اتفاق نظر داشته باشند و بدانند باید کار بازسازی اماکنی مانند تئاتر شهر  را جدی گرفت.

رئیس دفتر طرح‌های عمرانی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایلنا، درباره شروع کار برای خروج نخاله‌های به‌جا مانده از ریزش پیشانی سالن اصلی تئاتر شهر اظهار کرد: این کار امشب انجام می‌شود و بلافاصله از فردا صبح کارشناسی را آغاز می‌کنیم تا ببینیم آسیب در چه حدی است و آیا می‌توان کاری برای گروه انجام داد یا خیر.

معاون هنری نیز در پاسخ این پرسش که آیا لزوم در نظر گرفتن بودجه‌ای جداگانه برای بازسازی و نگهداری از مجموعه تئاتر شهر احساس نمی‌شود؛ اظهار کرد: این اتفاق قطعا باید رخ دهد.

معمار در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا وضعیت بازسازی سالن اصلی نیز به سرنوشت دیگر سالن‌های مجموعه دچار می‌شود و شامل مرور زمان خواهد شد؟؛ گفت: در گفتگو با آقای نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه‌ای جداگانه رایزنی کرده‌ایم که نتیجه تا دو هفته دیگر روشن می‌شود. در صورت اخصاص بودجه مورد نظر کار به سرعت و البته بعد از کارشناسی آغاز خواهد شد.

او درباره میزان بودجه درخواستی توضیح داد: ما اختصاص 100٪ بودجه را خواستار شده‌ایم که رقمی معادل 6 میلیارد تومان می‌شود.

معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی، رئیس دفتر طرح‌های عمرانی و دیگر مسئولان حاضر در سالن سپس برای بررسی دقیق‌تر ابعاد این اتفاق به پست صحنه سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر رفتند.

اظهارنظرهای صورت گرفته نشان می‌دهد بازسازی مجموعه تئاتر شهر طی یک سال گذشته به هدف اصلی خود نرسیده و شاید امروز با شکست مواجه شده است. شکستی که در سال تئاتر رخ می‌هد و همه دست روی دست گذاشته‌اند تا شاید زمانی بودجه‌ای از جایی تزریق شود و کار ادامه یابد.

 

اخبار مرتبط:

دور جدید اجراهای ایرانشهر از اول آبان آغاز می‌شود

در خانه هنرمندان تعزیه ببینید

تعطیلی چند روزه نمایش «جنایت و مکافات»

دستیار ویژه رئیس‌جمهور به تئاتر شهر رفت

آمار فروش چند تالار نمایشی

پذیرفته‌شدگان نمایشنامه‌نویسی تئاتر فجر ۵ آبان معرفی می‌شوند

افتتاح نمایشی در تجلیل از شهدای غواص با حضور جمشید مشایخی

تالار اصلی تئاترشهر فروریخت / یک نفر مصدوم شد

جه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه می‌رود؟

عکس‌هایی از تمرین آخرین تئاتر علی رفیعی

فراخوان فرهاد آئیش برای نمایشگران آقا

یاسر خاسب «بدن دیوانه» را به لهستان می‌برد

استعفای سرسنگی از مدیریت خانه هنرمندان