بهروز غریب‌پور که پیش از این و در سال ۸۶ قرار بود مسئولیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر را عهده‌دار شود، درباره تخریب این ساختمان اهالی تئاتر را بی‌تقصیر ندانست.

 

سایت خبری تئاتر از مهر:‌ این کارگردان تئاتر و مسئول پروژه‌های ساخت خانه هنرمندان ایران، فرهنگسرای بهمن و خانه‌موزه انتظامی درباره پیش‌بینی سقوط پیشانی آهنین سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر که روز ۲۵ مهرماه رخ داد گفت: من جامعه تئاتر را مسئول این حادثه و تخریب تئاتر شهر می‌دانم. بر خلاف روندی که در اینگونه حوادث ممکن است بلافاصله کارفرما متهم شود، معتقدم متهم ردیف اول این اتفاق جامعه تئاتر است.

غریب‌پور در توضیح اینکه چرا اهالی تئاتر را مسئول این حادثه می‌داند، متذکر شد: به کرات در مصاحبه‌های مختلف و ملاقات‌های حضوری که با اهالی تئاتر داشتم، گفته بودم که تئاتر شهر به صورت همزمان نمی‌تواند هم فعال باشد و هم مورد بازسازی قرار گیرد. کسانی که این فشار را وارد می‌کنند که بازسازی باید همزمان با فعال بودن ساختمان انجام شود، در عمر خود حتی یک ساختمان را هم نقاشی نکرده‌اند تا بدانند هر کار ساختمانی نیاز به مقدمات و برنامه‌ریزی دارد. 

تئاتر شهر باید برای بازسازی تعطیل می‌شد

وی با اشاره به بازسازی سالن تئاتر «بلشویک» روسیه اظهار کرد: این سالن به مدت ۳ سال و نیم، روی بالرین‌ها، هنرمندان تئاتر و ارکسترهای سمفونیک بسته شد تا بازسازی آن به درستی انجام شود اما وقتی در سال ۸۶ برای طرح بازسازی مجموعه تئاتر شهر اعلام کردم که این مجموعه باید ۶ ماه تعطیل شود، اهالی تئاتر گفتند که اگر اینگونه شود ما باید چه کار کنیم. حادثه رخ‌داده در سالن اصلی که ،آخرین حادثه نیز نخواهد بود، ناشی از فشاری است که خانواده تئاتر برای پایان سریع بازسازی وارد کرده بود.

این کارگردان با سابقه تئاتر با بیان اینکه در ردیف دوم مدیرانی را مسئول می‌دانم که برای این قضیه راه‌حلی پیشنهاد نکردند، ادامه داد: در همان زمانی که طرح بازسازی مجموعه تئاتر شهر را ارائه داده بودم به مدیران گفتم که باید آلترناتیوی را در نظر بگیرند تا گروه‌های تئاتری را به آنجا سوق دهند. بارها گفتم که مدارسی از پیش از انقلاب وجود دارند که دارای سالن تئاتر هستند و علاوه بر سالن‌های خصوصی‌ای که در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند، می‌شود گروه‌های تئاتری را به سوی سالن‌های تئاتر آن مدارس نیز سوق داد.

لوله گازی که از سالن اصلی می‌گذرد

غریب‌پور گفت: روزی به صفارهرندی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شوخی و جدی گفتم که اگر انفجاری در تئاتر شهر رخ دهد به معنی این نیست که کسی در آن بمب‌گذاری کرده است،  وقتی لوله گاز از داخل سالن اصلی عبور کرده است یعنی اینکه هر لحظه می‌تواند فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر در تئاتر شهر رخ دهد. متأسفانه با وجود اینکه در سال ۸۶ گفته بودم که مجموعه تئاتر شهر باید به مدت ۶ ماه برای بازسازی تعطیل شود و توضیحات لازم در این خصوص را هم ارائه داده بودم، ولی با شب‌نامه‌های برخی اهالی تئاتر مبنی بر اینکه بازسازی به منظور منافع شخصی بهروز غریب‌پور و حسین پارسایی مدیرکل وقت هنرهای نمایشی است، همه چیز به حاشیه برده شد.

مسئولان باید از مدیران پروژه بازخواست کنند که در صورت پیش‌بینی حادثه چرا مانع بروز آن نشدند

این هنرمند تئاتر که کشتارگاه واقع در میدان بهمن را تبدیل به فرهنگسرای بهمن کرد، افزود: من بی‌ مزد و منت کار می‌کردم و به جرأت می‌توانم بگویم که تجربه من از همه کسانی که در زمینه بازسازی و ساخت و ساز سالن تئاتری صحبت می‌کنند، بیشتر است. من عاشق تئاتر هستم ولی متأسفانه اهالی تئاتر در آن زمان به این موضوع فکر نکردند.

​وی خطاب به مدیران و مسئولان هنری و تئاتری متذکر شد: مسئولان باید مدیران پروژه بازسازی مجموعه تئاتر شهر را بازخواست کنند که اگر پیش‌بینی شده بود، چرا مانع بروز این حادثه نشدند.

خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج

غریب‌پور با تاکید بر اینکه مجموعه تئاتر شهر دارای نمای خیلی خوبی است اما داخل این مجموعه دارای کاستی‌های زیادی است، عنوان کرد: ما دفترچه‌ای ۲۰۰ برگه در خصوص مشکلات و نواقص مجموعه تئاتر شهر تهیه کردیم و تمام موارد پیش‌بینی شده را هم به مدیران و هم به خانواده تئاتر اعلام کردیم. متأسفانه وضعیت بازسازی مجموعه تئاتر شهر مصداق این ضرب‌المثل است که «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج»

طراح و مسئول پروژه ساخت خانه هنرمندان ایران اظهار کرد: وقتی من گفتم که برای بازسازی، باید مجموعه تئاتر شهر تعطیل شود به خاطر خودخواهی نبود بلکه عمق فاجعه را می‌دانستم. چه فرقی دارد که سالن دارای صندلی‌های اسپانیایی باشد وقتی که مشکلات اساسی در سیستم گاز، برق، دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به مجموعه، گودبرداری ضلع جنوبی و آسیب‌های وارد شده به سازه مجموعه تئاتر شهر، وجود دارند. 

مشکل تئاتر شهر از مشکل برج کج پیزا بیشتر نبود

وی با اشاره به نگهداری برج کج پیزا در کشور ایتالیا توسط متخصصان مرمت بنا افزود: مشکل تئاتر شهر که دیگر به اندازه کج بودن برج پیزا نبود که نتوان آن را حل کرد.

غریب‌پور تصریح کرد: از این بی‌دانشی و حرکات غیر کارشناسانه متأسفم. البته الآن هم می‌توان چاره‌اندیشی کرد اما اگر این اتفاق رخ ندهد، حوادث جبران‌نشدنی‌تری در مجموعه تئاتر شهر پیش‌بینی می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

دور جدید اجراهای ایرانشهر از اول آبان آغاز می‌شود

در خانه هنرمندان تعزیه ببینید

تعطیلی چند روزه نمایش «جنایت و مکافات»

دستیار ویژه رئیس‌جمهور به تئاتر شهر رفت

آمار فروش چند تالار نمایشی

پذیرفته‌شدگان نمایشنامه‌نویسی تئاتر فجر ۵ آبان معرفی می‌شوند

افتتاح نمایشی در تجلیل از شهدای غواص با حضور جمشید مشایخی

تالار اصلی تئاترشهر فروریخت / یک نفر مصدوم شد

جه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه می‌رود؟

عکس‌هایی از تمرین آخرین تئاتر علی رفیعی

فراخوان فرهاد آئیش برای نمایشگران آقا

یاسر خاسب «بدن دیوانه» را به لهستان می‌برد

استعفای سرسنگی از مدیریت خانه هنرمندان