راه بهبود وضعیت تئاتر دینی، بازگذاشتن دست نویسندگان است. در نمایش‌های دینی باید شخصیت‌های ملموس و دارای چالش‌‌های اعتقادی را با قصه‌هایی که به درستی دراماتیزه شده باشند، به صحنه آورد تا تماشاگر لذت دیدن یک تئاتر به مختصات درستش را ببرد. در چنین صورتی حتما نمایش‌های دینی ما با بلیت فروشی مناسب، تماشاگر نیز خواهند داشت

 

سایت خبری تئاتر: حسن باستانی؛ کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس؛گفت: با توجه به نمایش‌هایی که دیده‌ام و آثاری که در حوزه‌ی ادبیات نمایشی دینی خوانده‌ام معتقدم نویسندگان و کارگردان‌های تئاتر با توجه به جوّ موجود، در تعریف تئاتر مذهبی و دینی، هنوز در سردرگمی به سر می‌برند.
 
وی افزود: در حال حاضر نمایش‌های دینی محدود شده است به آثاری با مضامین قصص قرآنی و پرداختن به شخصیت‌های مذهبی؛ ولی در تعریفی گسترده‌تر، می‌توان به هر نمایشی که به گونه‌ای به مقوله‌ی یکتاپرستی می‌پردازد و رابطه‌ی انسان و خدایش را نشان می‌دهد، تئاتر دینی اطلاق کرد.
 
این نمایش‌نامه‌نویس با اشاره به آسیب سفارشی‌نویسی تصریح کرد: تاکید مسئولین در پرداختن به موضوعات خاص در تئاتر دینی، باعث می‌شود نویسندگان در این عرصه با محدودیت مواجه باشند. البته نوشتن در عرصه‌ی تئاتر دینی هم سخت است و هم آسان! دراماتیزه کردن یک قصه‌ی دینی آسان است اما چگونه دراماتیزه شدن آن قصه بسیار سخت است. از سوی دیگر نوشتن در عرصه‌ای که دارای تابو است و صحبت از مباحث قدسی است، حتما سختی‌های خودش را دارد. چون نویسنده باید با احترام به بسیاری باورها، اثر خود را خلق کند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفاوت نمایش‌های دینی اجرا شده در سالن و محیط‌های بیرونی پرداخت و گفت: نمایش‌هایی مثل تعزیه که در فضای بیرون و خارج از سالن اجرا می‌شوند، نزدیک به شکل نمایش‌های آیینی هستند که تماشاگر آن نیز صرفا برای مشارکت در آن آیین و بهره بردن از ثواب اُخروی به تماشایش می‌نشیند. در چنین نمایش‌هایی تاثیرگذاری اثر، متمرکز بر احساسات تماشاگر است. در صورتی که نمایش داخل سالن و تماشاخانه‌، باید اندیشه‌ورز باشد. یعنی باید با چالش‌های انتقادی همراه باشد.
 
این کارگردان اضافه کرد: پیتر بروک در کتاب "در گشوده" نیز تاکید می‌کند تعزیه وقتی در فضای درست خودش اجرا شود تاثیرگذار خواهد بود و اگر در سالن اجرا شود تاثیر خودش را از دست می‌دهد. متاسفانه بسیاری از نمایش‌های دینی‌ای که این روزها در سالن‌های نمایش به صحنه می‌روند، به فضای تعزیه و شکل نمایش‌های آیینی نزدیک‌اند و همین امر باعث می‌شود تا تماشاگر نیز نسبت به آن اقبال نشان ندهد.
 
حسن باستانی گفت: معتقدم راه بهبود وضعیت تئاتر دینی، بازگذاشتن دست نویسندگان است. در نمایش‌های دینی باید شخصیت‌های ملموس و دارای چالش‌‌های اعتقادی را با قصه‌هایی که به درستی دراماتیزه شده باشند، به صحنه آورد تا تماشاگر لذت دیدن یک تئاتر به مختصات درستش را ببرد. در چنین صورتی حتما نمایش‌های دینی ما با بلیت فروشی مناسب، تماشاگر نیز خواهند داشت.

اخبار مرتبط:

دور جدید اجراهای ایرانشهر از اول آبان آغاز می‌شود

در خانه هنرمندان تعزیه ببینید

تعطیلی چند روزه نمایش «جنایت و مکافات»

دستیار ویژه رئیس‌جمهور به تئاتر شهر رفت

آمار فروش چند تالار نمایشی

پذیرفته‌شدگان نمایشنامه‌نویسی تئاتر فجر ۵ آبان معرفی می‌شوند

افتتاح نمایشی در تجلیل از شهدای غواص با حضور جمشید مشایخی

تالار اصلی تئاترشهر فروریخت / یک نفر مصدوم شد

جه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه می‌رود؟

عکس‌هایی از تمرین آخرین تئاتر علی رفیعی

فراخوان فرهاد آئیش برای نمایشگران آقا

یاسر خاسب «بدن دیوانه» را به لهستان می‌برد

استعفای سرسنگی از مدیریت خانه هنرمندان