محمدرضا قلی‌پور نویسنده طرح نمایشنامه «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» در واکنش به صحبت های یک کارگردان مبنی بر دریافت هزینه برای ارایه مجوز اجرای عموم به این اثر نمایشی یادداشتی منتشر کرد.

 

سایت خبری تئاتر از مهر: محمدرضا قلی‌پور که طرح اولیه نمایشنامه «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» که بدون دریافت مجوز از نویسنده در کاشان اجرای عمومی رفته و در جشنواره مهر کاشان نیز موفق به دریافت جایزه نمایشنامه نویسی شده، نوشته وی بوده است در واکنش به صحبت های سعید خسروی مبنی بر اینکه قلی پور برای دادن مجوز اجرای این نمایشنامه به وی تقاضای دریافت ۵ میلیون تومان پول کرده است یادداشتی را ارایه کرده است.

در یادداشت قلی‌پور آمده است:

«آقای سعید خسروی که خود در گفتگویت اذعان داری نمایشنامه «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» ما را در کاشان بدون مجوز نویسنده اجرا کرده ای و در همین گفتگو دلیل می آوری که چون ما از شما مبلغی خارج از توانتان درخواست کرده ایم، دست به این کار زده ای! آیا معنی همین هایی که خود گفته ای را می دانی؟ می دانی (به گفته عالم امور قضایی) با این حرف ها و نام بردن از بنده و طرح این ادعای غیر قابل اثبات که من از شما در ازای دادن مجوز اجرا پنج میلیون تومان پول خواسته ام، به بنده افترا زده اید؟ آیا می دانید شما دست به نشر اکاذیب زده اید؟ آیا می دانید بر طبق قوانین رسمی این سخنان شما مصداق قصد اضرار به بنده و همسرم و هتک حرمت و آبروریزی محسوب می شود؟ می دانید با این حرف هایی که از جانب شما در رسانه ای رسمی منتشر شده است، شما برآن شده اید که بی هیچ سند و مدرکی ما را افرادی منفعت طلب و بی اخلاق جلوه دهید؟ آیا می دانید افترا و نشر اکاذیب را قانون تاوانی از حبس تا شلاق و جزای نقدی برایش قرار داده است؟

آیا هیچ محکمه ای از شما می پذیرد این معنا را که شما در توجیه کارتان در مصاحبه آورده اید که چون من توان پرداخت بهای کالایی را به صاحب آن ندارم، پس آن را بدون اجازه بر می دارم و استفاده می کنم و بهره اش را می برم و تازه از صاحب آن مال دعوت می کنم که بیا ببین که ما چگونه بدون اجازه تو دارایی ات را به کار بسته ایم و این برابری واضح دارد با عین جملات شما که گفته اید من آن قدر پول در اختیار نداشتم که برای اجرای یک متن بپردازم در عوض از آن ها دعوت کردم که به کاشان بیایند و از نزدیک شاهد اجرای ما باشند!

آیا در تمامی روزهای تمرین، اجرای عمومی، موقع دریافت کمک هزینه ها و بلیت فروشی ها و در ادامه در روزهای جشنواره و هنگام گرفتن جوایز آیا وجدانی در شما به درد نیامد؟ آیا می دانید حق الناس چیست و این ناس همان بشری است که نسبت به دارایی اش حق مالکیت و اختیار تام دارد؟ آیا می دانید هر آن چه عواید چه مادی و چه معنوی از اجرای این نمایش برای شما حاصل شده است، به خاطر عدم رضایت صاحب اصلی اثر به گفته عالمان دین حرام است؟ و مادامی که رضایت آن مالک واقعی را جلب ننمایید، این مال ناپاک شما را تا هنگامه معاد دنبال می کند؟

ای سعید آقای خسروی که در حرف هایت می گویی جشنواره مهر کاشان مقصر است که در جدول جشنواره اسم نویسنده را به جای آن که درج کند فرشته فرشاد، نوشته است سعید خسروی و این اشتباه را باز تکرار کرده و جایزه نویسنده را به شما داده است، حال این مورد هم پس مطرح است که چرا وقتی شما متن خانم فرشاد را برای اجرا در جشنواره داده اید، از شما مجوز نویسنده درخواست نشد؟ آیا ممکن است جشنواره ای بدون مجوز کتبی نویسنده متنی را بپذیرد؟ آن هم جشنواره ای که یازده دوره از برگزاری آن می گذرد؟ پس گویی شما می خواهید این طور عنوان کنید که جشنواره ای با عنوان مهر در کاشان از سوی شهرداری کاشان برگزار می شود که ساز و کار درستی ندارد و از آثاری که می پذیرد، مجوز نویسنده نمی خواهد و در نوشتن جدولش اشتباه می کند و آن اشتباه را هرگز تصحیح نمی نماید و بعد بر اساس آن اشتباه جایزه هم می دهد و باز همان اشتباه را در سایت جشنواره و خبرگزاری ها اصلاح نمی کند.

البته این ادعای شما را مسوولان جشنواره مهر کاشان باید هم جوابگو باشند و هم از شما در قبالش جواب بخواهند. کما این که اگر همچنان هم به سایت جشنواره مهر کاشان مراجعه شود، سعید خسروی به عنوان برنده جایزه اول نمایشنامه نویسی در دوره یازدهم معرفی شده است نه فرشته فرشاد. و این در ضمنِ مطلع شدن مسوولان جشنواره مهر کاشان از حقیقت ماجراست. به هر سو این اتفاقاتِ پدید آمده طیِ شکایت رسمی خانم فرشاد از سوی کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر و شورای داوری این نهاد، در حال بررسی و نسخه ای از این شکایت نامه به مرکز هنرهای نمایشی جهت بررسی موضوع تقدیم شده است. همچنین مراتب امر به طور مکتوب با درخواست بررسی جدی و رسیدگی جامع به مدیریت عامل مجموعه فرهنگی مهر کاشان و دبیر جشنواره مهر ارسال شده است و کماکان حق پیگیری پیگیری قضایی مساله پابرجا و در شرف اقدام است.»

 

 

اخبار مرتبط:

زهرا صبری جایزه خلاقیت تئاتر عروسکی لهستان را دریافت کرد

میکائیل شهرستانی «پدر» را روی صحنه می‌آورد

مسعود دلخواه «نفرین‌های تیزپا» را به صحنه می‌برد

«ترور» به تعویق افتاد

دکتر علی رفیعی: تالار اصلی تئاتر شهر اصلاح‌ناپذیر است

«هم‌هوایی» به پاریس می‌رود

پیش فروش بلیت «هتلی‌ها» آغاز شد

«سرگیجه» در خانه هنرمندان

«فاجعه‌ معدن کوشیرو» به تماشاخانه «موج نو» می‌آید

نشست پرسش و پاسخ «تئاتر و سینمای آربی اُوانسیان» برگزار شد

«خرمالوهای گس» در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

تغییر در بخش موضوعی جشنواره تئاتر فجر

میترا حجار از «ترور» کناره گیری کرد

آموزشگاه «سمندریان» باز می‌ماند

یک بازیگر دیگر از صحنه فرار کرد