ناصر تقوایی معتقد است سینما و تئاتر ما باید شکل اصیل ایرانی پیدا کند و فیلم‌ها و تئاترهایی تولید کنیم که بر اساس متن‌های کاملا ایرانی باشد.

 

سایت خبری تئاتر: آئین افتتاح نمایش "برنارد مرده است" به کارگردانی علی سرابی شامگاه دوشنبه 11 آبان‌ماه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان به هنرهای نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. در این مراسم که اجرای آن را مسعود فروتن برعهده داشت، علی سرابی کارگردان و بازیگر نمایش ضمن اظهار خرسندی از حضور حاضران در این مراسم گفت: هفت سال پیش مشهود محسنیان رمان "گرگ‌ها" نوشته دو نویسنده فرانسوی "پیر گوالو" و "نارس ژاک" را به من معرفی کرد، نویسندگانی که در ایران شاید چندان شناخته شده نباشند اما در اروپا بسیار نام آشنا هستند و از کارهای‌شان اقتباس‌های زیادی انجام شده است که معروف‌ترین آنها فیلم سینمایی "سرگیجه" هیچکاک است. من آن را خواندم و بر اساس آن اقتباسی انجام دادم. به نظرم این رمان از قابلیت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به نمایشنامه و حتی فیلم سینمایی برخوردار است.

او ادامه داد: نگاهی که به این اثر شده است، سلیقه شخصی من است یعنی داستان‌هایی که در آنها تعلیق وجود دارد و یا پایان غیر منتظره‌ای داشته باشد. مانند رمان "شای‌نینگ" که از این سبک برخوردار است. اعتقاد دارم، یکی از مهمترین ویژگی‌های نمایشنامه سرگرم‌کننده بودن آن است و بتواند تماشاگرانش را ساعتی در جای خود نگه دارد. در طی این هفت سال فرصت کار کردن آن را نداشتیم و خوشبختانه بعد از یک سال نوبت اجرا در تماشاخانه را به دست آوردیم.

سرابی خاطرنشان کرد: تمرین‌هایمان را از دو ماه پیش آغاز کردیم، مشکلاتی بر سر راهمان بود مانند تمام مسائلی که بر سر اجراهای تئاتر وجود دارد، خوشبختانه بر آنها فائق آمدیم و امروز نمایش "برنارد مرده است" را به صحنه خواهیم برد.

در ادامه مراسم، ناصر تقوایی فیلمنامه‌نویس و کارگردان مطرح سینما که به عنوان میهمان ویژه در این مراسم حاضر بود، با ارائه سخنانی در مورد کلیات تئاتر اظهار کرد: بعد از انقلاب، تئاتر زنده‌ترین و فعال‌ترین هنر ایران بوده است. سینما، موسیقی در جا زده است اما تئاتر در طی این سال‌ها مسیر رو به رشدی را طی کرده است. این رشد چه در شکل‌گیری متن‌های اقتباسی و چه در نمایشنامه‌های تالیفی بوده است. سال‌هاست که منتظریم تا این هنر، بتواند در سطح وسیع‌تری اجرا شود.

او با اشاره به عدم توجه به تئاتر در استان‌های کشور عنوان کرد: امید است بر تعداد تماشاگران معینی که همیشه در تئاتر وجود دارد افزوده شود. آثاری که با زحمت فراوان توسط گروه‌های اجرایی تمرین و تولید می‌شوند، چرا باید تنها در سطح تهران به نمایش گذاشته شوند و شهرستان‌های ما نتوانند به تماشای چنین آثاری بنشینند؟ چه کسی گفته است که در استان‌های کشور، کمتر از تهران مخاطب تئاتر داریم؟ گناه آنها چیست که نمی‌توانند به دیدن نمایش‌های مهم بنشینند، با توجه به این مسئله، چگونه می‌خواهیم دامنه تئاتر گسترش دهیم؟

تقوایی همچنین با تاکید بر نقش تالیف خاطرنشان کرد: ترجمه و ایجاد آثار اقتباسی خوب است و سبب آشنایی با شیوه‌های تازه آشنا می‌شویم، اما این مسئله باید سبب رشد تئاتر و تالیف شود. من از تمام افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، خواهش می‌کنم، تا تلاش کنند متن‌های مکتوب بیشتری را ایجاد کنند. باز هم می‌گویم که بیان این مسئله، به معنای مخالفت با ترجمه نیست. سینما و تئاتر ما باید شکل اصیل ایرانی پیدا کند و فیلم‌ها و تئاترهایی که تولید کنیم بر اساس متن‌های کاملا ایرانی باشد. چنین آثاری قابلیت اجرا شدن و ترجمه شدن به زبان‌های دیگر و در سایر کشورها را دارد، سینمای ما از چنین موفقیت‌هایی برخوردار بوده است. چرا تئاتر باید از آن مستثنی باشد؟ شاید دشواری‌هایی وجود داشته باشد، اما بسیاری مواقع چنین محدودیت‌هایی سبب ایجاد رشد در ما می شود.

او در مورد ارتباط خوب تئاتر و سینما بیان کرد: امیدوارم مرزهای تئاتر توسعه یابد، ما نمی‌توانیم تنها محدود به جمعیت مشخصی از مخاطبان باشیم. این مسئله هم به نفع تئاتر و هم هنرمندان است. بسیاری از کاستی‌های سینما را هنرمندان تئاتر جبران می‌کنند، در زمینه گریم، طراحی صحنه و به خصوص بازیگری. بسیاری از هنرمندان خوب سینمای ما از تئاتر به این عرصه آمده‌اند و کار اصلی‌شان تئاتر بوده است. زمانی فیلم‌های سنگین سینما، توسط هنرمندان تئاتر هدایت و ایجاد می‌شد، اما این روزها از تعداد آنها کاسته شده است. رابطه مستقیمی میان تئاتر و سینما وجود دارد.

در پایان این مراسم، زنگ افتتاح نمایش "برنارد، مرده است" توسط ناصر تقوایی نواخته شد و هنرمندان پوستر نمایش را امضا کردند.

نمایش "برنارد، مرده است" نوشته مشهود محسنیان و کارگردانی علی سرابی از 12 آبن تا 11 آذرماه ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده مجموعه ایرانشهر به صحنه می‌رود. مرتضی اسماعیل کاشی، بهناز جعفری، مارال بنی آدم، علی سرابی، عاطفه رضوی بازیگران این نمایش اند.

 

اخبار مرتبط:

3 سالن مرکز تجربی تئاتر صبا آماده بهره‌برداری شد

درباره نمایش « هتلی‌­ها» / ما دهه شصتی‌­ها

زارعان «فراموشی را به فجر می‌آورد

چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی اسفند‌ماه برگزار می‌شود

تکه‌هایی از آثار بهرام بیضایی خوانش می‌شود

آمار تماشاگران سالن‌های دولتی تا ۸ آبان اعلام شد

ناصر تقوایی نمایش علی سرابی را افتتاح می‌کند

هیات مدیره جدید کانون کارگردانان خانه تئاتر انتخاب شدند

اجرای تئاتر علی رفیعی با یک هفته تاخیر

گریمورها در جشنواره تئاتر فجر خودنمایی می‌کنند

چه فیلم‌تئاترهایی به بازار می‌آید؟

«مضحکه شبیه قتل» پس از فجر دوباره اجرا می‌شود

نظر محمد رحمانیان درباره اجرای یک تئاتر در زندان

دبیر دومین سوگواره «خمسه» منصوب شد

پوستر «برنارد مرده است» طراحی شد

فراخوان مسابقه عکس سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر

تالار شمس میزبان نمایشنامه‌نویسان مطرح تئاتر می‌شود

تصاویری از «خاطرات و کابوس های یک جامه دار...» منتشر شد

فیلم‌تئاتر «اسب‌های پشت پنجره» روانه بازار شد

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

جزییات بخش پوستر و هویت بصری جشنواره‌ی تئاتر فجر